Pierwszy motocykl — co wziąć pod uwagę przy zakupie?
Jesteś świeżo po egzaminie na prawo jazdy kat. A? A może masz już prawko na samochód od dawna i teraz chcesz spróbować swoich sił na motocyklu? Musisz wiedzieć, że przy zakupie pierwszego jednośladu trzeba uwzględnić wiele kwestii związanych z samym pojazdem. Przy podejmowaniu decyzji weź pod uwagę m.in. moc silnika, gabaryty motocykla, typ napędu, układ hamulcowy i systemy bezpieczeństwa.
- Moc silnika
Początkującym kierowcom zwykle rekomenduje się zakup pojazdu, który będzie napędzany jednostką o niewielkiej pojemności. Jednoślad z małym silnikiem zapewnia dobre warunki do nauki i umożliwia doskonalenie umiejętności bezpiecznego przemieszczania się po drogach.
- Wielkość i masa pojazdu
Osobom początkującym zaleca się zakup lekkiego, zwrotnego i niewielkiego jednośladu, który będzie łatwy do manewrowania. Ciężkie modele o dużych gabarytach często utrudniają naukę i mogą skutecznie zniechęcić do jazdy na „dwóch kółkach”.
- Rodzaj napędu
Motocykle mogą być wyposażone w różne rodzaje napędu. Niedoświadczonym kierowcom najbardziej poleca się motocykle napędzane za pośrednictwem pasa. Takie rozwiązanie sprawdzi się dla początkujących motocyklistów, którzy nie chcą poświęcać dużo czasu na konserwację i zależy im na łatwości obsługi pojazdu.
- Hamulce
W motocyklach stosuje się układy hamulcowe podobne do tych wykorzystywanych w samochodach osobowych. Dużą popularnością cieszą się zwłaszcza systemy zintegrowane. Umożliwiają one jednoczesne uaktywnienie obu hamulców, przedniego i tylnego. Następuje to z mocą dostosowaną do danej sytuacji i przy zachowaniu rozdziału na dźwignię umieszczoną pod prawą ręką i pod prawą nogą.
- Systemy bezpieczeństwa
W obecnie tworzonych motocyklach standardem są systemy ABS i kontrola trakcji, które pomagają zachować stabilność podczas hamowania i przyspieszania.
Jeśli przeanalizujesz wszystkie wymienione aspekty, zwiększysz swoje szanse na zakup pojazdu spełniającego Twoje oczekiwania pod każdym względem.
Rodzaje motocykli
Poniższe zestawienie najważniejszych rodzajów motocykli również może okazać się pomocne przy poszukiwaniach wymarzonego modelu jednośladu.
- Skuter — zwarta i kompaktowa budowa, łatwy w użytkowaniu, jednostka napędowa w tylnej części pojazdu, dostępne modele miejskie i turystyczne.
- Naked bike — klasyczny model szosowy, pozbawiony osłon aerodynamicznych typowych dla jednośladów sportowych, uniwersalny, sprawdza się do jazdy po mieście i na trasie.
- Sportowy — wywodzi się od motocykli wyścigowych przeznaczonych do szybkiej jazdy po asfalcie, jest lekki i wyróżnia się układem hamulcowym o bardzo wysokiej efektywności.
- Turystyczny — ciężki, przystosowany do pokonywania dużych odległości, zapewnia kierowcy i pasażerowi komfortowe warunki, umożliwia wyposażenia w kufry garażowe.
- Chopper — model z charakterystycznym zbiornikiem na paliwo o wydłużonym, kroplowym kształcie, wyróżnia się umieszczonym nisko siedzeniem i smukłą linią nadwozia.
- Cruiser — cechuje się zwykle silnikiem o dużej pojemności, powstał jako rozwinięcie chopperów, sprawdza się podczas powolnej i rekreacyjnej jazdy.
- Cross — przeznaczony do jazdy w trudnym terenie, odporny, lekki i mobilny, często wykorzystywany na wyścigach, umożliwia wykonywanie skoków i akrobacji.
- Enduro — stworzony do jazdy terenowej, cechuje się prostą i uodpornioną na wyboisty teren konstrukcją, jest lekki i poręczny.
Sportowy, naked, a może turystyk? Wybierz model najbardziej odpowiadający Twoim preferencjom, aby cieszyć się wyjątkową przyjemnością z jazdy motocyklem.
Jaki motocykl na początek?
Zakup motocykla to duże przedsięwzięcie, a tę pierwszą transakcję przeważnie zapamiętuje się na całe życie. Do Twojej dyspozycji są setki modeli od różnych producentów, wyprodukowane na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat. Wśród początkujących motocyklistów szczególną popularnością cieszą się modele klasy 125. Dzięki niskiej masie własnej i niezbyt dużej mocy silnika są idealne dla osób stawiających pierwsze kroki w podróżowaniu na dwóch kółkach. Poniżej znajduje się kilka przykładowych motocykli 125 chętnie wybieranych przez kierowców jednośladów z krótkim stażem.
Honda XL 125V Varadero
Honda XL 125V Varadero to jeden z najchętniej wybieranych motocykli używanych klasy 125. Powstawała w latach 2001-2016, przez co na rynku wtórnym da się znaleźć wiele egzemplarzy tego modelu w różnym stanie technicznym. Z prędkością maksymalną 125 km/h, stosunkowo niskim spalaniem i niezniszczalnym silnikiem, stanowi naprawdę dobry wybór, nie tylko dla laików. Tym turystycznym enduro interesują się zarówno osoby początkujące, które chcą podszlifować umiejętność kierowania jednośladem, jak i bardziej doświadczeni miłośnicy motoryzacji. I jedni, i drudzy cenią sobie liczne zalety Hondy XL 125V Varadero — m.in. wyjątkową poręczność, atrakcyjną cenę i gwarantowany przez nią komfort podróżowania.
Yamaha MT 125
Yamaha MT 125 to naked o kompaktowych wymiarach, który doskonale sprawdzi się jako pierwszy motocykl. Jest zwinny i lekki, dzięki czemu dobrze spisuje się jako środek lokomocji w przestrzeni miejskiej. Uwagę przyciąga jego dynamiczny design, który przypadnie do gustu miłośnikom nowoczesnych i sportowych pojazdów. W modelach wyprodukowanych po 2020 roku o komfort i bezpieczeństwo jazdy dbają w nim solidne zawieszenie upside-down oraz wspomagane sprzęgło antypoślizgowe.
Aprilia RS 125
Aprilia RS 125 to model o sportowym charakterze produkowany przez włoską firmę Aprilia. Jego rama powstaje z aluminium i włókna szklanego, czemu jednoślad zawdzięcza niską masę własną. Jest łatwy w manewrowaniu i bardzo kompaktowy, przez co nadaje się do przemieszczenia po mieście. Pokonywanie ciasnych uliczek czy parkowanie na wąskich miejscach to dla właścicieli tego jednośladu błahostka. Jego niewielkie wymiary i wyjątkowy design sprawiają, że staje się częstym wyborem początkujących motocyklistów.
Junak 121
Junak 121 to motocykl polskiego producenta, który zachwyca zwłaszcza miłośników minimalizmu. Wyróżnia się dość prostym designem i skromnym wyposażeniem, choć w wielu przypadkach stanowi to raczej zaletę niż wadę. Dzięki niewielkiej liczbie funkcji jest łatwy w obsłudze i bardzo intuicyjny. Wśród jego plusów często wymienia się też niską masę zapewniającą gładkość prowadzenia. Za duży atut jednośladu uznaje się też jego spory zbiornik na paliwo i niskie spalanie.
Co warto wiedzieć o OC motocykla?
Zgodnie z Ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych z dnia 22 maja 2003 r. motocykle muszą mieć ważne OC — podobnie jak wszystkie inne pojazdy mechaniczne. Oznacza to, że zarejestrowane jednoślady bez polisy nie mogą legalnie poruszać się po drogach publicznych. Za nieprzestrzeganie tego przepisu grożą surowe mandaty ze strony Ubezpieczeniowego Funduszy Gwarancyjnego (UFG). Co ważne, ochrona ubezpieczeniowa musi trwać przez cały rok, a nie tylko w sezonie motocyklowym.
Jeśli dopiero rozpoczynasz swoją przygodę z jazdą jednośladem, pewnie obawiasz się wysokich składek ubezpieczeniowych. Nic dziwnego, bo są one zmorą młodych kierowców i potrafią skutecznie zniechęcić do zakupu własnego motocykla. Musisz jednak wiedzieć, że istnieje sposób na obniżenie wysokości składki za OC. Wystarczy, że skorzystasz z porównywarki ubezpieczeń, aby znaleźć najtańszą propozycję spośród wszystkich ofert ubezpieczycieli działających na rynku. W ten sposób możesz zaoszczędzić nawet kilkaset złotych w zaledwie kilka minut i bez wychodzenia z domu.