Czy wzięcie motocykla w leasing to popularny sposób finansowania?
Większości osób słowo leasing automatycznie kojarzy się z samochodem osobowym. Nic dziwnego, bo według danych Głównego Urzędu Statystycznego w 2022 roku udział wartości aut do przewozu osób stanowił aż 38,1% wartości wszystkich 546 411 zawartych umów leasingowych. W raporcie GUS poświęconym działalności przedsiębiorstw leasingowych do pozostałych ruchomości finansowanych przez leasing zaliczały się wówczas kolejno: samochody ciężarowe i dostawcze, maszyny i urządzenia przemysłowe, sprzęt budowlany, wózki widłowe, maszyny rolnicze, komputery i sprzęt biurowy.
Udział różnych środków w wartości umów leasingowych (2022 r.)
Nazwa przedmiotu leasingu | Udział procentowy w wartości wszystkich umów | Wartość wyleasingowanych przedmiotów w mln zł |
---|---|---|
Samochody osobowe | 38,1% | 26 064,21 |
Samochody ciężarowe i dostawcze | 10,5% | 7 183,05 |
Sprzęt budowlany | 5,0% | 3 420,5 |
Maszyny do obróbki metali | 2,9% | 1 983,89 |
Wózki widłowe | 2,3% | 1 573,43 |
Maszyny rolnicze | 1,9% | 1 299,79 |
Komputery i sprzęt biurowy | 1,3% | 889,33 |
Nieruchomości | 0,8% | 547,28 |
Opracowanie własne na podstawie danych GUS
Można łatwo zauważyć, że wśród wymienionych powyżej środków nie pojawiają się jednoślady. Czy to oznacza, że branie w leasing motocykli jest zjawiskiem marginalnym? A jeśli tak, to z czego to wynika? Na podstawie dostępnych informacji trudno określić liczbę umów leasingowych, których przedmiotem byłby pojazd dwukołowy. Również na stronie Związku Polskiego Leasingu nie widnieją żadne dane na ten temat. W udostępnionej tam tabeli opisującej finansowanie rynku w 2022 roku wg przedmiotów znalazły się m.in. samochody osobowe i ciężarowe, ciągniki siodłowe czy autobusy, jednak nie wyszczególniono osobnej kategorii dla motocykli. Prawdopodobnie trafiły one do rubryki „Inne pojazdy”, jednak trudno to potwierdzić.
Brak jakichkolwiek danych na temat liczby motocykli branych w leasing wskazuje, że taki sposób finansowania pojazdów dwukołowych nie jest zbyt powszechny. Prawdopodobnie wynika to ze stosunkowo niskich cen jednośladów w porównaniu do samochodów osobowych. Motocykl znacznie łatwiej kupić za gotówkę, nawet jeśli chodzi o dopiero co wyprodukowany model. Ponadto do leasingowania motocykli mogą zniechęcać również ograniczenia wynikające z niekorzystnych warunków pogodowych panujących w Polsce przez połowę roku. Sezon motocyklowy trwa przeważnie od kwietnia do września, podczas gdy w pozostałych miesiącach niska temperatura, deszcz i zalegająca pokrywa śnieżna uniemożliwiają podróżowanie jednośladem.
Na czym polega leasing motocykla?
Leasing to obecnie często stosowana alternatywa dla tradycyjnych form finansowania takich jak pożyczka czy kredyt. Pozwala poszerzyć flotę pojazdów o nowe samochody czy motocykle bez konieczności angażowania kapitału. Obejmuje transakcje, w których jedna strona umowy oddaje drugiej pojazd do swobodnego użytku w zamian za cykliczne płatności. Co ważne, leasingodawca pozostaje przez cały czas trwania umowy faktycznym właścicielem jednośladu.
Leasing motocykla: rodzaje leasingu
O rodzajach leasingu motocykla można mówić na wielu płaszczyznach, jednak najczęściej wyróżnia się leasing operacyjny (bieżący) i leasing finansowy (kapitałowy). Te formy finansowania mają podobne założenia wyjściowe. Mimo to dość mocno się od siebie różnią, zarówno pod względem pobudek do zawarcia umowy leasingowej, jak i warunków współpracy między leasingodawcą a leasingobiorcą. Największe rozbieżności istnieją w zakresie odpowiedzialności za ponoszenie kosztów związanych z użytkowaniem pojazdu oraz w kwestiach podatkowych. Szczegółowe porównanie obu form leasingu znajdziesz w tabeli poniżej.
Porównanie: leasing operacyjny a leasing finansowy motocykla
Cecha | Leasing operacyjny | Leasing finansowy |
---|---|---|
Główny cel | Korzystanie z motocykla przez czas określony w umowie z założeniem zwrotu pojazdu po zakończeniu umowy (przypomina dzierżawę) | Spłata w ratach ceny zakupu motocykla |
Stan motocykla | Nowy lub używany | Nowy lub używany |
Konieczność wykupu | Nie | Tak |
Czas trwania umowy | Zwykle krótszy (co najmniej 40% czasu amortyzacji motocykla) | Zwykle dłuższy (minimum 12 miesięcy) |
Możliwość zerwania umowy | Można wypowiedzieć umowę w momencie wskazanym w umowie lub rozwiązać ją za porozumieniem stron w dowolnym momencie | Wypowiedzenie umowy wymaga od leasingobiorcy pokrycia kosztów i strat poniesionych przez leasingobiorcę |
Obowiązek dokonywania odpisów amortyzacyjnych | Leasingodawca | Leasingobiorca |
Koszt uzyskania przychodu | Raty leasingowe netto i opłata wstępna | Część odsetkowa raty leasingowej i amortyzacja |
Podatek VAT | Wliczony w ratę | Opłacony z góry |
Strona odpowiedzialna za koszty związane z ubezpieczeniem | Leasingodawca | Leasingobiorca |
Konieczność cesji praw do polisy AC na leasingodawcę | Tak | Tak |
Powyższa tabela dość dobrze obrazuje najważniejsze podobieństwa i różnice pomiędzy leasingiem finansowym a operacyjnym. Decyzję o formie umowy należy poprzedzić analizą sytuacji finansowej przedsiębiorstwa oraz określeniem oczekiwań co do finansowania.
Leasing motocykla: okres umowy
Leasingowany pojazd pozostaje do dyspozycji leasingobiorcy do dnia określonego w umowie. Z uwagi na czas trwania zobowiązania wyróżnia się leasing krótkoterminowy, średnioterminowy i długoterminowy. Zazwyczaj jest to okres od 6 do nawet 72 miesięcy, a na jego długość w głównej mierze wpływa rodzaj leasingu. Przykładowo mLeasing proponuje umowy leasingu operacyjnego na okres od 24 do 72 miesięcy, podczas gdy umowę leasingu finansowego da się tam zawrzeć na czas od 6 do 72 miesięcy.
Przeważnie datę zakończenia współpracy z leasingodawcą określa się z uwzględnieniem wielkości dostępnego budżetu. Im dłuższa umowa, tym niższe raty i tym lepszy dostęp do droższych, bardziej luksusowo wyposażonych pojazdów.
Leasing motocykla: opłata wstępna
Opłata wstępna ma zastosowanie wyłącznie przy leasingu operacyjnym. Jest to koszt ponoszony przez leasingobiorcę w momencie zawarcia umowy leasingowej. Przedsiębiorca nie musi rozliczać opłaty proporcjonalnie do czasu trwania zobowiązania. Dzięki temu może zaliczyć tę należność do kosztów uzyskania przychodu w dniu jej uregulowania. Opłata wstępna stanowi odpowiednik wkładu własnego i pozwala uzyskać korzystniejsze warunki finansowania. Im jest wyższa, tym niższy koszt comiesięcznych opłat. Każda firma leasingowa stosuje w tym zakresie nieco inne zasady. Przykładowo mLeasing wymaga, aby stanowiła ona co najmniej 20%, jednak nie więcej niż 45% wartości leasingowanego motocykla.
Leasing motocykla: wartość wykupu
Kwestia wartości wykupu dotyczy wyłącznie osób mających zamiar wejść w posiadanie motocykla w chwili wygaśnięcia umowy leasingowej. Cenę pojazdu ustala się albo na samym początku współpracy, przy ustalaniu warunków finansowania, albo na jej końcu, na podstawie aktualnej rynkowej wartości motocykla. Wysokość kwoty wykupu zmienia się w zależności od ustaleń pomiędzy leasingodawcą a leasingobiorcą. Co do zasady, im dłużej trwa leasing, tym niższa wartość wykupu. Ma to związek m.in. ze spadkiem wartości pojazdu wraz z upływem czasu, a także ze spłatą dużej części należności w comiesięcznych ratach.
Leasing motocykla: liczba rat
Podstawowym założeniem leasingu motocykla jest wnoszenie comiesięcznych opłat na rzecz finansującego. Zapewniają one korzystającemu możliwość używania motocykla przez czas określony w umowie. Ich wysokość ustala się w taki sposób, aby leasingodawca uzyskał zwrot wszystkich poniesionych kosztów. Liczba rat zmienia się w zależności od wartości pojazdu, preferencji leasingobiorcy, wysokości ewentualnego wkładu własnego i wartości wykupu.
Uwaga! Jakiekolwiek opóźnienia w płatnościach rat leasingowych mogą spowodować wypowiedzenie umowy przez finansującego. Taką możliwość oraz sposób postępowania w opisanej sytuacji określa art. 707 kodeksu cywilnego. Zgodnie z przepisami, w razie problemów z wyegzekwowaniem jednej z rat finansujący musi wyznaczyć leasingobiorcy dodatkowy termin do zapłaty. Jeśli mimo to płatność nie dojdzie do skutku, ma on prawo do wypowiedzenia umowy ze skutkiem natychmiastowym.
Co warto wiedzieć o ubezpieczeniu motocykla w leasing?
Leasingodawcy zwykle współpracują z firmami ubezpieczeniowymi, w których wykupują ubezpieczenia OC, AC, NNW i assistance na preferencyjnych warunkach. Nie ma jednak przeciwwskazań, aby użytkownik wystąpił o zgodę na zawarcie własnej polisy. To, czy leasingodawca wyrazi zgodę na wykupienie pakietu ubezpieczeń w „obcym” towarzystwie, zależy od jego wewnętrznych zasad.
W kontekście polis dla leasingowanego motocykla warto powiedzieć również o ubezpieczeniu GAP, czyli ubezpieczeniu straty finansowej. Gwarantuje ono ochronę przed utratą wartości pojazdu z powodu jego utraty na skutek szkody całkowitej lub kradzieży. Pozwala uzyskać środki na spłatę całej należności wobec leasingodawcy.
To warto wiedzieć! Każda firma leasingowa ma swoje wymagania co do warunków ubezpieczenia. Większość leasingodawców narzuca dość restrykcyjne kryteria dotyczące kwestii udziału własnego w szkodzie, franszyzy, amortyzacji części, sumy ubezpieczenia czy sposobu likwidacji szkody.
Źródła:
- Działalność przedsiębiorstw leasingowych w 2022 r. (https://stat.gov.pl/download/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5503/3/16/1/dzialalnosc_przedsiebiorstw_leasingowych_w_2022_r_27.pdf)
- https://www.leasing.org.pl/
- Kodeks cywilny (https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19640160093)