Odpalanie motocykla na popych – jak to zrobić?

admin
adminZaktualizowano: 2024-08-28
facebook
Oszczędź nawet 50% na polisie
Oblicz składkę

Odpalenie motocykla na popych polega na pchaniu motocykla siłą własnych mięśni do momentu, aż silnik „zaskoczy”. To dobry sposób na wprawienie jednośladu w ruch, gdy akumulator lub rozrusznik odmawiają posłuszeństwa. Wymaga odrobiny wprawy, nieco sprawności fizycznej i wiedzy, jak to właściwie zrobić. Sprawdź, kiedy odpalanie na popych ma sens i jak powinno przebiegać.

Jazda motocyklem a odpalanie na popych

Podróżowanie motocyklem to dla wielbicieli dwóch kółek ogromna frajda. Wielu miłośników jednośladów twierdzi, że nic nie daje takiego poczucia swobody, jak przejażdżka własnym pojazdem po jednej z ulubionych tras. Zdaniem motocyklistów jest to znacznie przyjemniejsze doświadczenie niż kierowanie samochodem osobowym. Nie ma się co dziwić, bo przecież na motocyklu znacznie bardziej odczuwa się każdy manewr, zakręt i zmianę prędkości.

Niestety, ale nawet w najbardziej zadbanych maszynach mogą czasem pojawić się awarie. Zwykle zdarzają się one w najmniej spodziewanych momentach. Wtedy można albo próbować naprawiać usterkę na własną rękę, albo czekać na wsparcie fachowców. Niekiedy doraźnym sposobem na rozwiązanie problemów z jednośladem okazuje się odpalenie pojazdu na pych. Samodzielne uruchomienie maszyny daje wtedy szansę na dotarcie do domu lub najbliższego warsztatu. Gdy jest możliwe, pozwala uniknąć wzywania lawety lub mechanika i tym samym — zmniejsza wydatki na uporanie się z kłopotliwą sytuacją.

Co zrobić, gdy motocykl nie chce odpalić?

Awaria motocykla to spory problem. Często pierwszym pomysłem na uruchomienie odmawiającego posłuszeństwa jednośladu jest odpalenie na popych. Przed podjęciem takiej próby warto sprawdzić kilka innych potencjalnych przyczyn problemu. Ustalenie źródła awarii ma duże znaczenie dla dalszego postępowania. W niektórych przypadkach, np. w razie braku dopływu paliwa, odpalanie na pych nie przyniesie żadnego rezultatu. Co więcej, niekiedy może ono spowodować pogłębienie awarii.

Paliwo

Gdy motocykl nie chce odpalić, przede wszystkim należy upewnić się, czy w baku znajduje się wystarczająca ilość paliwa, np. zaglądając do jego wnętrza lub zerkając na wskaźnik. Można też delikatnie potrząsnąć motocyklem i nasłuchiwać, czy w zbiorniku przelewa się benzyna. Jeśli okaże się, że motocykl nie odpala z powodu braku paliwa, wystarczy udać się na najbliższą stację benzynową. Gdy odległość do niej jest zbyt duża, można poprosić o pomoc jednego z kierowców lub wezwać pomoc drogową. Co oczywiste, w takiej sytuacji odpalanie na popych nie ma najmniejszego sensu.

Świece zapłonowe

Niekiedy problem tkwi w świecach zapłonowych. Odpowiadają one za inicjowanie zapłonu mieszanki paliwowej i rozpoczynają pracę silnika. Objawem ich zużycia są m.in. trudności przy odpalaniu zimnego silnika, wahania obrotów jałowych, drgania i dławienie się. Wówczas odpalenie na popych na niewiele się zda, a jedynym sposobem na zażegnanie usterki jest wymiana świec.

Filtr powietrza

Przyczyny braku możliwości uruchomienia motocykla można doszukiwać się również w zatkanym filtrze powietrza stanowiącym ważną część układu dolotowego silnika. Jego odpowiedni stan ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego działania jednostki napędowej. Do najczęstszych symptomów takiego stanu zaliczają się: spadek mocy silnika, kłęby czarnego dymu z wydechu i właśnie problemy z rozruchem silnika. Wtedy, podobnie jak przy zużyciu świec, odpalanie na pych nie przyniesie efektu. W celu usunięcia usterki trzeba wyczyścić filtr.

Gaźnik

Źródłem problemów z odpaleniem motocykla może być też zmniejszenie mocy silnika z powodu dostarczania do niego zbyt ubogiej lub zbyt bogatej mieszanki. Pierwszy z przypadków wywołuje szybkie przegrzewanie silnika, powlekanie izolatora świecy zapłonowej białawoszarym „nalotem” oraz trudności z uruchomieniem. Z kolei spalanie za dużej ilości paliwa w stosunku do objętości pobieranego powietrza objawia się zaciemnieniem izolatora świecy zapłonowej, nierówną pracą jednostki napędowej, wilgotnym wylotem tłumika, pojawieniem się dymienia i niebieskawego zabarwienia spalin. Przyczyn dozowania mieszanki w nieodpowiednich proporcjach można doszukiwać się np. w nieszczelnościach układu, złym ustawieniu gaźnika, zatkaniu filtra powietrza lub zanieczyszczeniu filtra zaworu paliwowego. Niezależnie od tego, co leży u podstaw problemu, odpalanie na popych przy awarii gaźnika niewiele pomoże.

Akumulator

Akumulator stanowi źródło energii elektrycznej i jest niezbędny do uruchomienia silnika spalinowego. Zapewnia też zasilanie wszystkich urządzeń i układów działających podczas postoju, np. świateł awaryjnych czy wskaźników na desce rozdzielczej. Za jego głównie zadanie uznaje się zasilenie rozrusznika. Ten z kolei jest konieczny do rozpoczęcia procesu spalania paliwa. Bez odpowiednio naładowanego i sprawnego akumulatora niemożliwe staje się więc odpalenie pojazdu.

Symptomem problemów z akumulatorem często jest kręcenie rozrusznika. Świadczy ono o próbie uruchomienia silnika. Brak możliwości skorzystania z energii zgromadzonej w samochodowej baterii może wynikać z obluzowania jednej z klem. Wtedy wystarczy ją dokręcić, aby wyruszyć w trasę.

W razie rozładowania lub awarii akumulatora sposobem na wprawienie pojazdu w ruch jest odpalenie na pych. Mimo to nie zaleca się częstego praktykowania takiej metody, bo stanowi ona zagrożenie dla silnika i samego kierowcy.

Rozrusznik

Prawidłowo działający rozrusznik elektryczny powinien z odpowiednią prędkością obracać silnikiem. Jeśli się to dzieje, a mimo to pojazd nie odpala, problem może tkwić w rozładowanym akumulatorze lub spadku napięcia prądu zasilającego. Wówczas doraźnie pomoże odpalenie na popych. Jeśli z rozrusznika, który nie napędza jednostki napędowej wydobywa się dźwięk przypominający gwizd, często świadczy to o zerwaniu łańcuszka napędowego lub usterce któregoś z elementów przenoszących napęd.

Na czym polega odpalanie motocykla na popych?

Odpalanie motocykla na popych to metoda na wprawienie pojazdu w ruch przy rozładowanym akumulatorze lub problemach z rozrusznikiem. Nie należy jej jednak zbyt często stosować, bo może mieć zły wpływ na silnik. Taki sposób uruchamiania powinno się traktować jako ostateczność i wykorzystywać wyłącznie w awaryjnych sytuacjach.
Odpalenie motocykla na popych powinno przebiegać według poniższego schemat.

  1. Przygotowanie motocykla do jazdy — złożenie stopki, włączenie zapłonu i wyłączenie awaryjnego wyłącznika zapłonu, tzw. zrywki lub kill-switch.
  2. Zaplanowanie trasy — rozpędzanie motocykla należy przeprowadzić na równym i pustym odcinku drogi. Większe szanse na powodzenie daje też wzniesienie. O ile to możliwe, warto ustawić się więc na górce.
  3. Wybór odpowiedniego biegu — proces uruchamiania silnika siłą własnych mięśni najlepiej przeprowadzić na sprzęgle wciśniętym na dwójce lub trójce. Zdecydowanie się na pierwszy bieg grozi zablokowaniem tylnego koła.
  4. Odpalenie na popych — przy wciśniętym sprzęgle na dwójce należy zacząć biec z motocyklem i zwolnić sprzęgło do momentu uruchomienia silnika. Potem trzeba je ponownie szybko wcisnąć.

Całą procedurę łatwiej wykonać z czyjąś pomocą, zwłaszcza przy dużych maszynach. Wtedy ochotnik może pchać maszynę, aby uprościć Ci zadanie. W razie niepowodzenia możesz też spróbować wskoczyć na siedzisko w celu dociążenia pojazdu tuż przed puszczeniem sprzęgła.

Podsumowanie

  • Odpalenie na popych to dobry sposób na uruchomienie motocykla przy problemach z akumulatorem lub rozrusznikiem.
  • Przed podjęciem prób wprawiania jednośladu w ruch, warto sprawdzić, czy w pojeździe nie występują usterki, przy których odpalanie na popych nie przyniesie skutku.
  • Odpalanie na popych zawsze powinno poprzedzić skontrolowanie stanu paliwa.
  • Uruchamianie silnika na popych najlepiej przeprowadzić na pustej i nieco nachylonej drodze.

FAQ Najczęściej zadawane pytania

  1. Z jakiego biegu odpalić motocykl na popych?

    Próbę odpalenia motocykla na popych najlepiej przeprowadzić przy sprzęgle na dwójce lub trójce.

  2. Czy odpalanie motocykla na popych szkodzi?

    Odpalenie na popych stanowi doraźne rozwiązanie problemów z motocyklem i nie powinno być często wykorzystywane do uruchamiania pojazdu. Może prowadzić do uszkodzenia elementów układu napędowego, przedwczesnego zużycia sprzęgła, a w najgorszym przypadku nawet do awarii silnika.

  3. Jak odpalić motor z rozładowanym akumulatorem?

    Motocykl z rozładowanym akumulatorem najlepiej uruchomić za pomocą kabli rozruchowych lub urządzenia rozruchowego przypominającego powerbanka. W ostateczności można zdecydować się również na wprawienie pojazdu w ruch na popych.

admin
admin
Nunc felis justo, rutrum aliquam dolor at, interdum tempus quam. Praesent vel risus bibendum, eleifend ligula sit amet, venenatis quam. Integer vehicula malesuada pharetra. Aenean at ante eget risus elementum euismod. In tempus facilisis feugiat. Integer tristique non nisl faucibus ultrices. In id tempor diam. Vivamus sed luctus magna. Maecenas gravida eros quis sapien pharetra, a euismod dolor mollis. Nam vehicula nec lectus eu mattis. Nam quis aliquam eros, ut faucibus ex. Pellentesque elit ipsum, hendrerit a commodo non, viverra in lectus. Curabitur ac risus eget nibh tincidunt laoreet.
0 KOMENTARZY

Najnowsze artykuły

Prawo jazdy kategorii AM – ile kosztuje? Od ilu lat?

Masz w domu młodego miłośnika jednośladów, który marzy o tym, aby zdobyć uprawnienia na jazdę...

2024-09-17

Motocykl z zagranicy – ile wynosi koszt rejestracji, akcyza?

Zakup motocykla za granicą to atrakcyjne rozwiązanie dla tych osób, które za określoną cenę chcą...

2024-09-17

Homologacja motocykla – czym jest, jak ją uzyskać?

Uzyskanie homologacji na motocykl jest niezbędne, aby móc poruszać się po drogach publicznych. Żeby ją...

2024-09-17