Jaki cross wybrać na początek? TOP 5 motocrossów dla początkujących

admin
adminZaktualizowano: 2024-07-16
facebook
Oszczędź nawet 50% na polisie
Oblicz składkę

Motocrossy to lekkie jednoślady przystosowane do wyczynowej jazdy po trudnym terenie. Dostarczają ogromną ilość emocji i spodobają się zwłaszcza miłośnikom sportów ekstremalnych. Wzrok osób stawiających pierwsze kroki w rywalizacji na torze crossem powinien zwrócić się w stronę modeli o niskiej awaryjności i dobrej zwrotności. Sprawdź, jak cross wybrać na początek przygody z tymi wyjątkowymi jednośladami.

Co warto wiedzieć o jeździe na crossie?

Motocykle typu cross to lżejsze enduro jeszcze lepiej przystosowane do jazdy w trudnym terenie. Powstały z myślą o uczestnictwie w zawodach organizowanych na specjalnie przygotowanych do tego torach. Trasy wyczynowe dla motocrossów to istne tory przeszkód składające się z krótkich i krętych odcinków oraz licznych wzniesień. Wymagają przeprowadzania skomplikowanych manewrów i niekiedy umożliwiają wykonywanie skoków.

Opisane okoliczności wymuszają na konstruktorach crossów zastosowania wielu sztuczek w celu maksymalnego zmniejszenia masy jednośladu. Aby „odchudzić” tego rodzaju motocykle, przy ich produkcji wykorzystuje się wysokowytrzymałą stal lub stopy aluminium oraz niewielkie zbiorniki paliwa mieszczące zwykle od 5 do 10 litrów benzyny. Rezygnuje się też z akcesoriów, które nie mają znaczenia dla skuteczności pojazdu na torze. W rezultacie w crossach często nie ma podstawowych elementów, takich jak oświetlenie, prądnica czy akumulator, bez których nie są w stanie obyć się inne jednoślady jeżdżące po drogach.

Jakiego crossa kupić?

Przy wyborze motocykla crossowego należy wziąć pod uwagę kilka czynników. Podczas podejmowania decyzji o zakupie konkretnego modelu duże znaczenie ma kwestia wielkości dostępnego budżetu, dotychczasowe doświadczenie z jednośladami i rodzaj planowanych aktywności. Na rynku da się znaleźć wiele uniwersalnych modeli do jazdy terenowej, które sprawdzą się u początkujących. Produkują je największe światowe marki motoryzacyjne — Honda, Yamaha, Suzuki, Kawasaki i KTM.

Osobom stawiającym pierwsze kroki w jeździe terenowej zaleca się zainwestowanie w motocykl z silnikiem o niewielkiej pojemności. Taki model będzie lekki, łatwy do manewrowania i dobrze spisze się podczas nauki. Nie zaleca się kupowania pojazdów o dużej wartości. Na początek lepiej wybrać starszy model za maksymalnie kilka tysięcy. Zmniejszy to ryzyko straty pokaźnej sumy pieniędzy w razie wystąpienia poważnej usterki.

TOP 5 motocrossów dla początkujących

Ku uciesze fanów off-roadu producenci motocrossów od kilkudziesięciu lat wypuszczają coraz to nowe modele jednośladów. Dzięki temu dostępność jednośladów przeznaczonych do jazdy w terenie jest naprawdę duża. W wyborze najlepszego modelu do nauki może pomóc poniższe zestawienie TOP5 crossów dla początkujących.

1. Suzuki DR 350

Zdaniem wielu kierowców jeżdżących na crossach od lat jednym z lepszych modeli do nauki jest legendarny Suzuki DR 350. Ten klasyczny model wyróżnia się dość dużą masą własną, jednak mimo to umożliwia przeprowadzanie szybkich manewrów i wykonywanie skoków. Cechuje się popularnością, dzięki czemu nie ma problemów z dostępnością części zamiennych. Doskonale sprawdzi się podczas szlifowania off-roadowych umiejętności.

2. Honda CRF 250R

Model Honda CRF 250R idealnie spisuje się na torach motocrossowych. Charakteryzuje się zwartą konstrukcją i szybko reaguje na dodawanie gazu. Dzięki uniwersalności cieszy się zainteresowaniem zarówno profesjonalnych zawodników, jak i amatorów chcących nieco podszkolić się w jeździe wyczynowej.

3. Yamaha YZ125

Marka Yamaha słynie z produkcji niezawodnych i wytrzymałych maszyn przystosowanych do ekstremalnych okoliczności. Potwierdza to osadzony na aluminiowej ramie model Yamaha YZ125, który każdemu miłośnikowi off-roadu dostarczy niezapomnianych emocji. Wydajny silnik idzie tu w parze z wyjątkowo odpornym zawieszeniem uznawanym za jedno z najtrwalszych w tej klasie.

4. KTM 250 SX-F

Produkowany przez austriacką firmę model KTM 250 SX-F jest uznawany za najlepszy motocross z silnikiem czterosuwowym. Sprawdzi się zwłaszcza u ambitnych motocyklistów, którzy planują w przyszłości brać udział z zawodach. Do jego największych zalet zalicza się łatwość manewrowania i wysoka skuteczność w pokonywaniu wzniesień. Nie można zapomnieć również o bogatym wyposażeniu, które w modelach produkowanych po 2012 roku obejmuje elektryczny rozrusznik i innowacyjny wtrysk paliwa EFI.

5. KTM 150 SX

Do opisania motocykla crossowego KTM 150 SX wystarczą dwa słowa: lekki i niezawodny. Jego dwusuwowy silnik spełnia oczekiwania nawet bardzo wymagających zawodników. Kosztuje niewiele, co czyni go idealnym modelem dla osób zaczynających przygodę z off-roadem.

Czy trzeba kupić ubezpieczenie dla crossa?

Kwestia ubezpieczenia przy motocyklach typu cross jest dość zawiła. Chodzi o to, że obowiązek wykupienia polisy dotyczy wyłącznie pojazdów zarejestrowanych. Modele przeznaczone do jazdy po torze są zaś pozbawione elementów wymaganych w pojazdach poruszających się po drogach publicznych — kierunkowskazów, lamp, lusterek czy tablic rejestracyjnych. Wszystkie te części, mimo że niezbędne do jazdy po ulicach, na trasach wyczynowych stwarzają zagrożenie dla kierowcy w razie ewentualnego upadku. Crossy zwykle nie mają też homologacji, a na tor sportowy przewozi się je na przyczepce podczepionej pod samochód osobowy. Nie wykupuje się dla nich ubezpieczenia OC.
Inaczej sprawa ma się z motocyklami wyglądem i przeznaczeniem zbliżonymi do crossów, czyli enduro, a także zarejestrowanymi crossami z homologacją. Te pojazdy, które dopuszczono do poruszania się po drogach publicznych, muszą mieć ważne OC. Za jazdę jednośladem bez polisy grożą wysokie grzywny ze strony Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

Gdzie znaleźć tanie ubezpieczenie dla crossa?

Niezależnie od tego, czy szukasz OC dla crossa, czy dla enduro, masz szansę znaleźć dobre ubezpieczenie w niskiej cenie. Pamiętaj, że zakres polisy jest identyczny w każdej firmie ubezpieczeniowej. Reguluje go Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych uniemożliwiająca towarzystwom wprowadzanie jakichkolwiek zmian w zakresie polisy. Dlatego zaleca się porównywanie ofert w celu wykupienia możliwie jak najtańszego wariantu. Pomaga w tym kalkulator OC dostępny w sieci. Po uzupełnieniu krótkiej ankiety kalkuluje on cenę składki dla konkretnego kierowcy i przygotowuje spersonalizowanie zestawienie uwzględniające polisy od różnych ubezpieczycieli. W ten sposób pozwala zaoszczędzić nawet do kilkuset złotych na składce.

Podsumowanie

  • Motocrossy wyróżniają się niską masą własną i dużą zwinnością.
  • Przy wyborze pierwszego crossa warto wybrać pojazd z silnikiem o niewielkiej pojemności.
  • Do modeli polecanych dla początkujących zaliczają się m.in. Honda CRF 250R, KTM 250 SX-F i KTM 150 SX.

FAQ Najczęściej zadawane pytania

  1. Czy cross musi mieć ubezpieczenie?

    Motocrossy przystosowane do wyczynowej jazdy po torze, niezarejestrowane i niemające homologacji, nie są objęte obowiązkiem ubezpieczeniowym. Z kolei jednoślady z dowodem rejestracyjnym i tablicami przeznaczone do przemieszczania się po drogach publicznych muszą mieć ważne OC przez cały rok.

  2. Czy można jeździć crossem po wsi?

    Po drogach publicznych legalnie mogą przemieszczać się wyłącznie zarejestrowane i ubezpieczone motocykle z homologacją. Należy też pamiętać, że jazda po terenach leśnych w miejscach do tego niewyznaczonych jest zabroniona.

  3. Ile kosztuje OC na crossa?

    Trudno jednoznacznie określić koszt składki OC dla motocykla typu cross, bo wpływa na nią dużo różnych czynników. Na najkorzystniejsze oferty mogą liczyć kierowcy z nienaganną historią ubezpieczeniową mogący pochwalić się wieloletnim doświadczeniem za kółkiem. Przyjmuje się jednak, że cena OC jednośladu oscyluje zwykle w zakresie od 200 do 400 zł.

  4. Ile kosztuje zrobienie homologacji w crossie?

    Uzyskanie homologacji to dość kosztowny proces, który składa się z kilku etapów. Wymaga wykonania odpłatnych badań technicznych i zdobycia świadectwa indywidualnego dopuszczenia pojazdu. Wizyta w placówce wykonującej przegląd to wydatek rzędu 200-300 złotych, a dopuszczenie jednostkowe — 800 zł. Do tego trzeba doliczyć cenę samej homologacji w wysokości 1600 zł.

admin
admin
Nunc felis justo, rutrum aliquam dolor at, interdum tempus quam. Praesent vel risus bibendum, eleifend ligula sit amet, venenatis quam. Integer vehicula malesuada pharetra. Aenean at ante eget risus elementum euismod. In tempus facilisis feugiat. Integer tristique non nisl faucibus ultrices. In id tempor diam. Vivamus sed luctus magna. Maecenas gravida eros quis sapien pharetra, a euismod dolor mollis. Nam vehicula nec lectus eu mattis. Nam quis aliquam eros, ut faucibus ex. Pellentesque elit ipsum, hendrerit a commodo non, viverra in lectus. Curabitur ac risus eget nibh tincidunt laoreet.
0 KOMENTARZY

Najnowsze artykuły

Jazda motocyklem bez prawa jazdy – co grozi za jazdę bez uprawnień?

Straciłeś prawo jazdy i zastanawiasz się, co grozi za kierowanie motocyklem bez ważnych uprawnień? Lepiej...

2024-08-28

Przewożenie dziecka na motocyklu – od ilu lat?

Rodzice często dzielą swoje pasje z pociechami. Jedną z nich jest jazda motocyklem. Bikersi na...

2024-08-28

Karta motorowerowa – od ilu lat? ile kosztuje?

Karta motorowerowa to w zasadzie prawo jazdy kategorii AM, które upoważnia do kierowania m.in. motorowerami....

2024-08-28