Włoskie marki motocykli – pionierzy na rynku jednośladów
Nie ma co do tego wątpliwości, że włoskie motocykle są unikatowe. Odróżniają się od maszyn projektowanych przez inne marki dopracowanym do najmniejszego szczegółu designem oraz bogatym wyposażeniem. Zachwycają dbałością o detale oraz komfortem jazdy. Nie można odmówić im zwłaszcza nowoczesności i innowacyjności.
To właśnie marki z Włoch jeszcze przed połową XX wieku brylowały nowinkami technicznymi. Nie kto inny, jak firma Benelli stworzyła czterocylindrowe silniki DOHC z dwoma wałkami rozrządu, lepsze od poprzedzających je jednostek SOHC pod względem mocy i wydajności działania.
Na wyróżnienie zasługuje też autor linii skuterów Vespa, koncern Piaggio, któremu przypisuje się stworzenie koncepcji skuterów miejskich jako taniego i prostego w obsłudze środka lokomocji.
Czy włoskie motocykle faktycznie szybko się psują?
Panuje przekonanie, że włoskie motocykle szybko się psują. I faktycznie na forach pasjonatów marek Ducati, Aprilia czy Moto Guzzi nie brakuje wpisów o problemach z elektryką, układem zawieszenia, hamulcami czy silnikiem.
Gdyby jednak trudności te były aż tak istotne, jednoślady z Włoch już dawno przestałyby się sprzedawać, a ich właściciele zamknęliby działalność i zajęliby się produkcją czegoś mniej „awaryjnego”. Tak się jednak nie dzieje. Dlaczego?
Otóż nawet często pojawiające się wycieki oleju, paliwa czy płynu hamulcowego, a nawet awarie alternatora, rozrusznika oraz instalacji elektrycznej nie zniechęcają miłośników włoskiej motoryzacji do zakupu jednośladów z Italii.
Fanom Aprilii czy Ducati chodzi bowiem o coś znacznie więcej niż kwestie funkcjonalności. Bardziej niż bezobsługowość i niską awaryjność cenią oni sobie… piękny wygląd.
Tak. Osoby zdecydowane na zakup pojazdu z włoskiej fabryki najczęściej zdają sobie sprawę z jego wszelkich technicznych “ułomności”. Mimo to nie rezygnują ze spełnienia marzenia o podróżowaniu stylowym jednośladem, który pod kątem wyglądu i dbałości o detale znacznie przewyższa pojazdy japońskich czy niemieckich koncernów motoryzacyjnych.
TOP 3 włoskich marek motocykli
Lista włoskich marek motoryzacyjnych specjalizujących się w produkcji jednośladów jest dość pokaźna, jednak na wyróżnienie zasługują zwłaszcza 3 z nich. Firmy Ducati, Aprilia i MV Agusta dzieli sporo. Choć każda z nich tworzy pojazdy o nieco innym charakterze, łączy je jedno – wypuszczane przez nie pojazdy są unikatowe i dopracowane pod względem estetyki w każdym calu.
-
Ducati
Obecnie marka Ducati skupia się na produkcji motocykli wyścigowych przeznaczonych do sportowej jazdy po torach. Początkowo firma zajmowała się jednak zupełnie czymś innym. Jej założyciele, Bruno Cavalieri Ducati, Adriano Ducati i Marcello Ducati, postawili najpierw na elektronowe lampy próżniowe oraz kondensatory. Dopiero w połowie XX wieku dostrzegli potencjał w sektorze motoryzacyjnym i zdecydowali się zamienić elektronikę najpierw na rowery i motorowery, a później na motocykle.
Przełom nastąpił w 1993 roku, gdy w Mediolanie przedstawiono jednoślad Ducati 916. Model okrzyknięto dziełem sztuki – zarówno pod kątem zastosowanej technologii, jak i pod względem wizualnym. Zachwycał on jakością wykorzystanych przy produkcji komponentów oraz unikalnym designem nawet najbardziej wybrednych komentatorów. Tak zaczął się sukces włoskiej firmy Ducati, który trwa do dziś. Obecnie marka ta należy do grona najbardziej cenionych i cieszących się uznaniem firm motocyklowych. Od 2012 roku należy do Audi.
Warto wiedzieć! Autor Ducati 916, Massimo Tamburiniego, przyczynił się również do powstania kilku innych pojazdów tej marki, m.in. Ducati 748, Ducati 996 i Ducati 998. Tworzył także projekty dla innych włoskich marek motocyklowych. Jego dziełem są m.in. MV Agusta F4 oraz MV Agusta Brutale.
-
Aprilia
Marka Aprilia początkowo specjalizowała się w produkcji rowerów. Z czasem jednak jej właściciele dostrzegli wśród klientów duże zainteresowanie motocyklami i to właśnie ich produkcja przyniosła im największą popularność. Współcześnie firma słynie z produkcji lekkich, łatwych w prowadzeniu maszyn, które świetnie spisują się nie tylko na torach wyścigowych, ale i na szosie.
Wśród kierowców uznanie zdobyły zwłaszcza sportowe motocykle z rodziny RSV produkowane w latach 1998-2003. Zdaniem użytkowników są one nieporównywalnie wygodniejsze w prowadzeniu od pojazdów produkowanych w tamtym okresie przez inne firmy.
W 2021 roku na rynku zadebiutował nowy model Aprilia RS 125 – jedynego włoskiego motocykla klasy 125. Za sprawą bogatego wyposażenia oraz atrakcyjnie niskiej ceny wydaje się realną konkurencją dla swoich japońskich odpowiedników, np. Kawasaki Ninja 125 czy Yamahy YZF-R125.
-
MV Agusta
Zestawienie TOP 3 włoskich marek motocyklowych zamyka firma MV Agusta. Co ciekawe, jako jedna z niewielu firm motoryzacyjnych z Italii nie używa w logo czerwieni (m.in. wspomniane wcześniej Aprilia i Ducati, a także niewymienione powyżej przedsiębiorstwa Bimota czy Cagiva, traktują ten kolor jako jeden ze swoich znaków rozpoznawczych). Zamiast tego używa połączenia bieli, niebieskiego i jasnego brązu.
Modele marki MV Agusta to głównie pojazdy wyścigowe i naked biki uznawane za jedne z najpiękniejszych na świecie. Nie bez powodu jednym z fundamentów marki jest stwierdzenie motorcycle art, a więc sztuka motocyklowa.
Zachwycający wygląd jednak nie wystarcza, aby osiągnąć sukces w biznesie. Przekonali się o tym właściciele MV Agusta, bo na przestrzeni lat firma boryka się z wieloma problemami finansowymi. Po odkupieniu części udziałów przez koncern Mercedesa pojawił się promyk nadziei na przywrócenie świetności marki. Czy stanie się to za sprawą odświeżonego modelu F4R oraz nowych F3 i F3 Brutale? Czas pokaże.
Warto wiedzieć! Ducati, Aprilia i MV Agusta to tylko 3 z wielu włoskich marek motocyklowych. Do mniej znanych, choć równie cenionych przez miłośników motoryzacji, należą firmy Vespa, Benelli, Bimota, Moto Guzzi, czy Cagiva.