Czym cechują się motocykle z silnikiem Diesla?
Silniki wysokoprężne dominują w samochodach i maszynach przemysłowych. W motocyklach pojawiają się raczej jako ciekawostka techniczna lub rozwiązanie specjalistyczne – do konkretnych zastosowań. Jednoślady wyposażone w ten typ jednostki napędowej zwykle cechują się:
- wysokim momentem obrotowym – przekłada się to na mocne przyspieszenie bez konieczności rozpędzania silnika do wysokich obrotów. Takie rozwiązanie sprawia, że motocykl dobrze radzi sobie w terenie lub podczas jazdy z obciążeniem;
- niskim zużyciem paliwa – jednostki wysokoprężne są znacznie bardziej ekonomiczne od benzynowych. Pojazdy z silnikiem Diesla potrafią zużywać nawet o 30-40% mniej paliwa;
- dużą trwałością – jednostki na olej napędowy zwykle są solidniejsze i są przystosowane do pracy pod wyższym ciśnieniem;
- większą masą – motocykle z silnikiem Diesla zwykle są cięższe, co wpływa negatywnie na dynamikę jazdy i kontrolę nad pojazdem;
- głośniejszą pracą – jednostki wysokoprężne pracują głośniej i generują twardy, metaliczny dźwięk. Użytkownik może też odczuwać wibracje, choć producenci nowoczesnych pojazdów starają się wyeliminować ten problem;
- trudniejszym rozruchem w niskich temperaturach – zimą motocykl z silnikiem Diesla może mieć trudności z uruchomieniem się bez odpowiedniego podgrzewania.
Jednoślady z wysokoprężną jednostką napędową są raczej rzadkością. Zwykle wchodzą w skład eksperymentalnych i kolekcjonerskich serii. Wiele z nich nie zyskuje dużego zainteresowania, ale na rynku można znaleźć kilka maszyn, które cieszą się uznaniem nawet wśród doświadczonych miłośników motoryzacji.
Zapraszam do sprawdzenia zestawienia najpopularniejszych motocykli z silnikiem Diesla. Kolejność jest przypadkowa – każdy z tych modeli ma swoich zwolenników i przeciwników, a wiele z nich to głównie ciekawostka dla kolekcjonerów.
1. Track T-800CDI
Track T-800CDI to motocykl produkowany w Holandii, z trzycylindrowym silnikiem Diesla o pojemności 800 cm3. Ma napęd przenoszony wałem i turbosprężarkę. Jego moc to 45 KM – jest niewielka, ale mimo to pojazd jest w stanie rozpędzić się do 177 km/h. Pojazd ten spala minimalne ilości oleju napędowego – zaledwie 1,7 l/100 km.
Mimo że Track T-800CDI łączy w sobie dużą prędkość, niskie spalanie i solidność, to obecnie nie jest już produkowany. W 2012 roku EVA (Evaproducts) wypuściła ostatni egzemplarz tego pojazdu. Obecnie na rynku można znaleźć wyłącznie używane motocykle Track T-800CDI w atrakcyjnych cenach.
2. Royal Enfield Bullet Diesel
Royal Enfield Bullet Diesel to pojazd prosto z Indii, produkowany w latach 80. Firma Royal Enfield zdecydowała się na jego wprowadzenie w związku z dużą popularnością amatorskich modyfikacji. Użytkownicy standardowych pojazdów tego producenta nierzadko samodzielnie montowali w nich jednostki wysokoprężne.
Motocykl ten miał silnik o pojemności 352 cm3, ale generował niewielką moc – zaledwie 6,8 KM. Z tego powodu cieszył się zainteresowaniem przez kilka lat, a następnie został wycofany w związku z zaostrzeniem przepisów dotyczących ochrony środowiska. Cechował się też bardzo niskim spalaniem, które wynosiło zaledwie 1,5 l/100 km.
3. Star Twin Thunder Star 1200 TDI
Star Twin Thunder Star 1200 TDI to motocykl o mocy 100 KM. Został wyprodukowany w Niemczech, a w jego konstrukcji wykorzystano wysokoprężny trzycylindrowy silnik z Volkswagena Lupo o pojemności 1200 cm3. To jeden z najwydajniejszych i najbardziej dynamicznych motocykli w tym zestawieniu. Cechuje się jednak dość specyficzną konstrukcją.
Projekt tego motocykla powstał już w 2001 roku. 4 lata później podjęto pierwsze próby jego produkcji w małej serii, ale okazało się to nieopłacalne. Motocykl Star Twin Thunder Star 1200 TDI wrócił do fabryk dopiero w 2015 roku we współpracy z Yoshihiro Kishimoto.
4. Sommer Diesel 462
Sommer Diesel 462 to motocykl produkowany do 2015 roku przez niemiecką firmę Sommer Motorradtechnik z Bawarii. Był wytwarzany ręcznie w niewielkich partiach. W jego konstrukcji wykorzystano jednocylindrowy silnik Diesla o pojemności 462 cm3 i mocy 11 KM, a także elementy z modeli od Royal Enfield. Pojazd ten rozwija prędkość około 100 km/h i spala zaledwie 2 l/100 km.
5. Neander 1400
Neander 1400 to motocykl z dwucylindrowym rzędowym silnikiem wysokoprężnym turbo. Zastosowano w nim dwa przeciwbieżne wały korbowe, których zadaniem jest minimalizacja wibracji. Jednostka napędowa znajdująca się w tym modelu jest jedną z najcięższych i najbardziej zaawansowanych na rynku. Generuje moc 92 KM i moment obrotowy 165 Nm. Motocykl ten jest w stanie rozpędzić się do 225 km/h, a 100 km/h osiąga w zaledwie 4,5 s.
Neander 1400 był produkowany w kilku seriach – w 2008, 2019 i 2020 roku. Jest to jeden z najnowszych motocykli z silnikiem Diesla dostępnych na rynku.
Dlaczego motocykli z silnikiem Diesla jest tak niewiele?
Motocykle z silnikiem Diesla są raczej rzadkością – produkują je tylko wybrane firmy, zwykle w niewielkich seriach. Powodów tego zjawiska jest kilka, a najważniejsze z nich to:
- zbyt duża masa jednostki napędowej – silniki Diesla muszą być zbudowane z trwalszych materiałów i wytrzymywać znaczne ciśnienie, dlatego zwykle są dość ciężkie. Jest to ogromna wada – w motocyklach każdy kilogram ma znaczenie;
- wibracje podczas jazdy – silniki Diesla są głośne i generują drgania. W jednośladach może być to duży problem, ponieważ jednostka napędowa znajduje się tuż pod kierowcą;
- efektywna praca jedynie w określonym zakresie obrotów – silniki Diesla osiągają stosunkowo niskie maksymalne obroty i nie pozwalają na dynamiczną, sportową jazdę;
- skomplikowania konstrukcja – jednostka na olej napędowy cechuje się bardziej złożoną konstrukcją, która musi zmieścić się w niewielkim pojeździe. Powoduje to problemy podczas napraw – są one zdecydowanie droższe i trudniejsze;
- problemy z zapłonem zimą – silniki Diesla są bardziej awaryjne w niskich temperaturach (jest tak zarówno w samochodach, jak i motocyklach). Przy dużych mrozach trudno uruchomić pojazd, co może być problemem zwłaszcza wtedy, gdy nie masz własnego garażu.
Silniki Diesla stosuje się przede wszystkim w specjalistycznych motocyklach – np. tych wojskowych. W klasycznych modelach sportowych takie rozwiązanie zwykle nie ma sensu, ponieważ jednostki benzynowe sprawdzają się wystarczająco dobrze. Mimo nieco większego spalania zapewniają zdecydowanie lepsze osiągi i są łatwiejsze w utrzymaniu w odpowiednim stanie.

