Czym wyróżnia się motocykl turystyczny?
Motocykle turystyczne powstają z myślą o wygodzie podróżowania. W przeciwieństwie do modeli sportowych nie są tak bardzo nastawione na wysokie osiągi, niską masę własną czy zwrotność. Zamiast tego mają zapewniać komfortową pozycję do jazdy kierowcy i pasażerowi, a także cechować się niezawodnością. Duże znaczenie ma też kwestia ochrony przed wiatrem oraz możliwość zamontowania dodatkowych sakw i kufrów.
- Wygoda podróży — to prawdopodobnie najważniejsza cecha motocykla turystycznego. W segmencie pojazdów do 10 000 tysięcy złotych bez problemu da się znaleźć modele z odpowiednio wyprofilowanym siedziskiem przystosowanym do wielogodzinnej jazdy. Ważne, aby kierowca mógł przyjąć na nim wyprostowaną pozycję.
- Wytrzymałość — motocykle turystyczne służą do pokonywania dużych odległości i nie mogą psuć się w trasie. W takich pojazdach nie ma miejsca na półśrodki, dlatego należy zwracać uwagę na niezawodność silnika i stan techniczny.
- Osłona przed wiatrem — modele turystyczne są zwykle wyposażone w specjalne owiewki, które podczas jazdy zabezpieczają kierowcę przed nadmiernym oddziaływaniem powietrza. Gwarantują w ten sposób komfort i bezpieczeństwo.
- Akcesoria — firmy motoryzacyjne oferują liczne udogodnienia dla osób uprawiających turystykę motocyklową. Dają możliwość dobrania rozmiaru i funkcjonalności dodatkowych kufrów i sakw montowanych na pojeździe.
Wszystkie te kwestie sprawiają, że motocykle turystyczne mogą właściwie spełniać swoją funkcję i dawać radość podróżowania na dwóch kółkach.
Jaki motocykl turystyczny do 10 000 tysięcy złotych?
Firmy motoryzacyjne prześcigają się w pomysłach na udoskonalanie modeli jednośladów przeznaczonych do pokonywania dużych odległości. Ceny najbardziej luksusowych maszyn nafaszerowanych elektroniką dochodzą do kilkuset tysięcy złotych. Nie oznacza to jednak, że nie da się znaleźć pojazdu w trasę w rozsądnej cenie. Na rynku wtórnym można „upolować” motocykle turystyczne do 10 000 tysięcy złotych w bardzo dobrym stanie. Mimo kilkuset tysięcy kilometrów na liczniku niektóre z nich są one nadal w świetnej kondycji.
BMW R 1100
Wśród motocykli turystycznych do 10 000 zł prym wiedzie model BMW R 1100. Na polskim rynku ceny takich jednośladów zaczynają się już od 7 000 złotych. Produkowano je w latach 1995–2001 z myślą o miłośnikach dużych i bezawaryjnych maszyn. Mimo pokaźnych gabarytów te jednoślady zapewniają wygodę prowadzenia i komfort jazdy. Dobrze sprawdzają się w długich trasach. Co ciekawe, są wyposażone w system ABS, który w latach ich produkcji stanowił duże udogodnienie.
- Silnik: bokser dwucylindrowy
- Pojemność: 1085 cm³
- Moc: 80 KM przy 6800 obr./min;
- Prędkość maksymalna: 200 km/h
- Średnie zużycie paliwa: 5,8-6 l/100 km
- Cena: 7 000-15 000 zł
Yamaha XTZ 750 Super Tenere
Jedne z pierwszych miejsc na listach turystycznych motocykli do 10 000 tysięcy złotych często zajmuje Yamaha XTZ 750 Super Tenere. Ten wszechstronny pojazd produkowany w Japonii w latach 1989-1996 przypadnie do gustu motocyklistom ceniącym sobie uniwersalne maszyny. Sprawdzi się zarówno podczas długodystansowych wycieczek po asfalcie, jak i w trakcie wielogodzinnych podróży po szutrowej nawierzchni. Słynie z niezawodnego zawieszenia i wytrzymałego silnika. Jego nazwa odnosi się do pustynnego regionu Ténére leżącego na Saharze, przez który niejednokrotnie przebiegała trasa Rajdu Paryż-Dakar.
- Silnik: bokser dwucylindrowy
- Pojemność: 749 cm³
- Moc: 69 KM przy 7500 obr./min;
- Prędkość maksymalna: 181 km/h;
- Średnie zużycie paliwa: 5,6-6 l/100 km.
- Cena: 9 000-15 000 zł
Honda NT 650 V Deauville
Rankingi motocykli turystycznych do 10 000 tysięcy złotych często otwiera także Honda NT 650 V Deauville. Model ten cieszy się szczególnym zainteresowaniem wielbicieli dalekich przejażdżek ze względu na atrakcyjną cenę i mnogość zastosowań. Dobrze spisuje się podczas jazdy po mieście, a jeszcze lepiej na długich odcinkach. Gwarantuje kierowcy wygodną pozycję, która umożliwia pokonywanie dużych odległości bez uczucia dyskomfortu. Za jego zaletę uznaje się też niezawodność i wytrzymałość. Zastosowany w nim 2-cylindrowy, chłodzony cieczą, widlasty silnik ma długą żywotność i zapewnia komfortowe podróżowanie z niskim ryzykiem awarii.
- Silnik: dwucylindrowy
- Pojemność: 680 cm³
- Moc: 56 KM przy 7800 obr./min
- Prędkość maksymalna: 185 km/h
- Średnie zużycie paliwa: 5 l/100 km
- Cena: 5 000-11 000 zł
Kawasaki ZR-7 2001
Do opisania modelu Kawasaki ZR-7 2001 można użyć trzech określeń: tani, ekonomiczny i wygodny. Ten wyjątkowy pojazd typu naked-bike, produkowany w latach 1999-2003, słynie z niezawodnego zawieszenia, niskiego spalania oraz wygodnej pozycji kierowcy i pasażera. Do koszyczka zalet jednośladu można dorzucić też duży zbiornik paliwa o pojemności 22 litrów oraz regulowane dźwignie sprzęgła i przedniego hamulca. Przypadnie on do gustu zwłaszcza miłośnikom japońskich motocykli, którzy szukają budżetowego i niskoawaryjnego modelu.
- Silnik: czterocylindrowy
- Pojemność: 738 cm³
- Moc: 76 KM przy 9500 obr./min
- Prędkość maksymalna: 205 km/h
- Średnie zużycie paliwa: 5-5,5 l/100 km
- Cena: 6 000-9 000 zł
Yamaha XJ 900 Diversion
Model Yamaha XJ900 Diversion to jedna większych maszyn w kategorii motocykli turystycznych do 10 000 tysięcy złotych. Zdaniem wielu miłośników motoryzacji starzeje się jak wino i z biegiem lat staje się coraz atrakcyjniejszy. Spodoba się zwłaszcza kierowcom mającym słabość do motocykli utrzymanych w klasycznym stylu. Wyróżnia się charakterystyczną konstrukcją i niezawodnością. Doskonale spisuje się podczas dalekich podróży. Jego gabaryty nie wpływają na obniżenie komfortu jazdy. Zdaniem wielu wręcz przeciwnie — gwarantują stabilność prowadzenia i możliwość zabrania ze sobą dużego ładunku bez szkody dla komfortu kierowcy i pasażera.
- Silnik: czterocylindrowy
- Pojemność: 892 cm3
- Moc: 89 KM przy 8250 obr./min
- Prędkość maksymalna: 200 km/h
- Średnie zużycie paliwa: 7 l/100 km
- Cena: 4 000-8 000 zł
Honda ST1100 Pan European
Honda ST1100 Pan European ze względu na wyjątkowe parametry i ponadczasową konstrukcję również zasługuje na uwzględnienie w zestawieniu motocykli turystycznych do 10 000 złotych. Powstawała w latach 1990-2002 jako odpowiedź na potrzeby miłośników jednośladów z Europy, dla których modele z serii Gold Wing nie spełniały swojej funkcji. Motocykliści z zachodu, ceniący sobie wszechstronne i stosunkowo lekkie jednoślady, oczekiwali uniwersalnego pojazdu przystosowanego do warunków panujących na europejskich drogach. Łatwo prowadząca się i zwrotna Honda ST1100 Pan European doskonale wpisała się w ich upodobania. Zasłynęła nowoczesnym, jak na tamte czasy, silnikiem i unikatową konstrukcją.
- Silnik: czterocylindrowy
- Pojemność: 1085 cm3
- Moc: 100 KM przy 7500 obr./min
- Prędkość maksymalna: 212 km/h
- Średnie zużycie paliwa: 6 l/100 km
- Cena: 8 000-10 000 zł
Wszystkie wymienione modele są łatwo dostępne na polskim rynku. Wystarczy odrobina zaangażowania, aby znaleźć wymarzony model w korzystnej cenie.