Motocykle policyjne w Polsce – przegląd modeli

Redakcja
RedakcjaZaktualizowano: 2025-11-07
facebook
Oszczędź nawet 50% na polisie
Oblicz składkę

Mimo że policja najczęściej korzysta z samochodów, to widok funkcjonariusza na motocyklu nie jest niczym niezwykłym. Taki środek transportu pozwala na bardzo szybkie dotarcie na miejsce zdarzenia, nawet w trakcie dużych korków. Jakich modeli jednośladów obecnie używa polska policja?

Do czego używa się motocykli policyjnych?

Motocykle policyjne są wykorzystywane do wielu zadań. Korzysta z nich nie tylko tzw. drogówka, lecz także oddziały odpowiedzialne za interwencje poza ulicami. Co więcej, pojazdy te są często używane podczas eskort ważnych osób, konwojów wojskowych lub urzędowych, zabezpieczania imprez masowych czy oficjalnych wydarzeń. Stosuje się je również do pościgów, obserwacji i działań rozpoznawczych.

Motocykle sprawdzają się doskonale podczas patrolowania dużych obszarów miejskich. Umożliwiają szybkie reagowanie na zgłoszenia i są niezastąpione w zatłoczonych miejscach, po których poruszanie się samochodem jest zbyt trudne. Stanowią jedyny możliwy wybór w przypadku wąskich uliczek, lasów i stref pieszych.

Najpopularniejsze modele motocykli policyjnych w Polsce

Polska policja korzysta z kilku różnych modeli motocykli. Niektóre z nich są jednak używane zdecydowanie częściej niż inne. Sprawdź najpopularniejsze jednoślady we flocie naszych służb i poznaj ich najważniejsze parametry techniczne.

Yamaha FJR1300A

Yamaha FJR1300A to jeden z najpopularniejszych motocykli policyjnych na rynku. To pojazd z wyższej półki cenowej, który w ciągu ponad 20 lat produkcji doczekał się aż kilku wersji. Jest on używany nie tylko przez polską policję, lecz także np. włoską. Można go spotkać na ulicach Warszawy i Lublina, gdzie jest obecny od 2011 roku.

Najważniejsze parametry modelu Yamaha FJR1300A to:

  • rzędowy, czterocylindrowy silnik o pojemności 1298 cm3,
  • moc 146 KM,
  • maksymalny moment obrotowy 134 Nm (7000 obr./min),
  • 25-litrowy zbiornik paliwa,
  • masa 300 kg,
  • maksymalna prędkość 245 km/h,
  • ruchome, boczne panele, które pozwalają na skierowanie strumienia powietrza na optymalny tor.

Triumph Tiger 1050

Triumph Tiger 1050 to motocykl typu ciężkiego, który jest stosowany w polskiej policji od 2010 roku. Cechuje się wysokim zawieszeniem, co pozwala na wygodne poruszanie się po drogach gruntowych i miejscach niedostępnych dla standardowych jednośladów.

Najważniejsze parametry modelu Triumph Tiger 1050 to:

  • rzędowy, trzycylindrowy silnik o pojemności 1050 cm3,
  • moc 115 KM,
  • maksymalny moment obrotowy 100 Nm (przy 6250 obr./min),
  • maksymalna prędkość 220 km/h,
  • masa 230 kg.

Motocykl ten doskonale radzi sobie na trudnym terenie, ale jest powszechnie używany również na drogach szybkiego ruchu. Jest dynamiczny i zwrotny, dlatego przydaje się oddziałom ruchu drogowego.

Honda CBF1000A

Honda CBF1000A to motocykl, który był produkowany do 2010 roku. Właśnie wtedy polska policja otrzymała ponad 300 egzemplarzy takich maszyn. Od tego momentu są one wykorzystywane głównie przez drogówkę. Wszystko ze względu na ich dynamiczny silnik, dużą prędkość maksymalną i cichą pracę.

Najważniejsze parametry modelu Honda CBF1000A to:

  • silnik o pojemności 998 cm3,
  • moc 98 KM,
  • prędkość maksymalna 230 km/h,
  • masa 195 kg.

Polska policja korzysta przede wszystkim z modeli z systemem ABS. Na rynku są też dostępne pojazdy bez litery „A” w nazwie, czyli Honda CBF1000.

Kawasaki Versys 1000

Kawasaki Versys 1000 to motocykle produkowane od 2012 roku, z których korzystają przede wszystkim jednostki z Łodzi. Wiele z tych pojazdów porusza się jako patrole nieoznakowane. Używa się ich przede wszystkim w oddziałach drogowych. 

Najważniejsze parametry modelu Kawasaki Versys 1000 to:

  • rzędowy, czterosuwowy silnik o pojemności 1043 cm3,
  • moc 118 KM,
  • maksymalny moment obrotowy 102 Nm (przy 7700 obr./min),
  • masa 239 kg,
  • maksymalna prędkość 226 km/h.

Kawasaki Versys 1000 to model idealny w przypadku wielogodzinnych patroli. Pozwala na zachowanie wygodnej pozycji ciała, a jednocześnie jest szybki i zwrotny. Doskonale radzi sobie na równym terenie, np. na miejskich drogach.

BMW R 1250 RT

Model BMW R 1250 RT jest najnowszym w tym zestawieniu. Trafił do polskiej policji w 2022 roku dzięki wykorzystaniu środków unijnych. Obecnie funkcjonariusze mają do dyspozycji prawie 500 sztuk takich pojazdów.

Motocykle BMW R 1250 RT dla policji różnią się od tych standardowych, które może zakupić zwykły użytkownik. Zostały bowiem wyposażone w specjalistyczne podzespoły dostosowane do potrzeb funkcjonariuszy. To m.in. krótszy pierwszy bieg, centrala radiowa, wzmocnione boczne kufry, gmole z przodu i z tyłu, oświetlenie pomocnicze oraz LED-owe sygnały uprzywilejowane.

Najważniejsze parametry modelu BMW R 1250 RT dla policji to:

  • masa 320 kg (większa o 41 kg od standardowej wersji),
  • dwucylindrowy silnik typu bokser o pojemności 1254 cm3,
  • moc 136 KM,
  • maksymalny moment obrotowy 43 Nm (przy 6250 obr./min),
  • 25-litrowy zbiornik,
  • maksymalna prędkość 225 km/h.

Pozostałe motocykle policyjne w Polsce

Wymienione modele to najpopularniejsze policyjne motocykle w Polsce, ale nie jedyne. Funkcjonariusze od lat korzystają też z takich maszyn jak FZ1 Fazer, FZ6 Fazer, Tiger 800, BMW K 1200 S, R 1200 RT czy terenowe DRZ 400S i WR 450. We flocie polskiej policji można znaleźć też motocykle Suzuki GSF650SA Bandit, Honda Xl650V Transalp i Kawasaki ZX-9R Ninja.

Większość tych pojazdów fabrycznie nie jest dostosowana do pełnienia służby. Z tego powodu w Polsce obecnie najczęściej korzysta się z modelu BMW R 1250 RT, którego nie trzeba modyfikować przed wprowadzeniem do użytku przez funkcjonariuszy. Marka BMW jako jedna z niewielu wytwarza osobne serie pojazdów z myślą o policji.

Oznakowanie polskich motocykli policyjnych

Motocykle policyjne różnią się od standardowych nie tylko wyposażeniem, lecz także kolorystyką i oznaczeniami. Od 2022 roku ich wygląd jest podobny do tego, który pojawia się w większości europejskich krajów. Zasadę tę wprowadziła dyrektywa UE.

Obecnie motocykle policyjne muszą mieć:

  • niebieski, odblaskowy pas z białymi elementami umieszczony na srebrnym nadwoziu,
  • głośniki emitujące dźwięk o natężeniu 100-115 dB, który jest słyszalny w odległości 7 m od pojazdu,
  • niebieskie i czerwone lampy LED z tyłu i z przodu,
  • fluorescencyjne żółte elementy odblaskowe,
  • maszt z lampą, która emituje światło we wszystkich kierunkach,
  • wideorejestratory i urządzenia łącznościowe z co najmniej 8-godzinną baterią.

Przed 2022 rokiem policyjne motocykle były malowane na srebrno i niebiesko. Nie miały m.in. charakterystycznych fluorescencyjnych elementów w kolorze żółtym.

Podsumowanie

  • Polska policja korzysta przede wszystkim z modeli Yamaha FJR1300A, BMW R 1250 RT, Kawasaki Versys 1000, Honda CBF1000A i Triumph Tiger 1050.
  • Motocykle policyjne muszą być zwrotne, dynamiczne i mieć pojemny bak paliwa.
  • Niektóre marki tworzą pojazdy fabrycznie dostosowane do potrzeb policji – jest tak zwłaszcza w przypadku BMW.
  • Motocykle policyjne są używane do pościgów, obserwacji, zabezpieczania imprez masowych i eskort.
  • Pojazdy używane przez policję są oznaczane w konkretny sposób, zgodnie z wytycznymi unijnymi.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Jakie jednostki policji korzystają z motocykli?

    Są to przede wszystkim wydziały ruchu drogowego (drogówka), a także jednostki prewencji, oddziały reprezentacyjne oraz służby eskortowe zajmujące się zabezpieczaniem przejazdów kolumn rządowych i dyplomatycznych.

  2. Czy każdy policjant może prowadzić motocykl policyjny?

    Nie. Funkcjonariusz musi mieć ważne prawo jazdy kategorii A i ukończyć specjalistyczne szkolenie policyjne z obsługi motocykla, obejmujące m.in. technikę jazdy, taktykę pościgu i bezpieczeństwo w ruchu drogowym.

  3. Ile kosztuje motocykl policyjny?

    Cena zależy głównie od modelu i wyposażenia. Przykładowo, BMW R 1250 RT w wersji policyjnej może kosztować nawet 150-180 tys. zł z pełnym wyposażeniem.

  4. Jak długo motocykle policyjne pozostają w służbie?

    Zazwyczaj jest to 5-8 lat, w zależności od przebiegu, stanu technicznego i sposobu eksploatacji. Po tym okresie policyjne motory są wycofywane z użytku lub sprzedawane na aukcjach publicznych.

Redakcja
Redakcja
Redakcja serwisu PolisaNaMotocykl.pl to zespół specjalistów z branży ubezpieczeniowej, który z pasją tworzy treści pomagające motocyklistom w wyborze najlepszych ofert OC, AC i Assistance. Jesteśmy pasjonatami jednośladów, którzy doskonale rozumieją potrzeby motocyklistów i chętnie dzielą się swoją wiedzą oraz doświadczeniem. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu i znajomości rynku, redaktorzy dostarczają rzetelnych i aktualnych informacji, ułatwiających podjęcie świadomej decyzji ubezpieczeniowej.
0 KOMENTARZY

Najnowsze artykuły

Rejestracja motocykla na zabytek – formalności, koszty, dokumenty

Masz stary motocykl i zastanawiasz się, czy możesz wyrobić dla niego żółte tablice? Aby tak...

2025-10-25

Motocykle policyjne w Polsce – przegląd modeli

Mimo że policja najczęściej korzysta z samochodów, to widok funkcjonariusza na motocyklu nie jest niczym...

2025-10-20

Motocykle z silnikami Diesla – TOP 5 popularnych modeli

Na rynku można znaleźć motocykle wyposażone w różne typy silników – w tym Diesla. Nie...

2025-10-15