Złomowanie skutera bądź motocykla – co warto wiedzieć?
Utylizacja to ostatni etap użytkowania jednośladu, a każdy właściciel jest odpowiedziany za jego bezpieczne i legalne zrealizowanie. Przeznaczony do złomowania skuter lub motocykl z prawnego puntu widzenia zalicza się do kategorii pojazdów wycofanych z eksploatacji (SWE).
Taki jednoślad powinien zostać przekazany do odpowiedniego punktu przetwarzania odpadów, aby mógł zostać prawidłowo zutylizowany. Chodzi m.in. o odzyskanie wciąż sprawnych części oraz surowców nadających się do recyklingu. W ogólnej perspektywie takie podejście niesie za sobą wiele korzyści.
- Pozwala pozyskać tanie części do naprawy innych pojazdów.
- Umożliwia przetworzenie i ponowne wykorzystanie surowców wtórnych – m.in. stali, aluminium czy tworzyw sztucznych.
- Przyczynia się do zredukowania szkodliwego wpływu przemysłu na środowisko – gwarantuje zmniejszenie ilości odpadów i wyklucza ryzyko przedostania się płynów eksploatacyjnych do gleby.
Zezłomowanie motocykla czy skutera to bardzo ważny proces, bo w większości przypadków prawidłowa utylizacja pozwala zagospodarować niemal całą masę pojazdu. Takie ponowne wykorzystanie poszczególnych komponentów oraz surowców odgrywa zaś ważną rolę zarówno z ekonomicznego, jak i z ekologicznego punktu widzenia.
Gdzie zezłomować skuter lub motocykl?
Do złomowania skuterów i motocykli są upoważnione wyłącznie certyfikowane stacje demontażu pojazdów, w skrócie SDP. Takie zakłady, specjalizujące się w przetwarzaniu i utylizowaniu jednośladów (a także samochodów osobowych), działają na mocy Ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Głównymi założeniami działalności takich punktów, określanych potocznie jako auto złom czy szrot, są:
- usuwanie z pojazdów elementów, substancji i płynów stwarzających zagrożenie dla otoczenia;
- demontowanie części przeznaczonych do recyklingu;
- pozyskiwanie komponentów nadających się do ponownego wykorzystania.
Przeznaczony do zezłomowania motocykl lub skuter można też przekazać do przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów. Takie zakłady współpracują ze stacjami demontażu i organizują przekazywanie pojazdów SWE we własnym zakresie.
Jak przebiega złomowanie motocykla bądź skutera?
Złomowanie motocykla lub skutera nie wymaga wiele zaangażowania. Wystarczy dostarczyć pojazd w odpowiednie miejsce wraz z kompletem dokumentów i odebrać zaświadczenie. Dokładny przebieg poszczególnych etapów przedstawiono poniżej.
Przekazanie dokumentów i pojazdu
Właściciel motocykla bądź skutera przeznaczonego do zezłomowania musi przy przekazaniu pojazdu okazać pracownikowi auto złomu komplet dokumentów. Powinien on obejmować:
- dowód osobisty potwierdzający tożsamość właściciela pojazdu;
- dowód rejestracyjny;
- kartę pojazdu (jeśli została wydana);
- dokument potwierdzający prawo własności do pojazdu, np. umowa kupna-sprzedaży lub faktura (chyba że dane właściciela pojazdu są wpisane w dowodzie rejestracyjnym).
Uwaga! W razie potrzeby przekazaniem motocykla do zezłomowania może zająć się pełnomocnik, o ile ma pisemne upoważnienie od faktycznego posiadacza jednośladu
Unieważnienie dokumentów i wydanie zaświadczenia o demontażu
Pracownik punktu zbierania odpadów lub SDP ma obowiązek unieważnić dowód rejestracyjny, kartę pojazdu oraz tablice rejestracyjne złomowanego motocykla lub skutera.
Następnie musi też wydać zaświadczenie o demontażu pojazdu, w którym znajdzie się pisemne potwierdzenie odebranie mocy prawnej wymienionym dokumentom.
Powinno ono zostać wystawione w trzech egzemplarzach. Dwa z nich muszą trafić do dotychczasowego właściciela jednośladu i auto złomu, a trzecie w ciągu tygodnia do urzędu, w którym po raz ostatni zarejestrowano pojazd (obowiązek przekazania zaświadczenia do urzędu ciąży na pracownikach punktu zbierania odpadów lub SDP).
Złożenie wniosku o wyrejestrowanie pojazdu
Po zezłomowaniu motocykla lub skutera jednoślad musi zostać wyrejestrowany w ciągu 30 dni, licząc od momentu uzyskania zaświadczenia o demontażu lub zaświadczenia o przyjęciu niekompletnego pojazdu. Sprawę tę da się załatwić w wydziale komunikacji odpowiednim dla miejsca zamieszkania.
Uwaga! Jeśli nie wyrejestrujesz zezłomowanego motocykla bądź jednośladu, zrobi to za Ciebie urząd po otrzymaniu zaświadczenia ze stacji demontażu.
Ile kosztuje złomowanie skutera lub motocykla?
Udzielenie jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, ile kosztuje złomowanie skutera bądź motocykla nie jest możliwe. Dlaczego? Bo stawka za utylizację jednośladu zmienia się w zależności od masy pojazdu, jego stanu technicznego i bieżących cen złomu. Duże znaczenie dla ilości pieniędzy wyliczonych za konkretny motocykl ma też lokalizacja stacji demontażu i jej indywidualna polityka cenowa.
Aby uzyskać bardziej szczegółowe informacje co do tego, ile kosztuje złomowanie skutera lub motocykla, skontaktuj się z pracownikami konkretnego auto złomu. Możesz zadzwonić do kilku punktów, aby móc porównać oferty i wybrać tę, która Ci się najbardziej opłaca.
Zezłomowanie motocykla lub skutera – a co z ubezpieczeniem OC?
Złomowanie skutera czy motocykla sprawia, że ustawowy obowiązek ubezpieczeniowy przestaje obowiązywać. Określa to ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Zgodnie z pkt. 9 art. 33 wskazanej regulacji w momencie wystawienia zaświadczenia o demontażu umowa ubezpieczeniowa automatycznie ulega rozwiązaniu.
Takie przedwczesne zakończenie umowy OC uprawnia właściciela zezłomowanego motocykla czy skutera do odzyskania części składki. Pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela stanowią wówczas wyrównanie za okres niewykorzystanej ochrony gwarantowanej przez polisę. Aby uzyskać zwrot środków, musisz zwrócić się o to do ubezpieczyciela z pisemną prośbą.
Jak odzyskać zwrot składki OC po zezłomowaniu motocykla?
Ubezpieczyciel musi wypłacić Ci pieniądze za niewykorzystaną ochronę ubezpieczeniową. Zrobi to jednak dopiero po otrzymaniu pisma z prośbą o zwrot pieniędzy za polisę OC oraz zaświadczenia potwierdzającego zezłomowanie motocykla lub skutera. Oba te dokumenty możesz przekazać w formie skanu, np. mailem lub za pomocą specjalnego formularza dostępnego na stronie firmy ubezpieczeniowej.
W piśmie uwzględnij:
- datę i miejsce jego sporządzenia;
- dane właściciela złomowanego motocykla lub skutera (imię, nazwisko, adres, PESEL);
- numer polisy;
- informacje o pojeździe (markę, model, rok produkcji, numer rejestracyjny);
- dane ubezpieczyciela;
- numer rachunku bankowego, na który ma trafić zwrot pieniędzy za niewykorzystaną polisę;
- odręczny podpis.
Firma ubezpieczeniowa ma 14 dni na przekazanie Ci środków, licząc od momentu uzyskania informacji o rozwiązaniu umowy.