Obowiązkowe wyposażenie motocykla – o co należy zadbać?
Na początek ważne rozgraniczenie: czym innym jest obowiązkowe wyposażenie motocykla i to, które powinien mieć motocyklista. Zacznijmy od tego, co musi się znajdować na stanie samego pojazdu. Tę kwestię regulują przepisy prawa. Dokładniej mowa o rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Co znajduje się w zapisach?
Aby motocykl w ogóle został dopuszczony do ruchu drogowego, musi przede wszystkim uzyskać homologację obowiązującą w Europie. Jest ona oznaczona symbolem E lub e. Aby została mu przyznana, pojazd musi mieć odpowiednie wyposażenie.
Wymogi techniczne – wyposażenie motocykla
Podstawowe wymogi techniczne wobec motocykli w Polsce i Europie obejmują wyposażenie ich w:
- drogomierz, jak również prędkościomierz, który musi się znajdować w polu widzenia kierowcy;
- minimum jedno lusterko usytuowane po lewej stronie jednośladu;
- sygnał dźwiękowy, którego poziom dźwięku nie przekracza 90 dB, a ton jest ciągły i nieprzeraźliwy;
- tłumik wydechu;
- dwa hamulce, które działają niezależnie – jeden na koło tylne, drugi na przednie;
- pneumatyczne ogumienie o właściwościach dostosowanych do nacisku kół;
- błotnik, który ma szerokość nie mniejszą niż szerokość opony;
- zabezpieczenie przed uruchomieniem motocykla przez osoby niepowołane.
Obowiązkowe wyposażenie motocykla – oświetlenie
Ustawodawca reguluje również kwestie związane z oświetleniem motocykla dopuszczonego do ruchu. Taki pojazd musi być wyposażony w:
- światła drogowe – tzw. długie, mają białą barwę i są wykorzystywane do jazdy po zmierzchu na nieoświetlonych lub słabo oświetlonych odcinkach dróg;
- światła mijania – są to światła o białej barwie wykorzystywane niemal zawsze do oświetlania drogi podczas jazdy;
- podświetlenie tablic rejestracyjnych – umożliwia odczytanie treści z tablic rejestracyjnych nocą oraz przy ograniczonej widoczności;
- kierunkowskazy – mają żółtą barwę i służą do sygnalizowania manewrów skrętu;
- światła pozycyjne – znajdują się zarówno z przodu, jak i z tyłu pojazdu, odpowiadając za określenie położenia pojazdu na drodze;
- światła hamowania – ma czerwoną barwę; zapala się, gdy kierowca naciska pedał hamulca, informując jadących za jednośladem o planowanym zmniejszeniu prędkości jednośladu;
- tylne odblaski (nie trójkąty).
Motocykl może być także wyposażony w inne elementy oświetlenia – np. światła przeciwmgielne, awaryjne czy przeznaczone do jazdy dziennej.
Jeżeli jednoślad jest połączony z wózkiem bocznym, również on musi mieć światła: pozycyjne z przodu i z tyłu, odblaskowe z tyłu oraz kierunkowskazy.
Opcjonalne wyposażenie motocykla, czyli co warto mieć?
Większość elementów wyposażenia obowiązkowego motocykla znajduje się w pojeździe „z definicji”. Jeśli więc Twój jednoślad został dopuszczony do ruchu, zapewne spełnia opisane powyżej kryteria. Nie oznacza to jednak, że wymienione akcesoria wyczerpują listę tych, które przydadzą się podczas użytkowania pojazdu.
Co zatem jeszcze warto mieć na stanie, aby zwiększyć bezpieczeństwo i komfort jazdy? Wiele zależy oczywiście od stylu jazdy czy specyfiki przemierzanych tras. Są jednak takie akcesoria, które dobrze jest mieć na stanie. Oto te kluczowe.
Apteczka
Nie masz miejsca na apteczkę? Koniecznie to zmień! Nigdy nie wiesz, kiedy może Ci się przydać ten element wyposażenia motocykla. Wystarczy chwila nieuwagi, aby doszło do kolizji z Twoim udziałem. To akcesorium pozwoli Ci też udzielić pierwszej pomocy innym – np. jeśli będziesz świadkiem wypadku drogowego.
Wcale nie musisz inwestować w dużą i nieporęczną apteczkę. Znajdziesz niewielkie akcesorium, które zmieści się w małym kufrze, a nawet odpowiednie do przypięcia do pasa. W zestawie powinny się znaleźć:
- rękawiczki;
- maseczka do oddechów ratunkowych;
- folia NRC,
- środek do dezynfekcji;
- kilka kompresów;
- bandaż;
- plastry;
- nożyczki;
- chusta trójkątna.
Te podstawowe akcesoria mogą komuś uratować życie!
Trójkąt ostrzegawczy
Jeśli Twój pojazd zepsuje się na drodze lub będzie uczestniczyć w wypadku, trójkąt ostrzegawczy na pewno się przyda. Chociaż nie jest obowiązkowym wyposażeniem, warto go ze sobą mieć – pozwoli wyraźnie oznaczyć motocykl i zwiększy Twoje bezpieczeństwo, np. gdy będziesz stać na poboczu.
Spray gaśniczy
Wożenie dużej gaśnicy motocyklem może być niepraktyczne, zwłaszcza w mniejszych modelach. Jednak niewielki spray gaśniczy będzie zbawieniem, jeśli w jednośladzie dojdzie do pożaru, np. po zwarciu w instalacji elektrycznej.
Dodatkowe oświetlenie
Może się przydać, zwłaszcza jeżeli planujesz jazdę po nieoświetlonych, bocznych drogach. Wówczas warto się wyposażyć w zestaw halogenów LED – oczywiście w zgodzie z obowiązującymi przepisami, tak aby nie doświadczyć problemów z policją.
Crash pady
Te przykręcane do ramy motocykla elementy, które zwiększają bezpieczeństwo pojazdu w razie ewentualnego upadku. Crash pad absorbuje siłę uderzenia, a w efekcie chroni (w zależności od miejsca montażu) np. okolice silnika, tylne zawieszenie albo przednią oś i dolne części golenia motocykla. To inwestycja rzędu maksimum kilkuset złotych, która może pozwolić zaoszczędzić o wiele więcej, gdy dojdzie do wypadku.
Zabezpieczenia antykradzieżowe
Kradzież motocykla jest znacznie łatwiejsza do przeprowadzenia niż „uprowadzenie” samochodu. Dlatego zabezpieczenia antykradzieżowe można uznać za must-have dla każdego jednośladu. Dostępna jest szeroka gama takich akcesoriów. Te najważniejsze to:
- klasyczne zapięcie łańcuchowe;
- U-locki, które stanowią alternatywę dla łańcuchów;
- blokady tarczy hamulcowej, które zabezpieczają motocykl przed przepchnięciem;
- alarmy motocyklowe;
- lokalizatory GPS (które mogą być połączone z systemem monitoringu pojazdów).
Poziom zaawansowania takiego wyposażenia motocykla dobrze jest dostosować do wartości pojazdu, a także sposobu jego przechowywania. Pamiętaj! To, jak dobrze Twój jednoślad jest zabezpieczony przed kradzieżą, wpłynie na wysokość stawki AC!
Obowiązkowe wyposażenie motocyklisty
Wyposażenie motocykla już gotowe? Teraz czas przyjrzeć się akcesoriom, które powinien mieć na stanie motocyklista. W tym kontekście przepisy prawa są znacznie bardziej „skąpe”. Jedyny wiążący zapis można znaleźć w art. 40 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym z dn. 20 czerwca 1997 r. Zgodnie z nim kierowca motocykla, jak i pasażer muszą mieć kask. To obowiązkowe wyposażenie, bez względu na długość trasy czy typ drogi, po której porusza się jednoślad.
Jaki kask jest potrzebny motocykliście?
Przy doborze kasku motocyklowego jest pozostawiona duża dowolność. W Polsce i w Europie to akcesorium musi mieć certyfikat ECE R22-05. Jednak w to kryterium wpisuje się bardzo wiele modeli – zarówno kaski szczękowe, jak i integralne, otwarte czy terenowe. Dlatego warto wziąć pod uwagę własne preferencje czy styl jazdy, a także dostępny budżet. Pamiętaj jednak, że kask znacznie zwiększa bezpieczeństwo na drodze. Dlatego nie warto na nim zbytnio oszczędzać.
Opcjonalne wyposażenie motocyklisty – o co warto zadbać?
Obowiązki względem wyposażenia motocyklisty są niewielkie. Jednak z myślą o własnym bezpieczeństwie i komforcie jazdy warto pomyśleć o dodatkowych akcesoriach. Jakich dokładnie?
Ubiór i obuwie motocyklisty
Motocyklista, w przeciwieństwie do kierującego samochodem, znajduje się cały czas „na świeżym powietrzu”. A to oznacza, że jest nieustannie narażony na działanie różnych czynników pogodowych. Ponadto przy skrętach motocyklista musi zbliżyć nogi do podłoża, a to naraża jego stopy na otarcia i inne urazy.
Dlatego lepiej nie jeździć w przypadkowych ubraniach i obuwiu – zła decyzja może obniżyć bezpieczeństwo oraz komfort jazdy. W zestawie minimum warto wymienić:
- obuwie motocyklowe – ze wzmocnioną podeszwą oraz usztywnieniami kostek, palców i pięt;
- kurtkę motocyklową – chroni przede wszystkim przed wiatrem i unoszącymi się w powietrzu drobinkami piachu, kamyczkami i innymi elementami; może też stanowić zabezpieczenie przed deszczem i chłodem;
- spodnie motocyklowe – najlepiej z podszewką kevlarową oraz protektorami kolanowymi i biodrowymi, które zapewnią ochronę przy ewentualnym upadku.
W określonych przypadkach ubiór ochronny motocyklisty można wzbogacić o kamizelkę odblaskową. To dodatkowy element zwiększający widoczność na drodze, który przydaje się zwłaszcza po zmroku. Często okazuje się niezbędny także przy słabej pogodzie, gdy deszcz lub mgła sprawiają, że kierowca na jednośladzie staje się niemal niemożliwy do dostrzeżenia. W ofercie sprzedawców sprzętu motocyklowego da się znaleźć specjalne kamizelki stworzone z myślą o potrzebach osób jeżdżących na „dwóch kółkach”. Dobrym pomysłem jest też uzupełnienie swojego ekwipunku o specjalne odblaskowe paski na felgi.
Akcesoria dla motocyklisty
Poza ubiorem warto wyposażyć się w kilka akcesoriów. Najważniejsze to:
- rękawice motocyklowe, które chronią przed zimnem i wiatrem, ale także przed otarciami dłoni przez manetki czy przed urazami, gdyby doszło do wypadku;
- żelowa podkładka na siedzenie – przyda się zwłaszcza podczas długiej jazdy;
- interkom – jest niezwykle użyteczny, zwłaszcza jeśli korzystasz z nawigacji lub wykonujesz połączenia w czasie jazdy.
Obowiązkowe wyposażenie motocyklisty za granicą
Jeśli planujesz wyjazd motocyklem za granicę, musisz wiedzieć, że Polska jest stroną Konwencji wiedeńskiej o ruchu drogowym. Zgodnie z zapisami wspomnianej regulacji motocykle zarejestrowane w danym kraju muszą spełniać wymogi określone dla jednośladów w lokalnych przepisach. Oznacza to, że do opuszczenia naszego kraju motocyklem nie trzeba się jakoś specjalnie przygotowywać.
Mimo to warto poznać przepisy drogowe obowiązujące w państwie docelowym. Można rozważyć również zakupienie dodatkowego ubezpieczenia assistance, które w razie potrzeby umożliwi skorzystanie ze wsparcia techniczno-informacyjnego za granicą.
Ubezpieczenie motocykla – o nim również trzeba pamiętać
Chociaż ubezpieczenie nie jest stricte „fizycznym” wyposażeniem motocykla, bez niego nie wyruszaj w nawet najkrótszą trasę. Pamiętaj, że taki pojazd musi mieć wykupione co najmniej OC – to obowiązkowa polisa, za której brak możesz zapłacić słoną karę nałożoną przez UFG. Ochronę jednośladu możesz też wzbogacić o AC, NNW czy assistance. Odpowiedni pakiet dobierzesz, np. korzystając z porównywarki internetowej. W takim serwisie z łatwością sprawdzisz dostępne dla Ciebie, spersonalizowane oferty od wielu ubezpieczycieli. Tak wybierzesz polisę, która połączy dobrą cenę z odpowiadającym Ci zakresem ochrony. Zakupisz ją online w kilka minut – bez straty czasu i nerwów.
Jak widzisz, lista wyposażenia motocykla może być bardzo krótka, jeśli uwzględnisz tylko podstawowe i obowiązkowe elementy. Jednak z myślą o wygodzie i bezpieczeństwie na trasie warto ją poszerzyć o elementy opcjonalne. Które? Zadecyduj samodzielnie!
Bibliografia:
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20030320262
- Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych – zasady ubezpieczania motocykli https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20031241152