Co warto wiedzieć o umowie kupna-sprzedaży motocykla?
Normy dotyczące funkcjonowania umowy kupna-sprzedaży określają przepisy zawarte w kodeksie cywilnym. Regulacja ta charakteryzuje podstawowe zasady co do stosunków cywilnoprawnych między osobami fizycznymi i prawnymi. Ma zastosowanie nieprzerwanie od 1 stycznia 1965 roku i służy regulacji różnych aspektów życia społecznego.
Stronami umowy kupna-sprzedaży mogą być wszystkie podmioty, które mają zdolność prawną i zdolność do czynności prawnych. Według art. 535 KC mianem sprzedającego określa się osobę zdecydowaną na przeniesienie prawa własności do motocykla na nabywcę oraz zobowiązaną do wydania mu pojazdu. Kupujący to strona umowy, która ma obowiązek odbioru jednośladu i przekazania zbywcy umówionej kwoty pieniędzy.
Ważne! Kodeks cywilny nie definiuje, jaką formę powinna przyjmować umowa sprzedaży. Mimo to zaleca się, aby fakt przekazania własności motocykla i wniesienia opłaty za tą czynność zawsze potwierdzać w formie pisemnej. Taki dokument, sporządzony przez kupującego i sprzedającego, pozwala udowodnić własność do pojazdu i jest niezbędny m.in. podczas rejestracji jednośladu.
Co zawiera umowa kupna-sprzedaży motocykla?
W treści niektórych aktów prawnych da się znaleźć gotowe wzory dokumentów. Niestety, kodeks cywilny nie określa, jak powinna wyglądać umowa sprzedaży. Przyczynia się to wielu wątpliwości i może sprawiać problemy zarówno sprzedającym, jak i kupującym. Przyjmuje się, że taki dokument musi zawierać:
- datę zawarcia umowy — umożliwia ona określenie, ile czasu mają strony umowy na wypełnienie zobowiązań podatkowych. Ponadto pozwala zdefiniować czas obowiązywania rękojmi;
- tytuł — np. “Umowa kupna-sprzedaży”, jest niezbędny do określenia, jakiej czynności dotyczy transakcja;
- oświadczenie sprzedającego — w umowie musi znaleźć się punkt z informacją, że motocykl należy do sprzedającego, jest wolny od was fizycznych i prawnych, oraz że pojazd nie stanowi przedmiotu zabezpieczenia;
- oświadczenie kupującego — w treści trzeba zawrzeć również deklarację nabywcy o zapoznaniu się ze stanem technicznym motocykla oraz zobowiązaniu do przekazania zapłaty za jednoślad na rzecz sprzedającego;
- dane sprzedającego i kupującego — chodzi m.in. o imię, nazwisko, serię i nr dowodu osobistego, adres zameldowania oraz numer PESEL. Informacje te określają strony umowy i są one niezbędne do prawidłowego sporządzenia dokumentu;
- wartość pojazdu — aby umowa była ważna, musi określać cenę motocykla. Kwota do zapłaty powinna zostać zapisana zarówno liczbowo, jak i słownie;
- czytelne podpisy sprzedającego i kupującego — umowa bez odręcznych podpisów stron jest nieważna.
Ważne! Umowa kupna-sprzedaży musi zawierać również adnotację, że w sprawach nieuregulowanych w dokumencie mają zastosowanie przepisy kodeksu cywilnego. Ponadto warto umieścić punkt informujący o konieczności wnoszenia zmian w treści umowy z zachowaniem formy pisemnej pod rygorem nieważności
Sprawdź także: Wzory umowy kupna sprzedania samochodu
W sporządzeniu poprawnej umowy kupna-sprzedaży, mającej wszystkie niezbędne elementy pomogą Ci poniższe formularze.
Jakie są obowiązki zbywcy po sprzedaży motocykla?
Jak już wiesz, stronami umowy kupna-sprzedaży są sprzedawca i kupujący. Oba te podmioty mają pewne obowiązki, zarówno wobec siebie, jak i wobec organów państwowych. Zbywca po przeprowadzeniu transakcji odpowiada np. za zawiadomienie wydziału komunikacji i ubezpieczyciela o fakcie zmiany właściciela motocykla. W szczególnych przypadkach jest też zobowiązany do opłacenia podatku od sprzedaży pojazdu.
Zgłoszenie transakcji w wydziale komunikacji
Jak określa Ustawa prawo o ruchu drogowym, dotychczasowy właściciel musi poinformować wydział komunikacji właściwy dla miejsca zamieszkania o zbyciu pojazdu. Na wypełnienie tego obowiązku ma on 30 dni, licząc od daty sporządzenia umowy kupna-sprzedaży. Za niezastosowanie się do tego przepisu grozi mandat w wysokości od 200 do nawet 1 000 zł.
Wskazówka! Zbycie pojazdu zgłosisz osobiście w urzędzie lub internetowo (za pośrednictwem profilu zaufanego, kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub e-dowodu). Drugie rozwiązanie pozwala Ci załatwić sprawę szybko i bez wychodzenia z domu, o dowolnej porze dnia.
Poinformowanie ubezpieczyciela o zbyciu motocykla
Sprzedający po zbyciu motocykla musi skontaktować się również z firmą ubezpieczeniową, w której do tej pory miał wykupione OC. Na wykonanie tej czynności ma 14 dni od dnia zawarcia umowy kupna-sprzedaży. Większość ubezpieczycieli umożliwia zgłoszenie zbycia jednośladu w formularzu dostępnym na swojej stronie internetowej.
Ważne! Niepoinformowanie towarzystwa o zmianie właściciela może powodować rozmaite problemy. Kłopoty pojawiają się np. w sytuacji, gdy nowy właściciel zostaje sprawcą kolizji. Wtedy ubezpieczyciel, zamiast obciążyć odpowiedzialnością faktycznego posiadacza, zwraca się do osoby widniejącej w ewidencji jako właściciel, czyli do Ciebie.
Opłacenie podatku za sprzedaż motocykla
Przyjęło się, że w przypadku sprzedaży pojazdu podatek zawsze płaci kupujący. Jest w tym część prawdy, bo odpowiedzialność za uregulowanie należności skarbowej od czynności cywilnoprawnych (PCC) zawsze leży po stronie nabywcy. W prawodawstwie funkcjonuje jednak inna dodatkowa opłata, tzw. podatek od sprzedaży samochodu. Zgodnie z zapisami Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązek wniesienia takiej dodatkowej opłaty skarbowej dotyczy podmiotów, które zdecydowały się na sprzedaż motocykla przed upływem 6 miesięcy od daty zakupu. Wspomniany akt prawny precyzuje, że podatek od sprzedaży samochody stanowi 12% lub 32% wartości pojazdu. Pierwsza stawka odnosi się do osób zarabiających w ciągu 12 miesięcy mniej niż 120 000 zł, a druga — do uzyskujących dochody roczne powyżej tej kwoty.
Przykład:
Pan Michał pracuje jako konserwator w szkole i zarabia rocznie ok. 45 000 zł rocznie. 1 września 2023 roku kupił wymarzony motocykl za 12 000 zł. Po kilku tygodniach jazdy okazało się jednak, że wybrany model nie spełnia jego wymagań co do maksymalnej prędkości i komfortu jazdy. Z tego powodu mężczyzna postanowił sprzedać pojazd. Aby uniknąć konieczności płacenia podatku od sprzedaży w wysokości 1 440 zł, musiał zaczekać z szukaniem „kupca” aż do początku marca 2024 roku.
Jakie są obowiązki nabywcy po zakupie motocykla?
Nabywca motocykla, zanim zacznie cieszyć się możliwościami, jakie zapewnia posiadanie jednośladu na własność, powinien zadbać o dopełnienie wszelkich formalności związanych z ubezpieczeniem i rejestracją pojazdu. Takie podejście pozwoli uniknąć problemów wynikających np. z zatrzymania przez policję czy wzięcia udziału w stłuczce. Nowy właściciel nie może też zapomnieć o opłaceniu podatku PCC, z którego są zwolnione wyłącznie transakcje opiewające na kwotę poniżej 1 000 zł.
Konieczność rejestracji
Od chwili zakupu nabywca motocykla ma 30 dni na zarejestrowanie jednośladu w odpowiednim wydziale komunikacji. W zależności od miejsca zamieszkania wchodzi on w skład urzędu miasta, urzędu dzielnicy lub starostwa powiatowego. Przed udaniem się do wybranej placówki trzeba przygotować wniosek o rejestrację pojazdu. Do wypełnionego formularza należy też załączyć umowę kupna-sprzedaży oraz dokumenty otrzymane od wcześniejszego właściciela, m.in. dotychczasowy dowód rejestracyjny, potwierdzenia aktualności badań technicznych czy polisę OC.
Wykupienie ubezpieczenia
Każdy zarejestrowany pojazd mechaniczny musi mieć ważne OC, co regulują przepisy określone w Ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych. Po zakupie motocykla masz dwa wyjścia. Możesz albo zrezygnować z polisy wcześniejszego właściciela i podpisać umowę z inną firmą, albo korzystać z dotychczasowego OC. Większość osób decyduje się na drugie rozwiązanie, bo nie generuje ono dodatkowych wydatków.
Opłacenie podatku od czynności cywilnoprawnych
Zawarcie umowy kupna-sprzedaży wymusza na kupującym konieczność opłacenia podatku PCC, co dokładniej opisuje Ustawa z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych. Według treści wspomnianego aktu prawnego nabywca ma 14 dni na uregulowanie zobowiązania, które powstaje w momencie podpisania umowy. W przypadku motocykla wysokość podatku stanowi 2% rynkowej wartości jednośladu. Opłatę trzeba przekazać na rzecz urzędu skarbowego właściwego dla miejsca zamieszkania kupującego — osobiście lub przelewem.
Źródła:
- Kodeks cywilny (https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19640160093)
- Ustawa z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20000860959)
- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19970980602)
- Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20031241152)