Czy skuter musi mieć ubezpieczenie?
Zgodnie z przepisami określonymi w Ustawie z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych każdy zarejestrowany pojazd mechaniczny musi mieć ważną polisę ubezpieczeniową.
Oznacza to, że obowiązek wykupienia ubezpieczenia dotyczy nie tylko właścicieli samochodów osobowych czy motocykli, ale również posiadaczy skuterów. Co ważne, nie mają tu znaczenia ani pojemność silnika, ani moc jednośladu. Zasada ta odnosi się do każdego pojazdu — bez wyjątku.
Jaka polisa jest obowiązkowa? Chodzi oczywiście o OC, czyli ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej. Ta polisa ma znaczenie, wówczas gdy Ty, jadąc skuterem, wyrządzisz szkody na osobach lub mieniu – np. zarysujesz auto przejeżdżające obok czy przypadkowo kogoś potrącisz. W takich przypadkach ubezpieczyciel pokryje w Twoim imieniu koszty likwidacji szkód, których doznali inni.
Jaka kara grozi za brak ubezpieczenia?
Osoby, które nie dbają o systematyczne opłacanie należności za polisę dla swojego skutera, narażają się na wysokie kary od Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Co ważne, mandat za brak OC można dostać nie tylko podczas rutynowej kontroli policji. Jak to możliwe?
Otóż UFG we współpracy z ubezpieczycielami prowadzi rozbudowaną bazę danych, na podstawie której kontroluje przestrzeganie obowiązku ubezpieczeniowego przez właścicieli pojazdów mechanicznych. Oznacza to, że grzywnę da się dostać nawet wówczas, gdy skuterem nie wyjeżdża się poza teren własnej posesji.
Wysokość mandatu jest zawsze uzależniona od czasu, przez jaki skuter nie miał polisy. I tak:
- do 3 dni bez OC zapłacisz 310 zł;
- od 4 do 14 dni bez OC dostaniesz mandat w wysokości 780 zł;
- gdy skuter nie będzie objęty OC powyżej 14 dni kara wynosi 1 560 zł (stan na kwiecień 2025).
Nie należy więc lekceważyć obowiązku ubezpieczeniowego, bo konsekwencje takiego podejścia mogą okazać się bardzo nieprzyjemne!
Jakie ubezpieczenie skutera wybrać?
Poza podstawową polisą OC, właściciel skutera może się zdecydować na szereg innych polis. Dostępne są takie same opcje jak dla pozostałych pojazdów. Możesz zatem skorzystać z:
- AC lub AC mini — to ubezpieczenie autocasco, które chroni pojazd m.in. na wypadek kradzieży, wypadku czy uszkodzenia;
- NNW, czyli ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków — ten produkt daje możliwość uzyskania świadczenia w przypadku doznania uszczerbku na drodze albo poniesienia śmierci w wypadku komunikacyjnym;
- assistance — to pakiet dodatkowego wsparcia, które możesz uzyskać, jeśli Twój pojazd ulegnie awarii na drodze, wypadkowi lub kradzieży; może objąć np. holowanie, mobilne serwisowanie, pojazd zastępczy, dostarczenie paliwa czy wymianę kół.
Z tego powodu wielu właścicieli skuterów decyduje się na pakiety ubezpieczeniowe dla skutera — tak, aby w ramach jednej polisy uzyskać szerszą ochronę. To rozsądna decyzja, zwłaszcza że trudno jest przewidzieć sytuacje, do których może dojść na drodze.
Od czego zależy cena ubezpieczenia skutera?
Towarzystwa ubezpieczeniowe wyliczają wysokość składki ubezpieczeniowej indywidualnie — w oparciu o wiele zmiennych. Dlatego może się zdarzyć nawet, że dwie osoby mające ten sam model skutera, w podobnym wieku zapłacą zupełnie inne kwoty za OC.
Na cenę składki wpływają w największym stopniu poniższe czynniki.
- Pojemność i moc silnika
Im wyższa pojemność silnika i większa moc pojazdu, tym wyższa będzie składka. Dlatego właściciele mniej dynamicznych jednośladów mogą liczyć na preferencyjne stawki. Jednak – w ogólnym ujęciu – koszt polis skuterów jest niższy niż np. wydatek na ubezpieczenie mocnego motocykla.
- Marka, model i rok produkcji
Liczy się nie tylko pojemność silnika. Ważne będą także inne parametry jednośladu. Przekładają się one choćby na awaryjność pojazdu, koszt jego ewentualnej naprawy, a także na szeroko pojętą wartość.
- Rok urodzenia właściciela
Przy ubezpieczaniu skutera towarzystwa biorą pod uwagę wiek właściciela. Im jesteś młodszą osobą i im masz mniejsze doświadczenie za kółkiem, tym więcej zapłacisz. Z czego wynika takie podejście? Z założenia, że młodsi kierowcy są bardziej skłonni do ponoszenia ryzyka. Poza tym spędzili mniej czasu na prowadzeniu pojazdów, przez co zdaniem ubezpieczycieli mogą sobie gorzej radzić z nieprzewidzianymi sytuacjami na drodze.
- Stan cywilny
Jeżeli jesteś osobą będącą w związku małżeńskim, a na dodatek masz dzieci, możesz liczyć na niższe składki niż singiel. Dlaczego? Ponieważ statystyki drogowe pokazują, że osoby o ustabilizowanej sytuacji rodzinnej jeżdżą bezpieczniej i powodują mniej wypadków. Przekłada się to na niższe ryzyko wypłaty świadczenia z polisy dla towarzystwa.
- Miejsce zameldowania
To, gdzie będziesz wykorzystywać skuter, ma znaczenie. Inne zagrożenia czyhają na Ciebie na drogach dużego miasta, np. Warszawy czy Krakowa, a inne, kiedy mieszkasz w spokojnym i cichym miasteczku albo na wsi. Towarzystwa ubezpieczeniowe również tę kwestię biorą skrupulatnie pod uwagę. A to oznacza, że gdy skuter jest zarejestrowany w miejscu stwarzającym mniejsze ryzyko, możesz oczekiwać niższych składek.
Każda firma szacuje cenę składki wg własnego klucza. Jeśli nie chcesz przepłacać, porównuj polisy od różnych ubezpieczycieli. W ten sposób możesz łatwo zmniejszyć wysokość składki nawet o kilkaset złotych. Jest to ważne zwłaszcza w przypadku OC, które zawsze gwarantuje ten sam zakres ochrony — niezależnie od oferty.
Ile kosztuje ubezpieczenie skutera 50 cm3?
Skutery 50 cm3 to lekkie, tanie w eksploatacji i łatwe w prowadzeniu pojazdy. Mogą je prowadzić kierowcy z prawem jazdy kat. AM oraz B. Nie ma się więc co dziwić, że stanowią dla wielu osób idealny środek lokomocji. Mimo silnika o niewielkiej pojemności w zupełności wystarczają do jazdy po mieście. Ile płaci się za ich ubezpieczenie? Przykładowe stawki za polisę dla takiego jednośladu obrazuje poniższy przykład.
Pani Basia ma 28 lat. Jest panną i nie ma dzieci. Dojeżdża codziennie do pracy skuterem Romet RXL z 2023 roku. Na noc parkuje pojazd w prywatnym garażu. Oto zaproponowane jej oferty ubezpieczenia.
- Benefia: OC — 107,00 zł
- Uniqa: OC/assistance — 212 zł
- Benefia: OC/assistance/NNW — 282 zł
Powyższe informacje opracowano na podstawie kalkulatora Rankomat.pl dnia 17.04.2025 r.
Ile kosztuje ubezpieczenie skutera 125 cm3?
Skutery 125 cm3 są zarezerwowane dla osób z prawem jazdy kat. B od co najmniej 3 lat. Zapewniają możliwość wygodnego podróżowania na niedużych dystansach. Za obowiązkową polisę OC płaci się w ich przypadku przeważnie nie więcej niż 150 zł. Udowadnia to poniższy przykład.
Pan Marek ma 40 lat. Jest żonaty i wychowuje dwoje dzieci. Jest właścicielem skutera Barton Falcon 125 z 2022 roku, który wykorzystuje podczas wycieczek na ryby. Poniżej wyszczególniono kilka ofert ubezpieczenia dla jego jednośladu.
- Benefia: OC — 84,00 zł
- Beesafe: OC — 145 zł
- Benefia: OC/assistance/NNW — 181 zł
Powyższe informacje opracowano na podstawie kalkulatora Rankomat.pl dnia 17.04.2025 r.
Jak widać ceny za polisę OC dla skuterów nie przekraczają zwykle kwoty 200 zł. To naprawdę niewiele — zwłaszcza jeśli zestawi się to ze stawkami mandatów przyznawanych przez UFG za przerwy w ciągłości ubezpieczenia.
Bibliografia:
- Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20031241152/U/D20031152Lj.pdf).