Ubezpieczenie motocykla 125: czy jest na pewno potrzebne?
Zastanawiasz się, czy rzeczywiście potrzebujesz polisy na swój motocykl 125 cm3? Odpowiedź jest jednoznaczna: absolutnie tak! Z czego mogą wynikać wątpliwości? Trudno stwierdzić. Być może to efekt braku wymogu uzyskiwania dodatkowych uprawnień do kierowania takimi jednośladami albo relatywnie niskiej pojemności silnika.
Tak czy inaczej, motocykl 125 cm3 jest uznawany za pojazd i wymaga rejestracji w wydziale komunikacji. A skoro tak, jest objęty również obowiązkiem ubezpieczeniowym.
Jakie ubezpieczenie motocykla 125 cm3 jest obowiązkowe?
Wymagane jest ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej, czyli popularne OC. Jest to podstawowa polisa komunikacyjna, która chroni osoby i mienie poszkodowane w wypadku/kolizji, których sprawdzą jest ubezpieczony motocykl. To właśnie z niej ofiarom zostaną wypłacone odszkodowania.
Warto pamiętać, że:
- zakres ubezpieczenia motocykla 125 od odpowiedzialności cywilnej jest dokładnie taki sam w każdym towarzystwie – dlatego przy jego wykupie warto zwrócić uwagę w pierwszej kolejności na cenę;
- ta polisa nie ochroni właściciela motoru 125 cm3 przy wypadku lub kolizji – nie otrzymasz np. z niej świadczenia, jeśli motocykl zostanie uszkodzony i będzie wymagać naprawy.
Dlatego poza obowiązkowym ubezpieczeniem motocykla 125 cm3 warto pomyśleć o polisie AC, czyli o autocasco. To właśnie ten produkt stanowi ochronę Twojego jednośladu. Otrzymasz z niego świadczenie (w zależności od zakresu ochrony), np. gdy dojdzie do kradzieży lub uszkodzenia pojazdu.
Ile kosztuje ubezpieczenie motocykla 125 cm3 i co na to wpływa?
Zastanawiasz się, ile kosztuje ubezpieczenie motocykla 125 cm3? Na to pytanie nie ma jednej, ustandaryzowanej odpowiedzi. Ba, nie da się wskazać jednoznacznie stawki za polisę nawet w odniesieniu do konkretnego modelu czy rocznika 125-ki! Powód jest prosty: na cenę ochrony wpływa bardzo długa lista czynników. Wiele z nich jest związanych z właścicielem jednośladu. Właśnie dlatego, aby poznać konkretne kalkulacje, należy podać więcej szczegółów. Zasada ta dotyczy zarówno polisy OC, jak i AC.
A co dokładniej wpływa na koszt ubezpieczenia motocykla 125 cm3? Oto kluczowe czynniki.
Wiek właściciela motocykla
To, ile ma lat osoba, na którą zarejestrowany jest ubezpieczony motocykl, w dużej mierze determinuje wysokość składki za polisę. Zasada jest tutaj prosta: im młodszy kierowca, tym wyższą sumę trzeba będzie zapłacić za OC czy AC. Z czego wynika taka polityka ubezpieczycieli? Z założenia, że osoby młodsze mają mniejsze doświadczenie na drogach, a przy tym są bardziej skłonne do podejmowania ryzyka. Biorą to pod uwagę przy kalkulacjach.
Stan cywilny
Ubezpieczyciel może Cię zapytać o to, czy jesteś po ślubie oraz czy i ile masz dzieci. Dlaczego to dla niego ważne? Ponieważ ze statystyk wynika, że osoby, które są w związku małżeńskim i są rodzicami, najczęściej jeżdżą ostrożniej. Oznacza to zatem szacunkowo niższe ryzyko dla towarzystwa, a dla Ciebie – nieco niższą składkę.
Doświadczenie kierowcy
Czasem bywa tak, że wiek kierowcy nie idzie w parze z jego doświadczeniem. Zdarza się np., że dana osoba zrobi prawo jazdy po 30-tce lub jeszcze później. Jak możesz się domyślić, im niej lat spędzonych „za kółkiem”, tym wyższą składkę za polisę motocykla 125 będzie trzeba zapłacić.
Miejsce zamieszkania
Na wysokość składki na ubezpieczenie motocykla 125 będzie miało wpływ także to, gdzie mieszkasz i z jakimi rejestracjami się poruszasz. Dlaczego ma to znaczenie? Ponieważ inny jest poziom ryzyka poruszania się po mniejszej miejscowości z niewielkim natężeniem ruchu, a inny, gdy mieszkasz w dużej i zatłoczonej metropolii. W kontekście AC znaczenie może mieć też np. liczba kradzieży pojazdów w danym powiecie czy mieście.
Historia ubezpieczenia
Jeżeli jeździsz już od kilku lat i masz na siebie zarejestrowany jakiś pojazd, na pewno udało Ci się wypracować zniżki. Są one przyznawane za bezkolizyjną jazdę. Jeżeli udało Ci się jeździć bez wypadków, możesz liczyć nawet na kilkadziesiąt procent niższą stawkę za polisę ubezpieczenia motocykla.
Parametry motocykla
Pod uwagę brana jest pojemność silnika, ale nie tylko. Równie ważne są marka oraz typ jednośladu. Jeżeli jesteś właścicielem 125-tki, wyjdziesz „na plus”, ponieważ taki silnik jest „premiowany” przez towarzystwa ubezpieczeniowe niższą składką.
Poza wymienionymi parametrami, warto też wskazać kilka, które odnoszą się wyłącznie do polisy AC, a więc autocasco. W tym przypadku ubezpieczyciel może brać pod uwagę również np.:
- wartość pojazdu – im młodsze i droższe auto, tym wyższą składkę zapłacisz;
- miejsce parkowania motocyklu – jeżeli planujesz korzystać z garażu, zapłacisz mniej niż pozostawiając motor np. na ogólnodostępnym parkingu przed blokiem;
- zastosowane zabezpieczenia – obniżysz składkę, np. jeśli Twój pojazd będzie wyposażony w zapięcie łańcuchowe, U-lock, blokadę tarczy hamulcowej czy alarm motocyklowy. Inwestycja w takie rozwiązania to zatem podwójny zysk.
Ile kosztuje ubezpieczenie motocykla 125 – przykładowe kalkulacje
Już wiesz, od czego może zależeć cena ubezpieczenia motocykla 125. Jak jednak konkretnie kształtują się stawki? Pamiętaj, że oferty towarzystw ubezpieczeniowych zmieniają się bardzo dynamicznie. Dlatego warto je porównać tuż przed zakupem polisy. Na pewno jednak trzeba to zrobić, ponieważ różnice w wysokości składek mogą wynieść nawet kilkaset złotych! Taką, zaoszczędzoną, kwotę, możesz przeznaczyć choćby na paliwo czy na doposażenie jednośladu.
A jak kształtują się stawki?
Przykład 1
39-letni Tomek z Dąbrowy Górniczej wszedł w posiadanie Junaka M11 125 z 2013 r. Będzie parkował go na ogrodzonym terenie swojej posesji. Jest żonatym ojcem 1, 10-letniego syna. Jest 2. właścicielem motocykla, a jego jednoślad jest wyposażony w immobilizer i blokadę skrzyni biegów. Przysługują mu pełne zniżki. Oto przykładowe opcje ubezpieczeniowe dla niego.
Zakres ubezpieczenia | UNIQA | Benefia | Wiener | BeeSafe |
---|---|---|---|---|
OC | 113 zł | 130 zł | - | 203,95 zł |
OC + assistance + NNW | 220 zł | 291 zł | 554 zł | - |
OC + AC + assistance + NW | 807 zł | 1 007 zł | 1 410 zł | - |
Na podstawie kalkulatora Rankomat.pl. Stan na 10.08.2023 r. Oprac. własne.
Jak zatem widać, w najbardziej podstawowej wersji Tomek wyda na ubezpieczenie motocykla 125 tylko nieco ponad 100 zł. Jeżeli zaś będzie potrzebować naprawdę kompleksowej opieki – np. dlatego, że porusza się jednośladem bardzo intensywnie, także poza Polską, czeka go wyższa inwestycja. Najdroższa wskazana polisa, od Wiener, uwzględnia AC na kwotę 4 020 zł, 0 zł udziału własnego w naprawie, NNW na 10 000 zł dla kierowcy i pasażerów, a także holowanie do 200 km w Polsce i 100 km w Europie i pełne assistance.
Warto więc bardzo dokładnie porównać ze sobą warunki, które zapewniają poszczególne polisy – tak, aby z jednej strony nie przepłacić za ubezpieczenie motocykla 125, a z drugiej czuć bezpieczeństwo na drodze. W przypadku wątpliwości najlepiej porozmawiać z doradcą ubezpieczeniowym. Ekspert przeanalizuje Twoje potrzeby i wskaże najrozsądniejsze rozwiązanie.
Ile kosztuje ubezpieczenie motocykla 125 bez zniżek?
Zastanawiasz się, jak wyglądałyby koszty ubezpieczenia wspomnianego motocykla bez żadnych zniżek? Przyjrzyjmy się ponownie sytuacji Tomka, ale bez uwzględnienia rabatów.
Przykład 2
Ponownie przyglądamy się ofertom dla 39-letniego Tomka z Dąbrowy Górniczej, jednak bez zniżek. Oto, jak się prezentują.
Zakres ubezpieczenia | UNIQA | Benefia | Wiener | BeeSafe |
---|---|---|---|---|
OC | 290 zł (w pakiecie z assistance) | 275 zł | 1 061 zł (z assistance) | 987,48 zł |
OC + assistance + NNW | 349 zł | 417 zł | 1 128 zł | - |
OC + AC + assistance + NW | 1453 zł | 1 007 zł | 2 887 zł | - |
Na podstawie kalkulatora Rankomat.pl. Stan na 10.08.2023 r. Oprac. własne.
Jak zatem widać, wydatki mogą być 2-3 razy wyższe niż przy prawach do skorzystania z pełnej zniżki. To kolejna dobra motywacja do tego, aby jeździć ostrożnie.
Warto przy tym pamiętać, że kalkulacje mogłyby wyglądać zupełnie inaczej, gdyby Tomek miał inny motocykl czy też np. mieszkał w Warszawie. Dlatego najlepiej sprawdzić konkretne kwoty dla swojego pojazdu.
Bibliografia
- Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20031241152