Jakie są typy motocykli?
Jednoślady różnią się między sobą pod wieloma względami. W zależności od własnych preferencji można zdecydować się na masywnego choppera przeznaczonego do pokonywania długich tras lub szybki model sportowy nastawiony na wysokie osiągi. Klasyfikacja motocykli może odbywać się w oparciu o liczne kryteria, m.in. według pojemności silnika, konstrukcji czy masy własnej. Na rynku da się znaleźć wiele modeli zróżnicowanych pod kątem parametrów dotyczących wielkości czy maksymalnej prędkości. Najczęściej stosuje się jednak podział klasyfikujący pojazdy wedle ich zastosowania. I tak można dostać jednoślady przeznaczone do jazdy po asfalcie, m.in. naked bike, sportowe, turystyczne czy choppery i cruisery, jak i przystosowane do przemieszczania się w terenie — enduro i cross. Każda z kategorii ma swoje specyficzne cechy, które odróżniają ją od pozostałych.
Rodzaje motocykli: naked bike
Naked bike to zdaniem wielu motocyklistów najbardziej uniwersalne jednoślady. W zależności od specyfiki danego modelu i rodzaju zastosowanych akcesoriów nadają się zarówno do pokonywania niewielkich odległości w przestrzeni miejskiej, jak i do dynamicznej jazdy czy podróżowania na długich dystansach. Dzięki szerokiej, nisko umieszczonej kierownicy, siedzeniu w formie dwuosobowej kanapy i optymalnym umieszczeniu podnóżków zapewniają kierowcy komfort, nawet po kilku godzinach w trasie. Ich cechą szczególną są: duże, okrągłe światło, wyraźnie zarysowany bak paliwa oraz rzucający się w oczy, poprzecznie ulokowany czterocylindrowy silnik.
Rodzaje motocykli: sportowy
Korzeni motocykli sportowych należy doszukiwać się na torach wyścigowych. Te szybkie, stosunkowo lekkie maszyny o zwartej budowie, są wprost stworzone do dynamicznej jazdy po asfalcie. Mają możliwie jak największy silnik i niską masę własną. Ich szczególna konstrukcja, cechująca się niewielkim kątem nachylenia główki ramy, ma za zadanie minimalizować opór powietrza podczas przyspieszania. W porównaniu do innych rodzajów motocykli mają wysoko ulokowane siedzenie. Wymusza ono specyficzną pozycję podczas jazdy ułatwiającą balansowanie ciałem przy manewrowaniu.
Rodzaje motocykli: turystyczny
Motocykl turystyczny jest maksymalnie przystosowany do pokonywania dużych odległości. Ma sporą masę, która zapewnia mu właściwą przyczepność do podłoża i umożliwia transportowanie ciężkich ładunków. Cechuje się wygodnym siedziskiem i wysoko ułożoną kierownicą. Taka konstrukcja zapewnia kierowcy komfortową pozycję i minimalizuje dyskomfort w wielogodzinnej trasie. Powinien mieć pojemny zbiornik paliwa i niezawodny silnik.
Rodzaje motocykli: turystyczno-sportowy
Modele turystyczno-sportowe to kompromis pomiędzy wysokimi osiągami jednośladów wyścigowych a komfortem podróżowania pojazdów przeznaczonych w długie trasy. Łączą w sobie najlepsze cechy obu typów motocykli. Mają wbudowane osłony aerodynamiczne i po zamontowaniu kufrów dają możliwość przewożenia dużej ilości bagaży. Dzięki wysokiej kierownicy pozwalają na przyjęcie wyprostowanej pozycji.
Rodzaje motocykli: chopper
Chopper to motocykl dla fanów klasycznej motoryzacji. Cechuje się smukłą linią nadwozia i wydłużonym zbiornikiem paliwa przypominającym kształtem krople. Ma opony o różnej szerokości. Przednia jest węższa, mocno wyeksponowana i wygląda trochę koło rowerowe. Tylna, znacznie szersza, bardziej odpowiada oponom występującym w typowych jednośladach. Choppery wyróżnia nisko osadzona kanapa i wysoka kierownica, które wymuszają na kierowcy specyficzną pozycję z uniesionymi rękami.
Rodzaje motocykli: cruiser
Cruisery powstały jako rozwinięcie chopperów. Zwykle wykorzystuje się je do rekreacyjnej jazdy. Są nastawione raczej na efektowny wygląd niż na spektakularne osiągi. Przy ich produkcji dużą wagę przykłada się do walorów estetycznych. Stąd liczne zdobienia i elementy chromowane. Oprócz tego mają szeroki zbiornik paliwa o wydłużonym kroplowym kształcie, rzucający się w oczy okrągły prędkościomierz i obszerne podesty na nogi. Siedzisko znajduje się dość nisko i w połączeniu z usytuowaną szeroko kierownicą wymusza na kierowcy charakterystyczną pozycję.
Rodzaje motocykli: enduro
Motocykle enduro stworzono z myślą o wyczynowej jeździe terenowej. Wyróżniają się lekką i elastyczną konstrukcją, poręcznością oraz niską masą własną. Mają mocne silniki zabezpieczone aluminiowymi osłonami chroniącymi przed uszkodzeniami. Cechują się wąskim siedziskiem i szeroką kierownicą. Wykorzystuje się w nich dość pokaźne podnóżki zapewniające możliwość jeżdżenia w pozycji stojącej. Zbiornik paliwa ma stosunkowo niską pojemność, aby zapewnić maksymalnie jak najniższą masę pojazdu.
Rodzaje motocykli: cross
Cross to młodszy brat enduro przystosowany jednak bardziej do jazdy po specjalnym torze wyścigowym. Dobrze sprawdza się podczas pokonywania ciasnych zakrętów i dużych wzniesień. Jego lekka, odporna na uszkodzenia i wsparta na wytrzymałych amortyzatorach konstrukcja umożliwia też wykonywanie spektakularnych skoków. Podobnie jak enduro, ma mały zbiornik paliwa, wąskie siedzenie i mocny silnik.
Co warto wiedzieć o ubezpieczeniu motocykla?
Jednoślady, podobnie jak wszystkie inne silnikowe pojazdy mechaniczne, podlegają obowiązkowi ubezpieczeniowemu. Niezależnie od tego, jakim rodzajem motocykla podróżujesz, musisz mieć ważne OC przez cały rok. Stawki za podstawowy pakiet zaczynają się już od kilkudziesięciu złotych.
Wpływ na wysokość składki ma jednak zakres gwarantowanej ochrony, wiek i doświadczenie za kółkiem właściciela, historia szkodowości, specyfika pojazdu czy nawet miejsce zamieszkania. W najmniej korzystnym wariancie cena OC może wzrosnąć nawet do kilku tysięcy złotych.
Dobrym sposobem na uniknięcie przepłacania za polisę jest porównywanie ofert. Ułatwia to intuicyjna porównywarka internetowa dostępna online. Dzięki niej można zapoznać się z propozycjami różnych firm ubezpieczeniowych w jednym miejscu. Pozwala to zaoszczędzić dużo czasu i pieniędzy. Daje też możliwość skorzystania z atrakcyjnych rabatów, np. za zawarcie umowy online lub uzupełnienie podstawowego OC o dodatkowe NNW lub assistance.