Dlaczego warto wybrać motocykl turystyczny?
Motocykle turystyczne cieszą się dużą popularnością wśród miłośników jazdy na dwóch kółkach. W przeciwieństwie do swoich sportowych odpowiedników powstają z myślą o wygodzie kierowcy i pasażera. Są wyposażone w wygodne siedzisko zapewniające komfort nawet w wielogodzinnej podróży. Sprawdzają się zwłaszcza u osób, które często pokonują duże odległości swoim jednośladem.
Do najważniejszych zalet modeli turystycznych należą:
- wygodna pozycja do jazdy;
- wysoka wydajność silnika;
- duża ilość przestrzeni do przechowywania;
- dodatkowa ochrona przed wiatrem;
- uniwersalność.
Jeśli przemawiają do Ciebie korzyści płynące z podróżowania motocyklem turystycznym, zapoznaj się z rankingiem budżetowych jednośladów idealnych na każdą kieszeń.
Ranking motocykli turystycznych do 15 tys. zł
Ranking TOP 10 motocykli turystycznych do 15. tys. zł
L.p. | Nazwa | Moc silnika | Poj. silnika | Maks. prędkość | Średnia cena |
---|---|---|---|---|---|
1 | Honda NC750X | 54,8 KM | 745 cm³ | 190 km/h | 15 tys. zł |
2 | Suzuki DL V-Strom 1000 | 98 KM | 996 cm³ | 200 km/h | 10-15 tys. zł |
3 | Ducati Multistrada DS 1000 | 84 KM | 992 cm³ | 220 km/h | 9-13 tys. zł |
4 | Honda VFR 800 | 110 KM | 781 cm³ | 235 km/h | 8-12 tys. zł |
5 | BMW R 1150 GS | 85 KM | 1130 cm³ | 212 km/h | 9-14 tys. zł |
6 | BMW R1100 GS | 80 KM | 1085 cm³ | 195 km/h | 9-15 tys. zł |
7 | Suzuki GSX 1400 | 106 KM | 1402 cm³ | 225 km/h | 15 tys. zł |
8 | BMW R 1100 RT | 90 KM | 1085 cm³ | 210 km/h | 8-13 tys. zł |
9 | Yamaha TDM 900 | 86 KM | 897 cm³ | 210 km/h | 11-15 tys. zł |
10 | Triumph Sprint ST 1050 | 86 KM | 897 cm³ | 210 km/h | 13-14 tys. zł |
1. Honda NC750X
Honda NC750X to model produkowany od 2012 roku, zajmujący czołowe miejsce w rankingu TOP 10 motocykli do 15 tys. zł. Ten uniwersalny pojazd dwukołowy doskonale sprawdza się w każdych okolicznościach — zarówno do przemieszczania się po miejskich ulicach, jak i w czasie przejażdżek po terenach wiejskich. Dobrze spisuje się również w trasie, gdy kierowca ma do pokonania dużą odległość.
Użytkownicy motocykla NC750X chwalą sobie przede wszystkim wygodę, która wynika z zastosowania w modelu nisko osadzonego siedzenia. Gwarantuje ono możliwość zachowania odpowiedniej pozycji w czasie jazdy i zapewnia optymalną widoczność. Na uwagę zasługuje również wydajny, chłodzony cieczą, 2-cylindrowy, rzędowy, 8-zaworowy silnik, cechujący się wysokim momentem w całym zakresie obrotów.
Model Honda NC750X z 2014 roku jest wyposażony w zbiornik o pojemności 14,1 litra. Przy stosunkowo niskim średnim zużyciu paliwa, wynoszącym ok. 3,5 l/100 km, stanowi dobre rozwiązanie dla osób szukających wszechstronnego i ekonomicznego modelu do komfortowego przemieszczania się po mieście i w trasie.
Mimo wielu zalet Honda NC750X nie jest najlepszym wyborem dla kierowców oczekujących od jednośladu wysokich osiągów. Model ten bardziej sprawdza się do spokojnej i jednostajnej jazdy niż w czasie dynamicznego wyprzedzania czy przyspieszania.
Największe zalety modelu Honda NC750X:
- lekki i wygodny w prowadzeniu;
- wygodny dla kierowcy;
- tani w utrzymaniu;
- doskonały jako motocykl dla początkujących.
2. Suzuki DL V-Strom 1000
Suzuki DL V-Strom 1000 to japoński motocykl produkowany od 2002 roku. Jest odpowiedni dla osób szukających dużego modelu turystycznego, umożliwiającego wygodne podróżowanie zarówno kierowcy, jak i pasażerowi. Wymaga nieco wprawy i siły, dlatego raczej nie sprawdzi się u początkujących motocyklistów. Ze względu na dużą masę i konstrukcję stworzoną z myślą o komforcie użytkowników, doskonale spisuje się podczas długich tras.
Suzuki DL V-Strom 1000 jest wyposażony w dwucylindrowy silnik w układzie V o pojemności 996 cm3. Charakteryzuje się dobrym momentem obrotowym, który pozwala na wygodne wyprzedzanie innych pojazdów na trasie. Właściciele tego modelu chwalą go nie tylko za osiągi, ale również za wzbudzający zainteresowanie wygląd oraz pojemny zbiornik mieszczący 22 l paliwa.
Największe zalety modelu Suzuki DL V-Strom 1000:
- wygodny dla kierowcy i dla pasażera;
- doskonały w długie trasy;
- wysoki moment obrotowy;
- duża moc.
3. Ducati Multistrada DS 1000
Ze względu na swój oryginalny wygląd, motocykl Ducati Multistrada DS 1000 przypadnie do gustu kierowcom, którzy lubią nieoczywiste rozwiązania. Ten niezawodny jednoślad cechuje się nieco „kanciastą” i mało zgrabną konstrukcją. W jego toporności tkwi jednak pewien urok, który przekonuje wielbicieli pojazdów o nietuzinkowej prezencji. W parze z nieco nietypową estetyką idzie w tym przypadku niezwykła wygoda. Kierowca podczas jazdy może zachować wyprostowaną pozycję, co umożliwia pokonywanie naprawdę dużych odległości w komfortowych warunkach. Na wygodę w czasie jazdy nie może też narzekać pasażer, dla którego wygospodarowano odpowiednią ilość przestrzeni do siedzenia.
Model Ducati Multistrada DS 1000 jest napędzany chłodzonym powietrzem silnikiem V2 generującym 85 KM, który w połączeniu z niewielką masą pojazdu (188 kg), pozwala szybko uzyskiwać satysfakcjonującą prędkość. Użytkownicy chwalą też sobie w pełnił regulowane zawieszenie pozwalające na dostosowanie parametrów pojazdu do preferencji konkretnego kierowcy.
Największe zalety modelu Ducati Multistrada DS 1000:
- oryginalny wygląd;
- niska masa własna;
- wygodny dla kierowcy i pasażera.
4. Honda VFR 800
Motocykl Honda VFR 800 powstaje od 1998 roku jako kontynuacja jednośladu VFR 750 produkowanego od 1986 roku. Sprawdzi się u wymagających użytkowników, bo zapewnia komfort jazdy charakterystyczny dla modeli turystycznych oraz osiągi typowe dla pojazdów sportowych. Jest napędzany 4-suwowym, 4-cylindrowym silnikiem VTEC chłodzonym cieczą, o pojemności 781 cm3, który gwarantuje imponującą moc w całym zakresie obrotów. Emituje też niepowtarzalny dźwięki zapewniający doskonałe wrażenia podczas jazdy.
W przypadku modelu Honda VFR 800 warto zwrócić uwagę na jego sportowy, nieco agresywny wygląd. Nowoczesna obudowa zapewnia przyciągającą wzrok prezencję oraz odpowiednią funkcjonalność. Motocykl gwarantuje dobrą pozycję do jazdy, dzięki czemu zapewnia komfort w czasie długich wycieczek. O wygodę kierowcy i pasażera dodatkowo dba zaawansowane zawieszenie, odpowiadające za utrzymanie optymalnej stabilności i wygody.
Największe zalety modelu Honda VFR 800:
- wielofunkcyjność (łączy sportowy wygląd i osiągi z wygodą typową dla turystyka);
- wysoka moc;
- wydajny silnik.
5. BMW R 1150 GS
Motocykl BMW R 1150 GS powstawał w latach 1999-2004 na terenie berlińskich zakładów produkcyjnych. Jest wyposażony w chłodzony powietrzem i olejem 2-cylindrowy silnik w układzie bokser. Cechuje się on dużą wydajnością i wysokim momentem obrotowym oraz zapewnia możliwość uzyskiwania satysfakcjonujących osiągów. Ponadto taki silnik o przeciwległych cylindrach, w którym każdy z tłoków ma swoją komorę spalania, cechuje się niewielkim rozmiarem i zwartą konstrukcją.
Dość wysoka masa własna (263 kg) BMW R 1150 GS powoduje, że model ten sprawdzi się raczej u osób mających nieco większe doświadczenie w prowadzeniu jednośladów. Trudność w manewrowaniu w pełni rekompensuje solidne zawieszenie. To właśnie dzięki niemu motocykl nadaje się do jazdy po równej nawierzchni, a także w nieco bardziej urozmaiconym terenie.
Motocykl BMW R 1150 GS opracowano z myślą o wygodzie kierowcy i pasażera, aby gwarantował komfort zarówno podczas krótkich przejażdżek, jak i dalekich eskapad na kilkaset kilometrów.
Największe zalety modelu BMW R 1150 GS:
- wydajny silnik typu bokser;
- możliwość jazdy po zróżnicowanej nawierzchni;
- komfortowy dla kierowcy i pasażera.
6. BMW R 1100 GS
Motocykl BMW R1100 GS produkowano w Niemczech pod koniec lat 90. XX wieku. W okresie 1994-1999 powstało aż 43 tysiące tych kultowych jednośladów, które mimo wielu mankamentów, są nadal cenione przez wielbicieli „dwóch kółek”.
Na pierwszy rzut oka model ten wydaje się za duży i zbyt masywny, aby mógł dobrze spisywać się w trasie. Ponadto nie wyróżnia się porywającym wyglądem, a większość osób zakwalifikowałoby go raczej do grupy nieatrakcyjnych. Wielu narzeka również na jego mało wydajny, 4-suwowy, 2-cylindrowy silnik, którego reakcja na dodanie gazu jest dość opóźniona i uniemożliwia dynamiczną jazdę.
Co zatem skłania fanów motoryzacji do podjęcia nieoczywistej decyzji o zakupie tego modelu? Z pewnością niesamowity klimat, który odczuwa się podczas kierowania tą „maszyną”. Wszystkie niedociągnięcia wiekowego modelu BMW przekładają się na niesamowite wrażenia podczas jazdy, niemożliwe do odtworzenia podczas kierowania innymi pojazdami.
Należy też zwrócić uwagę na dużą ilość miejsca do siedzenia, dzięki której podróżowanie na duże odległości staje się znacznie bardziej komfortowe. Niemałą zaletą motocykla R1100 GS jest również jego niezawodność i niska awaryjność. Ponadto trzeba wspomnieć o niewielkim spalaniu na poziomie 4-5 l/100 km, które czyni ten model bardzo ekonomicznym.
Największe zalety modelu BMW R 1100 GS:
- niepowtarzalne odczucia podczas jazdy;
- możliwość „przeniesienia się w czasie”, dzięki nietypowym rozwiązaniom technologicznym;
- niskie zużycie paliwa;
- wysoki poziom komfortu.
7. Suzuki GSX 1400
Suzuki GSX 1400 to masywny motocykl turystyczny słynący z unikalnego silnika. Jego jednostka napędowa jest wyposażona we wtrysk paliwa SDTV z dwoma przepustnicami, z zaworami regulowanymi za pomocą płytek.
Motocykl przyciąga wzrok klasycznym wyglądem. Składa się z pękatego zbiornika paliwa, ogromnej lampy na przedzie oraz dużej kanapy zapewniającej dużą ilość miejsca do siedzenia.
Model Suzuki GSX 1400 jest nieoczywistym wyborem dla osób szukających typowego motocykla turystycznego. Mimo to, ze względu na komfortową pozycję oraz możliwość zamontowania dowolnie dużego zestawu kufrów, doskonale sprawdzi się podczas dalekich podróży. Ma też coś, czego trudno szukać w obecnie produkowanych modelach. Chodzi o duży schowek pod siedzeniem, do którego można schować całkiem sporo bagaży.
Zużycie paliwa w motocyklu Suzuki GSX 1400 kształtuje się na poziomie 6-7 l/100 km, co przy tak dużym silniku, jest naprawdę dobrym wynikiem. Okazuje się więc, że ten rzadko spotykany na polskim rynku model, spodoba się osobom szukającym ekonomicznego i wytrzymałego pojazdu turystycznego.
Największe zalety modelu Suzuki GSX 1400:
- łatwy w obsłudze;
- klasyczny wygląd;
- wydajny silnik o dużej mocy;
- dużo miejsca na bagaże;
- wygodny dla kierowcy.
8. BMW R 1100 RT
Dużo można powiedzieć o motocyklu BMW R 1100 RT, jednak z pewnością nie to, że jest lekki i kompaktowy. Ten duży, majestatyczny model spodoba się bardziej wymagającym miłośnikom motoryzacji, którzy szukają jednośladu zapewniającego wysoki komfort jazdy na długich trasach.
Dzięki zastosowaniu dobrze wyważonego, 2-cylindrowego, chłodzonego powietrzem i olejem silnika typu bokser, pojazd BMW R 1100 RT łatwo prowadzi się w zakrętach. Ponadto ma bardzo dobrze skonstruowane zawieszenie. Dzięki temu, mimo dużego rozmiaru, jest stabilny i zapewnia kierowcy dużą swobodę, nawet podczas wykonywania dynamicznych manewrów.
Co ciekawe, konstrukcyjnie BMW R 1100 RT przypomina ponadczasowy i niezawodny model BMW R 1100 GS. Jest wyposażony w regulowaną szybę przednią i funkcjonalne osłony, które chronią przed oddziaływaniem wiatru czy deszczu. Ma też duży i pojemny bagażnik przystosowany do przewożenia dużej ilości bagaży.
Największe zalety modelu BMW R 1100 RT:
- zapewnia komfort podróżowania kierowcy i pasażerowi;
- solidna i niezawodna konstrukcja;
- stabilne zawieszenie, gwarantujące wygodę jazdy.
9. Yamaha TDM 900
Yamaha TDM 900 to pionierski, budżetowy model w kategorii jednośladów typu adventure. Zalicza się do kategorii motocykli sportowo-turystycznych typu naked bike. Powstawał w latach 2002-2011 jako następca Yamahy TDM 850, produkowanej w latach 19991-2002. Tak długa obecność na rynku obu modeli pozwoliły producentowi pozbyć się większości ich mankamentów i niedociągnięć.
Yamaha TDM 900 cieszy się opinią wszechstronnego pojazdu, bo doskonale sprawdza się na różnych rodzajach nawierzchni. Ponadto jest uznawana za motocykl stabilny, zwrotny, wygodny w prowadzeniu i wytrzymały. Przy odpowiedniej dbałości i konserwacji, zapewnia możliwość długotrwałej eksploatacji bez żadnych awarii. Najbardziej zaleca się kupno pojazdu powstałego po 2005 roku, bo wcześniejsze modele nie były wyposażone w ABS.
Największe zalety modelu Yamaha TDM 900:
- łatwość manewrowania;
- wygodny dla użytkowników;
- stabilny i zwrotny;
- wytrzymały silnik.
10. Triumph Sprint ST 1050
Brytyjski motocykl Triumph Sprint ST 1050 to maszyna, która – ze względu na słabo rozwiniętą sieć dystrybucji – dość rzadko pojawiała się na polskim rynku. Dzięki temu modele z roczników 2007 i wcześniejszych można obecnie znaleźć w bardzo atrakcyjnej cenie. Triumph Sprint z silnikiem 1050 cm3 łączy w sobie cechy modeli sportowych i turystycznych. Z tych pierwszych czerpie zdolność do szybkiej jazdy, nawet w ostrych zakrętach, a z tych drugich — wytrzymałość jednostki napędowej, dużą ilość miejsca do przechowywania oraz wysoki komfort dla kierowcy i pasażera. Jednoślad wyposażono w typowy dla pojazdów tej marki 3-cylindrowy, rzędowy silnik cechujący się wysokim momentem obrotowym.
Mówiąc o modelu Triumph Sprint ST 1050, nie można pominąć jego sportowego i „świeżego” wyglądu. Nawet te modele, które zaprojektowano kilkanaście lat temu, cechują się nowoczesną prezencją.
Największe zalety modelu Triumph Sprint ST 1050:
- imponująca moc silnika;
- łączy zalety modeli sportowych i turystycznych;
- zapewnia wygodę podróżowania