Czy warto sprowadzić motocykl z zagranicy?
Wiele osób decyduje się na zakup motocykla za granicą ze względu na większy wybór w porównaniu z rynkiem krajowym. Jest to dobra decyzja szczególnie wtedy, kiedy poszukuje się konkretnego modelu pojazdu. Niezależnie od budżetu, jakim się dysponuje, przed podjęciem ostatecznej decyzji należy dokładnie przeanalizować ofertę i stan techniczny maszyny. Warto również zastanowić się, czy całym procesem zająć się osobiście, czy powierzyć to zadanie wyspecjalizowanej firmie. Decydując się na pomoc specjalistów, można liczyć na pełen profesjonalizm i rzetelne wykonanie zlecenia, nie obawiając się problemów z formalnościami.
Jak wygląda proces związany z importem motocykla z innego kraju?
Pierwszym krokiem, jeżeli chodzi o sprowadzenie motocykla do kraju, jest znalezienie najkorzystniejszej oferty. Warto ustalić swój maksymalny budżet na zakup, transport i dodatkowe opłaty, zakładając, że początkowe koszty mogą w trakcie wzrosnąć do ok. 10%. Podstawą jest także weryfikacja pojazdu. Najlepiej jest wykonać jego oględziny i jeżeli to możliwe – diagnostykę w serwisie. Koniecznie też należy upewnić się, czy motor, który Cię interesuje, ma komplet dokumentów.
Ile wynoszą opłaty związane ze sprowadzeniem motocykla z zagranicy?
Sprowadzenie motocykla z zagranicy jest zdecydowanie tańsze niż w przypadku samochodu osobowego. Najbardziej opłacalną opcją jest samodzielny import maszyny. Bez stosownego doświadczenia czy wiedzy może być to jednak trudne. Zlecając to zadanie firmie, należy doliczyć koszt usługi. Ten ustalany jest indywidualnie na podstawie oczekiwań osoby chcącej sprowadzić motocykl. Jeżeli chodzi o same procedury urzędowe, najważniejsze opłaty, na które trzeba się przygotować, to m.in.:
- cło,
- VAT,
- akcyza.
Cło oraz podatek VAT to jedne z podstawowych opłat, jakie należy uregulować. Ich wysokość zależy od wartości motocykla. Warto pamiętać, aby nie zaniżać wartości motocykla, którą podaje sprowadzający. Dlaczego? Urzędnicy posługują się bazą danych, gdzie znajdują się przykładowe ceny poszczególnych modeli z różnych roczników. Stawki celne oraz podatki są także różne w zależności od rodzaju towaru i kraju jego pochodzenia. W przypadku maszyn sprowadzonych z UE nie ma opłat celnych. Dodatkowo cała procedura dokumentacyjna jest zdecydowanie łatwiejsza, a podatek VAT płaci się tylko w przypadku nowych motocykli. Za nowy pojazd uznawany jest taki motor, który ma mniej niż 6 miesięcy lub przebieg poniżej 6000 km.
Sprowadzając motocykl z zagranicy, należy pamiętać o akcyzie. Zasady jej naliczania są odgórnie ustalone w ustawie. W przypadku motocykli o pojemności do 200 cm3 akcyza wynosi 0%. Stawka 3,1% obowiązuje natomiast dla wszystkich jednośladów z silnikiem o pojemności powyżej 200 cm3.
Kolejnym wydatkiem są koszty związane z transportem. Zależą one głównie od dystansu, jaki należy pokonać. W przypadku motocykli sprowadzanych np. z Niemiec nie będą one duże. W tym przypadku nabywcy często decydują się samodzielnie przewieźć pojazd na specjalnej naczepie lub w samochodzie dostawczym. Koszty transportu są większe, gdy sprowadzenie jednośladu wymaga kombinacji różnych środków transportu i konieczny jest np. transport morski lub lotniczy. Wydłuża się wówczas również czas oczekiwania. Dla przykładu: sprowadzenie motocykla z USA może trwać od 2 do nawet 3 miesięcy.
Jakie formalności należy spełnić, aby zarejestrować motocykl sprowadzony z innego kraju?
Rejestracja motocykla z zagranicy wymaga odpowiedniego przygotowania się do całego procesu. Konieczne będzie przedstawieniu następujących dokumentów:
- wniosek o rejestrację motocykla, wzór jest ogólnodostępny na stronie urzędu,
- umowa kupna-sprzedaży lub faktura VAT od przedsiębiorstwa,
- potwierdzenie pozytywnego przejścia badań technicznych motocykla,
- dowód odprawy celnej w przypadku motocykli sprowadzanych spoza UE oraz EFTA,
- potwierdzenie wyrejestrowania motocykla w kraju, z którego został sprowadzony,
- zagraniczna tablica rejestracyjna lub oświadczenie o braku jej wydania,
- dowód osobisty, paszport lub inny dokument potwierdzający tożsamość wnioskującego,
- potwierdzenie dokonania opłat rejestracyjnych.
Wyrejestrowany pojazd nie może poruszać się po polskich drogach bez ważnego ubezpieczenia. Warto również zaznaczyć, że do samej rejestracji pojazdu konieczne jest posiadanie ważnej polisy OC. Należy więc skontaktować się z ubezpieczycielem i wykupić tymczasowe ubezpieczenie OC do momentu rejestracji.
Przy składaniu wniosku w urzędzie, otrzymuje się tablice rejestracyjne oraz pozwolenie czasowe na poruszanie się pojazdem. Z kompletem dokumentów można ponownie udać się do ubezpieczyciela i wybrać odpowiednio dopasowaną polisę OC na cały rok.
Ile kosztuje rejestracja motocykla?
Motocykl należy zarejestrować do 30 dni od daty jego zakupu znajdującej się na umowie lub fakturze. Jest to wydatek rzędu 120 złotych. Wydanie nowej tablicy rejestracyjnej kosztuje 40 złotych. Warto przy tym zaznaczyć, że kierowca może wnioskować także o wydanie tablicy unikatowej. Wówczas jej koszt będzie wyższy, jest to opłata 500,50 złotych. Wydanie dowodu rejestracyjnego to koszt 54 zł, a naklejek na tablicę 12,50 zł. Konieczne jest również uiszczenie opłaty 13,50 zł za pozwolenie czasowe (jest to tzw. miękki dowód rejestracyjny, który pozwala na poruszanie się po drogach publicznych do czasu wydania właściwego dowodu rejestracyjnego).
Dodatkowo konieczne jest przedłożenie tłumaczenia dokumentów pojazdu. Należy zaznaczyć, że zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Budownictwa z grudnia 2017 roku, tłumaczenie dokumentów nie jest niezbędne dla pojazdów ze strefy Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej oraz państw, które należą do EFTA (Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu).