Jakie wymagania musi spełniać motocykl dla wysokich?
Wysocy motocykliści często mają problem z przyjęciem komfortowej pozycji na motocyklu. Gdy pojazd jest niewygodny mocno zgięte kolana, silnie zgarbione plecy i drętwiejące dłonie dość szybko dają się we znaki. Takie niedogodności skutecznie odbierają przyjemność z jazdy, uniemożliwiając czerpanie satysfakcji z podróżowania motocyklem nawet na krótkich dystansach – nie mówiąc już o dłuższych przejażdżkach.
Z perspektywy kierowców o dużym wzroście największe znaczenie dla wygody siedzenia mają w zasadzie trzy kwestie:
- wysokość kanapy;
- położenie podnóżków względem siedzenia;
- szerokość kierownicy.
Każdy z tych aspektów w dużym stopniu decyduje o tym, czy konkretny model będzie wygodny dla danej osoby.
Motocykl dla wysokich: wysokość siedzenia
Przy wyborze motocykla dla wysokiego kierowcy należy zwrócić uwagę na dystans dzielący kanapę od podłoża. Zdaniem większości rosłych motocyklistów wysokość siodła powinna wynosić minimum 800 mm.
Siedzisko położone niżej utrudni ułożenie nóg i wpłynie negatywnie na komfort jazdy. Gdy zdecydujesz się na pojazd z kanapą oddaloną co najmniej 80 cm od ziemi, istnieje duże prawdopodobieństwo, że będziesz cieszyć się wygodą podróżowania, nawet na długich dystansach.
Motocykl dla wysokich: ergonomia podnóżków
Wysocy kierowcy powinni dążyć do zakupu motocykla z szerokimi, możliwie jak najniżej ulokowanymi podnóżkami. Wówczas będą w stanie przyjąć swobodną pozycję z odpowiednio dużym kątem ugięcia kolan. Pozwoli to nie tylko jeździć komfortowo jednośladem, ale również zapewni łatwość manewrowania dźwignią zmiany biegów.
Wybrane modele motocykli mają fabrycznie wbudowaną regulację wysokości podnóżków, a w innych można wprowadzić w tym zakresie modyfikacje we własnym zakresie.
Motocykl dla wysokich: szerokość kierownicy
W motocyklu dla wysokiego kierowcy nie może też zabraknąć szerokiej i wysoko położonej kierownicy. To od jej lokalizacji zależy ułożenie całego tułowia, ramion, karku i nadgarstków. Jeśli znajduje się w odpowiedniej odległości od kanapy, zapewnia możliwość przyjęcia zrelaksowanej pozycji podczas jazdy.
Jaki motocykl na 190 wzrostu i więcej?
A więc jaki motocykl na 200 wzrostu? Trudno jednoznacznie wskazać konkretny model. Znacznie łatwiej jest za to podać kategorię pojazdów. Kryteria wyznaczone motocyklom dla wysokich spełniają niektóre modele enduro i adventure, a także wybrane cruisery. Zazwyczaj mają wysoko ulokowane siedzenie oraz nisko położone podnóżki, w związku z czym zapewniają kierowcy możliwość przyjęcia odprężonej pozycji. Gwarantują zachowanie swobody ruchu, nawet gdy motocyklista mierzy grubo ponad 180 cm wzrostu.
Przykładem takich jednośladów są chociażby modele Honda CRF1100L (Afryka Twin) z siedziskiem regulowanym w zakresie 825-885 mm czy BMW 1300 GS – również z regulowaną kanapą, która w zależności od preferencji kierowcy może znaleźć się na wysokości od 850 do 870 mm.
Czy oznacza to, że motocykle dla wysokich to tylko przeznaczone do jazdy w terenie enduro oraz szosowe turystyki? Niekoniecznie. Poniżej znajdziesz propozycje pojazdów z różnych kategorii, w tym także motocykle sportowe.
Harley-Davidson Touring Road King
Harley-Davidson Touring Road King to klasyczny motocykl napędzany silnikiem Milwaukee-Eight, zapewniający możliwość przyjęcia wygodnej pozycji niezależnie od wzrostu. Z uwagi na pokaźne gabaryty doskonale zda egzamin u kierowców mierzących ponad 180 cm. Ma niemal 2,5 m długości a na sucho waży ponad 300 kg. Choć zapewnia dużą stabilność toru jazdy, wymaga sporej siły fizycznej.
Suzuki GSX-R 1000
Suzuki GSX-R 1000 to japoński motocykl sportowy dostępny na rynku od 2001 r. Jest zasilany czterocylindrowym silnikiem o pojemności 999 cm3. Wysokość siedzenia w jego przypadku wynosi 810 mm. Dodatkowo w modelach wyprodukowanych po 2015 roku zastosowano nową, szerszą kierownicę z udoskonalonym kątem ustawienia. W połączeniu ze starannie zaprojektowanym siedzeniem pozwala ona przyjąć bardziej wyprostowaną pozycję niż na innych motocyklach z tej kategorii.
Yamaha FJR 1300
Yamaha FJR 1300 to turystyk japońskiej produkcji napędzany niezawodnym czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1298 cm³. Wyróżnia się dużymi gabarytami oraz obszernym siedzeniem. Dzięki szerokiej kierownicy i kanapie o wysokości regulowanej w zakresie 805-825 mm zapewnia możliwość przyjęcia zrelaksowanej pozycji nawet bardzo wysokiej o sobie. Posiadacze tego modelu raczej nie muszą martwić się typowymi problemami wysokich motocyklistów – drętwieniem rąk, bólem pleców na wysokości łopatek czy trudnościami z manewrowaniem dźwignią zmiany biegów.
BMW K1300S
BMW K1300S to motocykl sportowo-turystyczny wprost stworzony dla motocyklistów o dużym wzroście. Nawet osoby mierzące powyżej 190 cm będą w stanie przyjąć na nim wygodną pozycję. Ma wysoko ulokowane siedzenie, regulowane w zakresie 790-820 mm. Wśród jego zalet warto wymienić również dużą moc (173 KM), doskonałe właściwości jezdne, bogate wyposażenie i niskie spalanie.
KTM 1290 Super Duke R
Wysocy miłośnicy nakedów również znajdą na rynku motocykli coś dla siebie. Gdy zależy Ci na dynamice jazdy przy zachowaniu możliwie jak największej swobody, rozważ zakup KTM 1290 Super Duke R. To wyjątkowa maszyna z siedzeniem na wysokości 834 mm, która świetnie spisuje się zarówno podczas krótkich przejażdżek, jak i w trakcie długich wycieczek – bez problemów z przyjęciem wygodnej pozycji.
Motory dla wysokich a kwestia ubezpieczenia
Niezależnie od wzrostu każdy właściciel motocykla musi dbać o ciągłość ubezpieczenia swojej maszyny. Taki wymóg nakłada na posiadaczy jednośladów Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.
Zgodnie z treścią tej regulacji każdy zarejestrowany pojazd mechaniczny powinien mieć ważne OC – nawet gdy zimą stoi nieużywany w garażu. Na szczęście składki nie są wysokie, a za pomocą porównywarki internetowej da się łatwo wyszukać najtańszą ofertę.
Uwaga! Przy wyborze polisy OC warto kierować się wyłącznie kryterium cenowym. Zakres ochrony jest zawsze ten sam, niezależnie od oferty ubezpieczyciela. Ma to związek z ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych, która narzuca towarzystwom konieczność gwarantowania wszystkim kierowcom tego samego wariantu ochrony, niezależnie od jakichkolwiek czynników.