Motocykl dla wysokich osób – jaki wybrać od 190 wzrostu?

Magdalena Chara
Magdalena CharaZaktualizowano: 2025-07-17
facebook
Oszczędź nawet 50% na polisie
Oblicz składkę

Masz powyżej 180 cm i szukasz motocykla dla wysokich, który będzie wygodny i zadowalający pod kątem osiągów? Przy wyborze pojazdu dla osoby o ponadprzeciętnym wzroście trzeba wziąć pod uwagę nie tylko wysokość siedzenia, ale również kilka innych kwestii związanych z konstrukcją jednośladu. Sprawdź, jaki motor dla wysokich będzie odpowiedni dla Ciebie!

Jakie wymagania musi spełniać motocykl dla wysokich?

Wysocy motocykliści często mają problem z przyjęciem komfortowej pozycji na motocyklu. Gdy pojazd jest niewygodny mocno zgięte kolana, silnie zgarbione plecy i drętwiejące dłonie dość szybko dają się we znaki. Takie niedogodności skutecznie odbierają przyjemność z jazdy, uniemożliwiając czerpanie satysfakcji z podróżowania motocyklem nawet na krótkich dystansach – nie mówiąc już o dłuższych przejażdżkach.

Z perspektywy kierowców o dużym wzroście największe znaczenie dla wygody siedzenia mają w zasadzie trzy kwestie:

  • wysokość kanapy;
  • położenie podnóżków względem siedzenia;
  • szerokość kierownicy.

Każdy z tych aspektów w dużym stopniu decyduje o tym, czy konkretny model będzie wygodny dla danej osoby.

Motocykl dla wysokich: wysokość siedzenia

Przy wyborze motocykla dla wysokiego kierowcy należy zwrócić uwagę na dystans dzielący kanapę od podłoża. Zdaniem większości rosłych motocyklistów wysokość siodła powinna wynosić minimum 800 mm.

Siedzisko położone niżej utrudni ułożenie nóg i wpłynie negatywnie na komfort jazdy. Gdy zdecydujesz się na pojazd z kanapą oddaloną co najmniej 80 cm od ziemi, istnieje duże prawdopodobieństwo, że będziesz cieszyć się wygodą podróżowania, nawet na długich dystansach.

Motocykl dla wysokich: ergonomia podnóżków

Wysocy kierowcy powinni dążyć do zakupu motocykla z szerokimi, możliwie jak najniżej ulokowanymi podnóżkami. Wówczas będą w stanie przyjąć swobodną pozycję z odpowiednio dużym kątem ugięcia kolan. Pozwoli to nie tylko jeździć komfortowo jednośladem, ale również zapewni łatwość manewrowania dźwignią zmiany biegów.

Wybrane modele motocykli mają fabrycznie wbudowaną regulację wysokości podnóżków, a w innych można wprowadzić w tym zakresie modyfikacje we własnym zakresie.

Motocykl dla wysokich: szerokość kierownicy

W motocyklu dla wysokiego kierowcy nie może też zabraknąć szerokiej i wysoko położonej kierownicy. To od jej lokalizacji zależy ułożenie całego tułowia, ramion, karku i nadgarstków. Jeśli znajduje się w odpowiedniej odległości od kanapy, zapewnia możliwość przyjęcia zrelaksowanej pozycji podczas jazdy.

Jaki motocykl na 190 wzrostu i więcej?

A więc jaki motocykl na 200 wzrostu? Trudno jednoznacznie wskazać konkretny model. Znacznie łatwiej jest za to podać kategorię pojazdów. Kryteria wyznaczone motocyklom dla wysokich spełniają niektóre modele enduro i adventure, a także wybrane cruisery. Zazwyczaj mają wysoko ulokowane siedzenie oraz nisko położone podnóżki, w związku z czym zapewniają kierowcy możliwość przyjęcia odprężonej pozycji. Gwarantują zachowanie swobody ruchu, nawet gdy motocyklista mierzy grubo ponad 180 cm wzrostu.

Przykładem takich jednośladów są chociażby modele Honda CRF1100L (Afryka Twin) z siedziskiem regulowanym w zakresie 825-885 mm czy BMW 1300 GS – również z regulowaną kanapą, która w zależności od preferencji kierowcy może znaleźć się na wysokości od 850 do 870 mm.

Czy oznacza to, że motocykle dla wysokich to tylko przeznaczone do jazdy w terenie enduro oraz szosowe turystyki? Niekoniecznie. Poniżej znajdziesz propozycje pojazdów z różnych kategorii, w tym także motocykle sportowe.

Harley-Davidson Touring Road King

Harley-Davidson Touring Road King to klasyczny motocykl napędzany silnikiem Milwaukee-Eight, zapewniający możliwość przyjęcia wygodnej pozycji niezależnie od wzrostu. Z uwagi na pokaźne gabaryty doskonale zda egzamin u kierowców mierzących ponad 180 cm. Ma niemal 2,5 m długości a na sucho waży ponad 300 kg. Choć zapewnia dużą stabilność toru jazdy, wymaga sporej siły fizycznej.

Suzuki GSX-R 1000

Suzuki GSX-R 1000 to japoński motocykl sportowy dostępny na rynku od 2001 r. Jest zasilany czterocylindrowym silnikiem o pojemności 999 cm3. Wysokość siedzenia w jego przypadku wynosi 810 mm. Dodatkowo w modelach wyprodukowanych po 2015 roku zastosowano nową, szerszą kierownicę z udoskonalonym kątem ustawienia. W połączeniu ze starannie zaprojektowanym siedzeniem pozwala ona przyjąć bardziej wyprostowaną pozycję niż na innych motocyklach z tej kategorii.

Yamaha FJR 1300

Yamaha FJR 1300 to turystyk japońskiej produkcji napędzany niezawodnym czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1298 cm³. Wyróżnia się dużymi gabarytami oraz obszernym siedzeniem. Dzięki szerokiej kierownicy i kanapie o wysokości regulowanej w zakresie 805-825 mm zapewnia możliwość przyjęcia zrelaksowanej pozycji nawet bardzo wysokiej o sobie. Posiadacze tego modelu raczej nie muszą martwić się typowymi problemami wysokich motocyklistów – drętwieniem rąk, bólem pleców na wysokości łopatek czy trudnościami z manewrowaniem dźwignią zmiany biegów.

BMW K1300S

BMW K1300S to motocykl sportowo-turystyczny wprost stworzony dla motocyklistów o dużym wzroście. Nawet osoby mierzące powyżej 190 cm będą w stanie przyjąć na nim wygodną pozycję. Ma wysoko ulokowane siedzenie, regulowane w zakresie 790-820 mm. Wśród jego zalet warto wymienić również dużą moc (173 KM), doskonałe właściwości jezdne, bogate wyposażenie i niskie spalanie.

KTM 1290 Super Duke R

Wysocy miłośnicy nakedów również znajdą na rynku motocykli coś dla siebie. Gdy zależy Ci na dynamice jazdy przy zachowaniu możliwie jak największej swobody, rozważ zakup KTM 1290 Super Duke R. To wyjątkowa maszyna z siedzeniem na wysokości 834 mm, która świetnie spisuje się zarówno podczas krótkich przejażdżek, jak i w trakcie długich wycieczek – bez problemów z przyjęciem wygodnej pozycji.

Motory dla wysokich a kwestia ubezpieczenia

Niezależnie od wzrostu każdy właściciel motocykla musi dbać o ciągłość ubezpieczenia swojej maszyny. Taki wymóg nakłada na posiadaczy jednośladów Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

Zgodnie z treścią tej regulacji każdy zarejestrowany pojazd mechaniczny powinien mieć ważne OC – nawet gdy zimą stoi nieużywany w garażu. Na szczęście składki nie są wysokie, a za pomocą porównywarki internetowej da się łatwo wyszukać najtańszą ofertę.

Uwaga! Przy wyborze polisy OC warto kierować się wyłącznie kryterium cenowym. Zakres ochrony jest zawsze ten sam, niezależnie od oferty ubezpieczyciela. Ma to związek z ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych, która narzuca towarzystwom konieczność gwarantowania wszystkim kierowcom tego samego wariantu ochrony, niezależnie od jakichkolwiek czynników.

Podsumowanie

  • Przy wyborze motocykla dla wysokiej osoby należy zwrócić uwagę na wysokość siedziska oraz na położenie podnóżków i szerokość kierownicy.
  • W motocyklu dla wysokiej osoby siedzenie powinno znajdować się minimum na wysokości 80 cm.
  • Polecane motocykle dla wysokich to m.in. Harley-Davidson Touring Road King, Suzuki GSX-R 1000, Yamaha FJR 1300, BMW K1300S, KTM 1290 Super Duke R.
  • Każdy motocykl musi mieć ważne ubezpieczenie OC.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Jaki motocykl wybrać, aby był bezawaryjny?

    Do niezawodnych motocykli zaliczają się pojazdy japońskich marek Honda, Yamaha, Suzuki i Kawasaki oraz pojazdy niemieckiego koncernu BMW. Ich jednoślady słyną z wysokiej jakości wykonania oraz zastosowania mocnych silników.

  2. Jaki motocykl jest najlepszy na początek?

    Pierwszy motocykl to często 125-tka, np. Yamaha MT 125 lub Aprilia RS 125. Jeśli chcesz od razu spróbować czegoś mocniejszego, rozważ zakup Hondy Varadero, Hondy Hornet 600 lub Triumpha Tiger 800 XC.

  3. Jaki motocykl na 200 wzrostu?

    Miłośnicy motocykli mający powyżej 200 cm wzrostu mogą napotkać trudności ze znalezieniem dla siebie jednośladu. Wśród jednośladów polecanych dla początkujących warto wymienić chociażby pojazdy Aprilia Pegaso 650, Suzuki XF 650 i Honda SLR 650, które nawet dla osoby dużej postury powinny być wystarczająco wygodne. Nieco bardziej doświadczeni kierowcy mogą rozważyć inwestycję np. w BMW R1200GS, Kawasaki GTR 1400, BMW K 1600 GT czy BMW K1300S.

Magdalena Chara
Magdalena Chara
Pisaniem zajmuje się od 2020 roku. Doskonale rozumie specyfikę branży ubezpieczeniowej i zna potrzeby klientów. Dzięki temu tworzy treści, które krok po kroku wprowadzają czytelnika w świat ubezpieczeń - komunikacyjnych, turystycznych czy zdrowotnych, Po pracy często spędza aktywnie czas. Ponadto dużo czyta, najchętniej literaturę faktu.
0 KOMENTARZY

Najnowsze artykuły

Ile kosztuje transport motocykla?

Musisz przewieźć motocykl, bo z jakiegoś powodu jazda na nim nie wchodzi w grę? Taka...

2025-07-17

Prawo jazdy na motocykl (koszty, kategorie, kurs)

Jazda na motocyklu daje wiele radości i niezapomnianych doznań. Szczęśliwi właściciele tych pojazdów podkreślają, jak...

2025-07-16

Kara za brak OC motocykla – ile wynosi?

Motocykl, podobnie jak samochód osobowy lub ciężarowy, musi być ubezpieczony przez cały rok. Niezależnie od...

2025-07-15