Dlaczego wysokość motocykla jest ważna?
Dopasowanie wysokości motocykla do wzrostu kierowcy jest ważne z co najmniej kilku powodów. Możliwość swobodnego postawienia stóp na ziemi gwarantuje Ci, że zatrzymując się na światłach, będziesz w stanie bez problemu utrzymać równowagę. Odpowiednio dopasowany pojazd jest też wygodniejszy i łatwiejszy w prowadzeniu.
Warto jednak podkreślić, że dla kierowcy dobrze kontrolującego motocykl wysokość siedziska nie powinna odgrywać aż tak dużej roli. Wielu motocyklistów chce, aby w momencie zatrzymania obie stopy dosięgały ziemi. W rzeczywistości jednak do utrzymania stabilności powinno w zupełności wystarczyć wsparcie się na jednej nodze. To zaś można osiągnąć praktycznie zawsze, niezależnie od wzrostu i odległości siedzenia od podłoża.
Jak to możliwe? Otóż wystarczy odpowiednio wcześnie planować, na którą stronę po zatrzymaniu ma się pochylić motocykl. Aby to zrobić, chwilę przed zahamowaniem warto przyjąć odpowiednią pozycję – zsunąć się delikatnie z siedzenia w kierunku nogi, która docelowo ma stanowić punkt podparcia dla ciała i całego jednośladu.
Czym wyróżnia się motocykl dla niskich osób?
Motocykl dla niskich osób powinien spełniać szereg kryteriów, aby był komfortowy i bezpieczny. Takie wymogi co do jednośladów dotyczą przede wszystkim wysokości kanapy. To od jej położenia w głównej mierze zależy, czy pojazd będzie odpowiedni dla kierowcy o danym wzroście. Duże znaczenie ma też szerokość siedziska. Gdy jest ono wąskie, osobie siedzącej na motocyklu łatwiej dostać nogami do podłoża.
Warto zwrócić też uwagę na masę własną pojazdu, bo im lżejszy jednoślad, tym łatwiej będzie nim kierować niskiej osobie.
Pewną rolę odgrywa też kwestia osadzenia silnika i zbiornika paliwa. Najlepiej, gdy znajdują się one możliwie jak najbliżej ziemi. Wtedy środek ciężkości znajduje się dość nisko, a to z kolei wpływa korzystnie na stabilność i łatwość manewrowania pojazdem.
- Wysokość siedziska
Położenie kanapy w motocyklu to wypadkowa wielu różnych czynników. Wpływ na to, na jakiej wysokości znajdzie się siodło jednośladu, mają zarówno wymagania ergonomiczne, jak i specyfika mechaniki poruszania się konkretnego modelu. Poza tym poszczególne elementy konstrukcyjne pojazdu muszą mieć odpowiednią ilość miejsca, aby poprawnie pracować. Koła, silnik, zawieszenie – to wszystko musi się „gdzieś” zmieścić.
Siedziska w motocyklach są najczęściej ulokowane na wysokości 800-850 mm. Jeśli chodzi o motocykle dla niskich osób, da się znaleźć na rynku modele, w których siodło znajduje się ok. 700 mm od podłoża. Chodzi tu chociażby o pojazdy: Kawasaki Vulcan S (wysokość siedzenia 705 mm), Honda Rebel 500 (wysokość siedzenia 690 mm) czy H-D Street (wysokość siedzenia 710 mm).
- Masa własna
Masa własna motocykla dla niskich, a więc to, ile waży pojazd „na mokro” (z płynami eksploatacyjnymi i paliwem), powinna być możliwie jak najniższa. Optymalnie, jeśli wynosi ok. 190-200 kg.
Lekki jednoślad umożliwi Ci bezproblemowe utrzymanie równowagi po zatrzymaniu i zagwarantuje łatwość manewrowania przy niskiej prędkości. Lepiej zrezygnuj więc z masywnych i ciężkich pojazdów na rzecz ważących nieco mniej, zwinnych motocykli, takich jak np. Honda CB500X (jej masa własna to 197 kg).
- Środek ciężkości
Od środka ciężkości zależy, jak motocykl układa się w zakrętach i zachowuje podczas postoju. W sportowych modelach zawsze znajduje się on dość wysoko (dlatego w większości przypadków takie pojazdy nie są dobrym wyborem dla niskich osób).
Ma to związek ze stylem jazdy tego rodzaju maszynami. Motocykle sportowe umożliwiają bowiem pokonywanie zakrętów z dość dużą prędkością – wymagają więc możliwości dobrego balansowania ciałem i przechylania się na jedną lub drugą stronę. W tym kontekście kierowcy o wzroście poniżej 170 cm wzrostu powinni stawiać na raczej na mniej „agresywne” pojazdy, w których środek ciężkości znajduje się możliwie jak najniżej.
Uwaga! Pamiętaj, że dla komfortu podróżowania motocyklem znaczenie ma nie tylko wysokość siedziska, ale również szereg innych czynników. Przy wyborze pojazdu zwróć więc uwagę na konstrukcję pojazdu. Sprawdź, czy odległość do kierownicy jest odpowiednia i czy jesteś w stanie przyjąć wygodną pozycję w trakcie jazdy.
Jaki motocykl na 170 cm wzrostu?
Wśród motocykli dla osób o wzroście poniżej 170 cm znajdują się modele należące do różnych segmentów. Poniżej przedstawiono kilka z nich: Suzuki GSX-R 125, Tiger 800 XRx Low, BMW G650GS oraz Hondę CBR600F.
Motocykl dla niskich osób: Suzuki GSX-R 125
Suzuki GSX-R 125 to motocykl o niewielkiej pojemności silnika, cechujący się nowoczesnym i sportowym wyglądem inspirowanym innymi modelami z serii GSX-R. Ze względu na lekkość i zwinność doskonale sprawdzi się jako maszyna na początek przygody z jazdą na dwóch kółkach. Jego silnik zapewnia moc na poziomie 15 KM, który w połączeniu z niewielką masą własną (133 kg) gwarantuje dużą dynamikę jazdy i sporo wrażeń. Kanap znajduje się tu na wysokości 785 mm, a więc dość wysoko. Mimo to ze względu na lekkość pojazdu z tym jednośladem poradzą sobie nawet nieco niższe osoby.
Motocykl dla niskich osób: Tiger 800 XRx Low
Suzuki SV650 to motocykl należący do segmentu adventure opracowany z myślą o komforcie jazdy osób o niewielkim wzroście. Zapewnia możliwość podróżowania na długich dystansach, niezależnie od jakości podłoża. Dzięki wytrzymałemu zawieszeniu i regulowanej kanapie, która opuszcza się do wysokości 760 mm, perfekcyjnie spisze się u niskich kierowców chcących wygodnie przemierzać dzikie tereny i bezdroża.
Motocykl dla niskich osób: BMW G650GS
Na pierwszy rzut oka BMW G650GS wydaje się dość kontrowersyjną propozycją w sekcji „motocykle dla niskich osób”. Wygląda na dość wysoki i masywny jednoślad. Po przeanalizowaniu jej parametrów można jednak uznać, że to całkiem dobry wybór dla każdego, kto szuka komfortowej i uniwersalnej maszyny, także dla osób poniżej 170 cm wzrostu. Na korzyść motocykla przemawia to, że producent przewidział w nim możliwość regulacji wysokości w zakresie 750-820 mm z wykorzystaniem kanapy i zawieszenia.
Motocykl dla niskich osób: Honda CBR600F
Jak już wcześniej wspomniano, osoby o niskim wzroście niekoniecznie powinny stawiać na motocykle sportowe. Jeśli jednak marzysz o maszynie, która pozwoli Ci cieszyć się dynamiczną jazdą po szosie, rozważ zakup Hondy CBR600F. Zaprojektowano ją z myślą o osobach, które chcą doświadczyć emocji gwarantowanych przez sportowe jednoślady, jednak w możliwie jak najbardziej przystępnych okolicznościach. Jego kanapa jest położona dość wysoko, bo 800 mm od podłoża. Sam motocykl wyróżnia się jednak lekkością i zwinnością, dzięki czemu niska osoba z odrobiną wprawy na dwóch kółkach nie powinien mieć problemu, aby nad nim zapanować.