Kawasaki H2 Ninja — historia
Wiadomość o rozpoczęciu prac nad nowym modelem motocykla firma Kawasaki przekazała do wiadomości publicznej w 2013 roku. Nie byłoby w tym nic aż tak nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że sercem nowego jednośladu miał być bezprecedensowo mocny silnik z turbosprężarką. Japoński koncern obwieścił wówczas, że w zasadzie ma w planach wypuszczenie dwóch takich pojazdów.
Pierwszy z nich, Ninja H2R, ekstremalnie szybki z napędem o mocy 310 KM, projektowano z myślą o użytkowaniu na torach wyścigowych. Drugi, H2, z silnikiem ograniczonym do „zaledwie” 200 KM, miał spełniać wymogi prawne stawiane przed pojazdami dopuszczonymi do ruchu drogowego.
Marka Kawasaki wywiązała się ze swoich obietnic, prezentując w 2015 r. oba jednoślady. Nazwa H2 inspirowana legendarnym Kawasaki H2 Mach IV z 1970 wskazuje na ich unikatowość i rewolucyjny charakter. Na wyjątkowość H2 wskazuje też oznaczenie River Mark umieszczane wyłącznie na modelach motocykli o historycznym znaczeniu.
Kawasaki H2 Ninja — specyfikacja
Kawasaki H2 Ninja to więc pierwszy seryjnie produkowany motocykl napędzany jednostką wzmocnioną mechanicznie. Celem jego twórców było dostarczenie na rynek pojazdu o wyjątkowej mocy silnika przy jednoczesnym zachowaniu kompaktowości i niskiej masy. Aby uzyskać taki efekt, niezbędne okazało się zbudowanie motocykla w zasadzie od podstaw. Za szczególną wydajność sprężarki w szerokim zakresie pracy, zdolność do rozwijania dużych prędkości w krótkim czasie i dynamikę jazdy H2 Ninja odpowiadają jego szczególne parametry. Poniżej znajduje się szczegółowa specyfikacja tego wyjątkowego jednośladu, która daje jego pełen obraz od strony technicznej.
Osiągi
- Moc maksymalna: 147,1 kW (200KM) @11000 obr/min (rpm)
- Maksymalny moment obrotowy: 137,3 Nm @9 500obr/min (obr)
- Minimalny promień zawracania: 3,1 m
Wymiary
- Długość całkowita: 2 135 mm
- Szerokość całkowita: 775 mm
- Wysokość całkowita: 1205 mm
- Wysokość siedzenia: 825 mm
- Rozstaw osi: 1,455 mm
- Prześwit: 130 mm
- Masa własna: 256 kg
Silnik
- Typ: DOHC, 4-cylindry, 4-suw, chłodzony cieczą, z doładowaniem mechanicznym
- Pojemność skokowa: 998 ccm
- Średnica x skok tłoka: 76 × 55 mm
- Stopień sprężania: 8.5:1
- Układ rozruchu: elektryczny
- Metoda numerowania cylindrów: od lewej do prawej 1-2-3-4
- Kolejność zapłonów: 1-2-4-3
- Układ paliwowy: wtrysk paliwa Ø 50 mm x 4 z podwójnym wtryskiem
- Układ zapłonowy: akumulator i cewka
- Czasy zapłonu: (Elektronicznie przyspieszone): 10,0° BTDC (1 100 obr./min) — 48,0°BTDC (6000 obr./min)
- Świece zapłonowe: typ NGK SILMAR9E9 Przerwa 0,8-0,9 mm
- Układ smarowania: wymuszone smarowanie (z mokrą miską olejową i chłodnicą oleju)
- Olej silnikowy: typ API SG, SH, SJ, SL lub SM z JASO MA, MA1 lub MA2; Lepkość SAE 10W40; pojemność 4,7 l
- Pojemność płynu chłodzącego: 2,9 L
Przeniesienie napędu
- Silnik-sprzęgło: koło zębate
- Sprzęgło: wielotarczowe, mokre, antyhoppingowe
- Napęd tylnego koła: łańcuch
Skrzynia biegów
- Rodzaj skrzyni biegów: 6-biegowa, z kołami o stałym zazębieniu
- Typ sprzęgła: mokre, wielotarczowe
- Przełożenie pierwotne: 1,480 (74/50)
- Przełożenie główne: 2,444 (44/18)
- Przełożenie całkowite: 4,876 (Najwyższy bieg)
- Przełożenie 1.bieg: 3,077 (40/13)
- Przełożenie 2.bieg: 2,471 (42/17)
- Przełożenie 3. bieg: 2,045 (45/22)
- Przełożenie 4.bieg: 1,727 (38/22)
- Przełożenie 5.bieg: 1,524 (32/21)
- Przełożenie 6. bieg: 1,348 (31/23)
- Kąt pochylenia główki ramy: 24,7°
- Wyprzedzenie: 103 mm
- Wymiary opon przód: 120/70ZR17 M/C (58 W)
- Wymiary opon tył: 190/55ZR17 M/C (75 W)
- Rozmiar obręczy przód: 17M/C x MT3,50
- Rozmiar obręczy tył: 17M/C x MT6,00
- Pojemność zbiornika paliwa: 17 L
- Płyn hamulcowy przód: DOT4
- Płyn hamulcowy tył: DOT4
Zawieszenie i hamulce
- Zawieszenie przód: widelec odwrócony, 43 mm z tłumieniem odbicia i dobicia, regulacja napięcia wstępnego sprężyny i sprężyny top-out
- Zawieszenie tył: Nowy Uni-Trak, Öhlins TTX36 z gazowym amortyzatorem, zbiornikiem kombinowanym, dwuzakresowe (prędkość duża/ mała) tłumienie dobicia, tłumienie odbicia, regulacja napięcia wstępnego i sprężyny top-out
- Hamulce przód: podwójne tarcze półpływające, 330 mm. Zacisk: podwójny montowany radialnie, Brembo M50 monoblok, przeciwstawny 4-tłoczkowy
- Hamulce tył: pojedyncza tarcza 250 mm. Zacisk: Brembo, przeciwstawny 2-tłoczkowy
Wyposażenie elektryczne
- Akumulator: 12 V 8,6 Ah (10HR)
- Światło drogowe: LED
- Światło mijania: LED
Uwaga! Powyższe dane techniczne są prawidłowe dla modelu Kawasaki Ninja H2 z 2018 roku. Wersje z poszczególnych roczników mogą nieco się od siebie różnić. Szczegółowe informacje na temat konkretnego pojazdu widnieją zawsze w dołączonej do niego instrukcji obsługi, a także na stronie producenta. Jeśli chcesz zapoznać się ze specyfikacją danego jednośladu, wejdź na stronę: https://instrukcje.kawasaki.pl/wyszukaj. Znajdziesz tam gotowe do pobrania instrukcje obsługi różnych modeli motocykli Kawasaki.
Kawasaki H2 Ninja — technologia
Wyjątkowość Kawasaki H2 Ninja polega nie tylko na nowoczesnej konstrukcji silnika i unikalnej mechanice, ale również na obecności licznych udogodnień i systemów bezpieczeństwa. W pojeździe zastosowano rozbudowaną elektronikę, która ułatwia kierowcy panowanie nad jego ekstremalnie wysoką mocą.
Użytkownicy modelu zaprezentowanego w 2015 roku mogli korzystać m.in. z nowego systemu kontroli trakcji z trzema poziomami ustawień oraz systemu kontroli startu gwarantującego ochronę przed utratą przyczepności przedniego koła w trakcie startu. Osobę siedzącą za sterami tego motocykla wspomaga też Kawasaki Engine Break Control — system kontroli hamowania silnikiem, który po uruchomieniu pozwala kierowcy zmniejszać interferencję poprzez redukowanie efektu hamowania silnikiem. O skuteczność redukowania prędkości dba tam też nowoczesny układ hamulcowy KIBS. Dzięki wysoce skutecznemu systemowi integrującym komputery zarządzające silnikiem i ABS-em jest w stanie uwzględniać aktualne dane dotyczące motocykla (m.in. prędkość, obroty silnika czy położenie przepustnicy). Wpływa na zmniejszenie spadków ciśnienia w czasie hamowania, dając efekt stabilizacji i zniwelowania unoszenia się tylnego koła podczas redukowania biegów.
W trosce o wysoki komfort i bezpieczeństwo użytkowników w kolejnych wariantach Kawasaki Ninja H2 pojawiały się kolejne innowacje, np. system KCMF odpowiadający za kontrolę pracy silnika i podwozia w trakcie całego manewru skręcania. Rozwiązania technologiczne zastosowane we wszystkich modelach Kawasaki Ninja H2 różnią się z zależności od wariantu. Szczegółowe informacje na ich temat można znaleźć na stronie producenta.