Jakie opony motocyklowe wybrać? 

Redakcja
RedakcjaZaktualizowano: 2025-04-26
facebook
Oszczędź nawet 50% na polisie
Oblicz składkę

Opony motocyklowe są dostępne w różnych wariantach, a każdy z nich ma nieco inną specyfikę. Te przeznaczone do jazdy wyścigowej muszą być przystosowane do innych warunków niż stworzone z myślą o podróżowaniu na długie dystanse. Sprawdź, na co zwrócić uwagę przy wyborze opon motocyklowych, aby móc cieszyć się bezpieczną i komfortową jazdą przez długi czas!

Jakie parametry opisują opony motocyklowe?

Opony motocyklowe są dostępne w wielu wariantach, a ich specyfikę opisują szczegółowe dane techniczne. Pozwalają one uzyskać cenne dane o przeznaczeniu i wytrzymałości konkretnego ogumienia. Spotkasz się z nimi w każdej ofercie, a zapoznanie się z ich podstawową funkcją ułatwi Ci dopasowanie opon do potrzeb Twojego jednośladu.

  • Rozmiar – opisuje wielkość opony. Informuje o jej szerokości, wysokości profilu i średnicy obręczy, na której można ją zamontować.
  • Indeks prędkości – określa maksymalną prędkość, z jaką może się poruszać motocykl wyposażony w daną oponę (np. W = max 270 km/h oznacza, że ogumienie jest przystosowane do przemieszczania się maksymalnie 270 km/h). 
  • Indeks nośności – określa górną granicę obciążenia, jakie jest w stanie wytrzymać ogumienie przy poruszaniu się z maksymalną dozwoloną prędkością ustaloną dla danego modelu.
  • Sezon – opony motocyklowe, podobnie jak te samochodowe, można kupić w wariantach zimowym i letnim.
  • Data produkcji – jest oznaczana symbolem DOT i określa rok powstania konkretnej opony.
  • Oś pojazdu – opony motocyklowe są dostępne w wariantach przód (FRONT) i tył (REAR), a to oznacza, że są homologowane do montażu wyłącznie na wskazanej osi. 
  • Rodzaj – teoretycznie opony dzieli się na dętkowe (TT – tubetype) i bezdętkowe (TL – tubeless), choć obecnie mało kto decyduje się na te pierwsze, co ma związek z ich licznymi wadami. Opony dętkowe są bowiem mniej wytrzymałe, cięższe i trudniejsze w wymianie. 
  • Typ pojazdu – większość sprzedawców opon określa, do jakiego rodzaju jednośladu są przeznaczone dane opony. W zależności od modelu ogumienie może pasować np. do motocykli szosowych, sportowo-turystycznych, wyścigowych czy enduro/cross.

Uwaga! Większość producentów sugeruje, jakie opony są zalecane do konkretnego modelu motocykla. Niektórzy ograniczają się jedynie do wskazania najważniejszych danych technicznych, a inni wskazują nawet produkty konkretnego producenta. Ostateczna decyzja zawsze należy do Ciebie, jednak przy wyborze ogumienia zawsze warto uwzględnić informacje dotyczące rekomendowanego typu opon zawarte w dokumentacji jednośladu.

Jakie symbole są używane do opisywania opon?

Na stronach producentów opon znajdziesz ogumienie od wielu producentów, które może być opisane na różne sposoby. W specyfikacjach często pojawiają się poniższe skróty.

  • M/C – opona przeznaczona wyłącznie dla motocykli. 
  • B – opona diagonalna z opasaniem.
  • A – opona w wersji specjalnej.
  • RF – opona wzmacniania ze zwiększoną nośnością.
  • NHS – opona wyłącznie do użytku na torze.

Jak zbudowane są opony motocyklowe?

W ofercie producentów ogumienia są dostępne dwa rodzaje opon różniące się między sobą sposobem konstrukcji. Odmienności w budowie przekładają się zaś na ich właściwości i sprawiają, że są wykorzystywane w nieco innych sytuacjach. 

  • Opony diagonalne (DIAGONAL) – są oznaczane literą D. Wyróżniają się dużą sztywnością i zdolnością do amortyzowania drgań. Składają się z podwójnej warstwy kordu oraz starannie zaprojektowanej osnowy z gumowych nici krzyżujących się ze sobą. Dzięki oplatającym je stalowym linkom w przedniej części i po bokach gwarantują wyjątkową wytrzymałość.
  • Opony radialne (RADIAL) – opisuje się je symbolem R. Gwarantują wysoki komfort jazdy oraz dobrą przyczepność do jezdni. Zapewniają możliwość bezpiecznego wchodzenia w zakręt. W przeciwieństwie do opon diagonalnych mają pojedynczą warstwę kordu, a budujące je linki układają się względem siebie promieniowo, tworząc kąt prosty z płaszczyzną symetrii opony.

Opony diagonalne znajdują zastosowanie wyłącznie w lekkich pojazdach, m.in. właśnie w motocyklach (zwłaszcza cross i enduro), a także w quadach, pojazdach ATV, maszynach budowlanych oraz w niektórych przyczepach i naczepach. Opony radialne są wykorzystywane w samochodach osobowych, a także w niektórych jednośladach – m.in. sportowych i szosowo-turystycznych. 

Czy warto kupić używane opony motocyklowe?

Osoby szukające oszczędności często zastanawiają się, czy warto kupić używane opony na motocykl. Zdecydowanie nie! Każdy, kto ma choć odrobinę doświadczenia w jeździe na dwóch kółkach potwierdzi, że zakup ogumienia z rynku wtórnego to bardzo zły pomysł. I to z kilku powodów. 

  • Nie wiesz, kto używał ich przed Tobą

Kierowcy różnie podchodzą do swoich motocykli. Patrząc na stan techniczny wybranych modeli jednośladów z rynku wtórnego, można dojść do wniosku, że niektórzy właściciele nie przykładają większej wagi do konserwacji pojazdów. Prawdopodobnie nie dbają również o właściwe przechowywanie pojazdów zimą, a także ich serwisowanie po lecie, a to z pewnością odbija się również na stanie opon. 

  • Niektóre uszkodzenia nie są widoczne gołym okiem 

Nawet jeśli opony pozornie wydają się w nienagannym stanie, mogą mieć ukryte wady, które ujawnią się dopiero po pewnym czasie użytkowania. W trosce o własne finanse i bezpieczeństwo lepiej więc unikać zakupu ogumienia z drugiej ręki.

  • Nie masz gwarancji producenta 

Opony motocyklowe zwykle są objęte ochroną producenta, która w zależności od marki i modelu, trwa od 2 do nawet 6-7 lat. Decydując się na używane ogumienie, przeważnie nie masz żadnej gwarancji, a w razie pojawienia się usterek, wszelkie remonty czy wymianę na nowe musisz sfinansować samodzielnie. 

Pamiętaj, że fabrycznie nowe dwu- czy nawet trzyletnie opony wciąż nadają się do jazdy, o ile były przechowywane w odpowiednich warunkach. Nie ma więc przeciwwskazań, aby zdecydować się na zakup ogumienia wyprodukowanego kilka lat wstecz (o ile wciąż jest objęte gwarancją). 

Wybierając zeszłoroczne modele, możesz sporo zaoszczędzić. Stawiaj jednak wyłącznie na renomowanych sprzedawców wyrobów wulkanizacyjnych. Takich, co do których masz pewność, że dbają o utrzymanie właściwej temperatury w magazynach, prawidłowe układanie opon na stojakach i ochronę produktów przed promieniowaniem słonecznym. Tylko w odpowiednich warunkach ogumienie nie traci swoich właściwości, dzięki czemu zagwarantuje Ci dobrą przyczepność i komfort jazdy. 

Podsumowanie

  • Opony motocyklowe różnią się między rozmiarem, indeksem nośności i indeksem prędkości.
  • Opony motocyklowe są przeznaczone do różnych zastosowań i nie ma jednego, uniwersalnego modelu pasującego do każdego jednośladu. 
  • Wśród opon motocyklowych wyróżnia się opony diagonalne i radialne.
  • Opony diagonalne przeważnie wykorzystuje się w jednośladach cross i enduro.
  • Opony radialne są najczęściej stosowane w motocyklach szosowo-turystycznych i sportowych. 
  • Nie zaleca się kupowania używanych opon motocyklowych.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Z jakiej firmy najlepiej kupować opony motocyklowe?

    Na polskim rynku znajdziesz opony motocyklowe różnych marek. Wśród wiodących producentów ogumienia dla jednośladów wymienia się najczęściej firmy: Pirelli, Metzeler, Dunlop, Bridgetstone, Michelin i Continental. Wyroby tych koncernów cechują się wysoką wytrzymałością i trwałością, a także gwarantują bardzo dobrą przyczepność.

  2. Jakie opony do motocykla są najlepsze?

    Najlepsze opony to takie, które zostały dopasowane do Twojego motocykla. Przy wyborze ogumienia dla jednośladu musisz więc wciąć pod uwagę przede wszystkim rodzaj pojazdu. Inny model sprawdzi się w motocyklu sportowym, a inny w turystycznym czy chopperze. Ponadto, kupując ogumienie, trzeba też uwzględnić wytyczne producenta jednośladu, wielkość dostępnego budżetu oraz styl jazdy.

  3. Czy jest sens kupować drogie opony?

    Nieco droższe opony od renomowanego producenta to gwarancja ich dobrej jakości i długowieczności. Jeśli dużo jeździsz i jesteś w stanie wygospodarować nieco więcej środków na ogumienie, rozważ zakup droższego produktu. Z pewnością odczujesz różnicę w jeździe, zwłaszcza przy trudnych warunkach pogodowych, np. na mokrej czy śliskiej nawierzchni. Gdy jednak wyruszasz w trasę jednośladem rzadko albo nie masz pieniędzy na zakup bardzo drogich opon – postaw na nieco tańszy model.

Redakcja
Redakcja
Redakcja serwisu PolisaNaMotocykl.pl to zespół specjalistów z branży ubezpieczeniowej, który z pasją tworzy treści pomagające motocyklistom w wyborze najlepszych ofert OC, AC i Assistance. Jesteśmy pasjonatami jednośladów, którzy doskonale rozumieją potrzeby motocyklistów i chętnie dzielą się swoją wiedzą oraz doświadczeniem. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu i znajomości rynku, redaktorzy dostarczają rzetelnych i aktualnych informacji, ułatwiających podjęcie świadomej decyzji ubezpieczeniowej.
0 KOMENTARZY

Najnowsze artykuły

Zmiana biegów w motocyklu – jak to robić poprawnie?

Zmiana biegów to zmora początkujących motocyklistów. Skrzynie w jednośladach i samochodach osobowych, choć pełnią tę...

2025-04-29

Motocykl z pasami bezpieczeństwa – które motocykle je mają?

Jazda motocyklem zapewnia wiele wrażeń i daje ogromne poczucie wolności. Mimo że dostarcza dużej ilości...

2025-04-29

Jak odpowietrzyć układ hamulcowy w motorze? 

Odpowietrzenie układu hamulcowego i wymiana płynu są niezbędne do zachowania motocykla w nienagannej kondycji. Do...

2025-03-30