Jakie parametry opisują opony motocyklowe?
Opony motocyklowe są dostępne w wielu wariantach, a ich specyfikę opisują szczegółowe dane techniczne. Pozwalają one uzyskać cenne dane o przeznaczeniu i wytrzymałości konkretnego ogumienia. Spotkasz się z nimi w każdej ofercie, a zapoznanie się z ich podstawową funkcją ułatwi Ci dopasowanie opon do potrzeb Twojego jednośladu.
- Rozmiar – opisuje wielkość opony. Informuje o jej szerokości, wysokości profilu i średnicy obręczy, na której można ją zamontować.
- Indeks prędkości – określa maksymalną prędkość, z jaką może się poruszać motocykl wyposażony w daną oponę (np. W = max 270 km/h oznacza, że ogumienie jest przystosowane do przemieszczania się maksymalnie 270 km/h).
- Indeks nośności – określa górną granicę obciążenia, jakie jest w stanie wytrzymać ogumienie przy poruszaniu się z maksymalną dozwoloną prędkością ustaloną dla danego modelu.
- Sezon – opony motocyklowe, podobnie jak te samochodowe, można kupić w wariantach zimowym i letnim.
- Data produkcji – jest oznaczana symbolem DOT i określa rok powstania konkretnej opony.
- Oś pojazdu – opony motocyklowe są dostępne w wariantach przód (FRONT) i tył (REAR), a to oznacza, że są homologowane do montażu wyłącznie na wskazanej osi.
- Rodzaj – teoretycznie opony dzieli się na dętkowe (TT – tubetype) i bezdętkowe (TL – tubeless), choć obecnie mało kto decyduje się na te pierwsze, co ma związek z ich licznymi wadami. Opony dętkowe są bowiem mniej wytrzymałe, cięższe i trudniejsze w wymianie.
- Typ pojazdu – większość sprzedawców opon określa, do jakiego rodzaju jednośladu są przeznaczone dane opony. W zależności od modelu ogumienie może pasować np. do motocykli szosowych, sportowo-turystycznych, wyścigowych czy enduro/cross.
Uwaga! Większość producentów sugeruje, jakie opony są zalecane do konkretnego modelu motocykla. Niektórzy ograniczają się jedynie do wskazania najważniejszych danych technicznych, a inni wskazują nawet produkty konkretnego producenta. Ostateczna decyzja zawsze należy do Ciebie, jednak przy wyborze ogumienia zawsze warto uwzględnić informacje dotyczące rekomendowanego typu opon zawarte w dokumentacji jednośladu.
Jakie symbole są używane do opisywania opon?
Na stronach producentów opon znajdziesz ogumienie od wielu producentów, które może być opisane na różne sposoby. W specyfikacjach często pojawiają się poniższe skróty.
- M/C – opona przeznaczona wyłącznie dla motocykli.
- B – opona diagonalna z opasaniem.
- A – opona w wersji specjalnej.
- RF – opona wzmacniania ze zwiększoną nośnością.
- NHS – opona wyłącznie do użytku na torze.
Jak zbudowane są opony motocyklowe?
W ofercie producentów ogumienia są dostępne dwa rodzaje opon różniące się między sobą sposobem konstrukcji. Odmienności w budowie przekładają się zaś na ich właściwości i sprawiają, że są wykorzystywane w nieco innych sytuacjach.
- Opony diagonalne (DIAGONAL) – są oznaczane literą D. Wyróżniają się dużą sztywnością i zdolnością do amortyzowania drgań. Składają się z podwójnej warstwy kordu oraz starannie zaprojektowanej osnowy z gumowych nici krzyżujących się ze sobą. Dzięki oplatającym je stalowym linkom w przedniej części i po bokach gwarantują wyjątkową wytrzymałość.
- Opony radialne (RADIAL) – opisuje się je symbolem R. Gwarantują wysoki komfort jazdy oraz dobrą przyczepność do jezdni. Zapewniają możliwość bezpiecznego wchodzenia w zakręt. W przeciwieństwie do opon diagonalnych mają pojedynczą warstwę kordu, a budujące je linki układają się względem siebie promieniowo, tworząc kąt prosty z płaszczyzną symetrii opony.
Opony diagonalne znajdują zastosowanie wyłącznie w lekkich pojazdach, m.in. właśnie w motocyklach (zwłaszcza cross i enduro), a także w quadach, pojazdach ATV, maszynach budowlanych oraz w niektórych przyczepach i naczepach. Opony radialne są wykorzystywane w samochodach osobowych, a także w niektórych jednośladach – m.in. sportowych i szosowo-turystycznych.
Czy warto kupić używane opony motocyklowe?
Osoby szukające oszczędności często zastanawiają się, czy warto kupić używane opony na motocykl. Zdecydowanie nie! Każdy, kto ma choć odrobinę doświadczenia w jeździe na dwóch kółkach potwierdzi, że zakup ogumienia z rynku wtórnego to bardzo zły pomysł. I to z kilku powodów.
- Nie wiesz, kto używał ich przed Tobą
Kierowcy różnie podchodzą do swoich motocykli. Patrząc na stan techniczny wybranych modeli jednośladów z rynku wtórnego, można dojść do wniosku, że niektórzy właściciele nie przykładają większej wagi do konserwacji pojazdów. Prawdopodobnie nie dbają również o właściwe przechowywanie pojazdów zimą, a także ich serwisowanie po lecie, a to z pewnością odbija się również na stanie opon.
- Niektóre uszkodzenia nie są widoczne gołym okiem
Nawet jeśli opony pozornie wydają się w nienagannym stanie, mogą mieć ukryte wady, które ujawnią się dopiero po pewnym czasie użytkowania. W trosce o własne finanse i bezpieczeństwo lepiej więc unikać zakupu ogumienia z drugiej ręki.
- Nie masz gwarancji producenta
Opony motocyklowe zwykle są objęte ochroną producenta, która w zależności od marki i modelu, trwa od 2 do nawet 6-7 lat. Decydując się na używane ogumienie, przeważnie nie masz żadnej gwarancji, a w razie pojawienia się usterek, wszelkie remonty czy wymianę na nowe musisz sfinansować samodzielnie.
Pamiętaj, że fabrycznie nowe dwu- czy nawet trzyletnie opony wciąż nadają się do jazdy, o ile były przechowywane w odpowiednich warunkach. Nie ma więc przeciwwskazań, aby zdecydować się na zakup ogumienia wyprodukowanego kilka lat wstecz (o ile wciąż jest objęte gwarancją).
Wybierając zeszłoroczne modele, możesz sporo zaoszczędzić. Stawiaj jednak wyłącznie na renomowanych sprzedawców wyrobów wulkanizacyjnych. Takich, co do których masz pewność, że dbają o utrzymanie właściwej temperatury w magazynach, prawidłowe układanie opon na stojakach i ochronę produktów przed promieniowaniem słonecznym. Tylko w odpowiednich warunkach ogumienie nie traci swoich właściwości, dzięki czemu zagwarantuje Ci dobrą przyczepność i komfort jazdy.