Jak odpowietrzyć układ hamulcowy w motorze? 

Redakcja
RedakcjaZaktualizowano: 2025-04-26
facebook
Oszczędź nawet 50% na polisie
Oblicz składkę

Odpowietrzenie układu hamulcowego i wymiana płynu są niezbędne do zachowania motocykla w nienagannej kondycji. Do przeprowadzanie oby tych czynności potrzebujesz jedynie podstawowych narzędzi, nieco wolnej przestrzeni w warsztacie oraz odrobiny chęci i zaangażowania. Sprawdź, jak łatwo i szybko samodzielnie odpowietrzyć układ hamulcowy w motorze!

Po co odpowietrza się układ hamulcowy w motocyklu?

Przed udzieleniem odpowiedzi na pytanie, „po co odpowietrzać układ hamulcowy w motocyklu”, warto wyjaśnić pokrótce zasadę działania hamulców w jednośladzie. Otóż pierwsze skrzypce gra tam płyn hamulcowy, który odpowiada za popychanie tłoczków zacisku dociskających klocki do tarczy hamulcowej. Ze względu na swoje specyficzne cechy jest bardzo odporny na ściskanie. Dzięki takim właściwościom może skutecznie przekazywać ruch wygenerowany w klamce hamulcowej do zacisków i gwarantować możliwość bezpiecznego kontrolowania prędkości. 

A co dzieje się, gdy do układu dostanie się powietrze? Nawet najmniejsze pęcherzyki wpływają na osłabienie efektywności działania płynu hamulcowego. Sprawiają, że traci on swój sprężysty charakter, a hamulec staje się jakby gumowy. W efekcie tracisz zdolność do hamowania. Wówczas jedynym sposobem na zażegnanie tego problemu jest właśnie odpowietrzenie układu hamulcowego.

Jakie narzędzia są niezbędne do odpowietrzenia układu hamulcowego w motocyklu?

Zanim zaczniesz odpowietrzać układ hamulcowy, musisz skompletować zestaw narzędzi i akcesoriów. Nie ma wśród nich żadnych skomplikowanych elementów, jedynie klucz płaski, przezroczysta, gumowa rurka, opaska nazywana potocznie trytytką, stary płyn do spryskiwaczy oraz puste pojemniki. Te podstawowe przedmioty w zupełności wystarczą, aby samodzielnie przeprowadzić taki „zabieg” w zaciszu własnego garażu. 

  • Klucz płasko-oczkowy (zwykle 10 i 13 mm) – jest konieczny do poluzowania odpowietrznika zacisku hamulcowego.
  • Giętki przewód o długości ok. 50 cm – pozwoli wytworzyć podciśnienie w układzie i usunąć stary płyn wraz z bąbelkami powietrza. Najlepiej w tej roli sprawdza się wężyk z przezroczystego materiału. Ważne, aby jego wewnętrzna średnica odpowiadała rozmiarowi odpowietrznika.
  • Opaska zaciskowa – nie jest niezbędna, jednak może przydać się to przytrzymania gumowego przewodu na odpowietrzniku.
  • Czysty i suchy pojemnik z przykrywką – w takim pustym pudełku przechowasz bezpiecznie pokrywę pompy hamulcowej i uszczelkę w czasie odpowietrzania układu.
  • Nowy płyn hamulcowy – podczas odpowietrzania układu hamulcowego zbiorniczek wyrównawczy musi być ciągle pełny, dlatego do prawidłowego i skutecznego wykonania tej czynności musisz mieć także butelkę ze świeżym płynem.
  • Fachowa pompka próżniowa lub spryskiwacz z pompką – wymianę płynu i odpowietrzanie hamulców znacznie ułatwią Ci specjalna pompka próżniowa lub końcówka stosowana w płynach do szyb (zwłaszcza, jeśli serwisujesz motocykl z pustym układem hamulcowym).
  • Zbiornik na stary płyn hamulcowy – przed rozpoczęciem prac musisz też przygotować butelkę lub kanister na płyn odciągnięty z motocykla.

Wymienione narzędzia są tanie i łatwo dostępne, a większość majsterkowiczów ma je w przydomowym warsztacie. Przeważnie jedyną rzeczą, którą trzeba kupić przed odpowietrzeniem układu, jest… nowy płyn hamulcowy. W razie jakichś braków pozostałe elementy dostaniesz w każdym sklepie wielobranżowym, budowlanym czy motoryzacyjnym. 

Jak odpowietrzyć układ hamulcowy w motocyklu?

Odpowietrzenie układu hamulcowego w motocyklu może przeprowadzić każdy, kto ma choć odrobinę doświadczenia w majsterkowaniu. Do wykonania tej czynności nie trzeba ani żadnych specjalistycznych umiejętności, ani trudnodostępnych narzędzi. Wystarczy odrobina chęci i miejsce w garażu lub na podwórku, aby na własną rękę usunąć powietrze z przewodów hamulcowych.

Krok 1. Poluzowanie odpowietrznika

Odpowietrzanie układu najlepiej zacznij od poluzowania odpowietrznika zacisku hamulcowego znajdującego się na kole. Jeśli stawia on opór, możesz lekko uderzyć w niego kluczem lub młotkiem od góry i od boków, a następnie ponownie podjąć próbę odkręcenia. 

Krok 2. Zdjęcie pokrywy z pompy hamulcowej

Później zlokalizuj zbiorniczek wyrównawczy płynu hamulcowego (przeważnie znajduje się on przy klamce hamulcowej), odkręć dwie śruby trzymające jego pokrywę, a następnie ostrożnie go otwórz. Zdjęte wieczko wraz z uszczelką umieść w pojemniku z przykrywką, a całą czynność wykonaj czystymi rękami lub w rękawiczkach. W ten sposób zmniejszysz ryzyko zabrudzenia któregoś z elementów i przedostania się niepożądanych substancji (np. kurzu, pyłu czy piasku) do płynu. Taka kompleksowa ochrona przed zanieczyszczeniami ma ogromne znaczenie dla skuteczności działania całego układu hamulcowego.

Wskazówka! W razie problemów z poluzowaniem śrub mocujących pokrywę zainwestuj we wkrętak udarowy (taki sprzęt kosztuje ok. 40-60 zł). To niezwykle przydatne narzędzie sprawi, że usuniesz wieczko szybko i bez zbędnego wysiłku. 

Krok 3. Odpowietrzanie

W ramach odpowietrzania układu hamulcowego trzeba powtarzać sekwencję tych samych czynności aż do momentu, w którym płyn hamulcowy będzie czysty i wolny od bąbelków powietrza. Aby to zrobić, trzeba się najpierw odpowiednio przygotować. Cały proces dość jasno opisuje poniższy schemat.

  1. Wlej do zbiorniczka wyrównawczego płyn chłodniczy.
  2. Weź rurkę i umieść jeden z jej końców w pustym pojemniku. 
  3. Zdejmij zacisk i załóż klucz na odpowietrznik.
  4. Drugi koniec rurki nałóż na odpowietrznik i w razie potrzeby dodatkowo zamocuj opaską zaciskową.
  5. Kilkukrotnie ściśnij i odpuść klamkę hamulca, w celu wpompowania płynu do układu.
  6. Odkręć odpowietrznik.
  7. Obserwuj wypływający płyn (powinny znajdować się w nim bąbelki powietrza). Jeśli nic się nie dzieje, umieść na końcu przewodu pompkę ze spryskiwaczem, skieruj rozpylacz w kierunku pojemnika i zacznij naciskać jej dźwignię.
  8. Zakręć odpowietrznik i ponownie naciśnij kilka razy hamulec, aby wpompować płyn do układu. 
  9. Powtarzaj czynności z punktów 5-7 aż do momentu, gdy w rurce zacznie pojawiać się płyn bez pęcherzyków. W tym czasie ciągle uzupełniaj zbiorniczek wyrównawczy świeżym płynem.
  10. Gdy w wężyku znajduje się wyłącznie płyn, a po powietrzu nie ma ani śladu, zakręć odpowietrznik i zamontuj zacisk.
  11. Dolej odpowiednią ilość płynu hamulcowego do zbiorniczka.
  12. Załóż uszczelkę i pokrywę, a następnie przykręć śruby. 

Odpowietrzenie układu hamulcowego nie powinno zająć Ci dłużej niż godzinę, choć w razie komplikacji np. problemów z odkręceniem śrub mocujących pokrywę zbiornika na płyn, może ono potrwać ono nieco dłużej. 

Ważne! Przed wyruszeniem w pierwszą podróż upewnij się, że wszystkie elementy układu hamulcowego są na swoim miejscu, odpowietrznik jest dobrze zakręcony, a sam hamulec działa be zarzutu. 

Podsumowanie

  • Powietrze w układzie hamulcowym motocykla obniża skuteczność hamowania, negatywnie wpływając na bezpieczeństwo kierowcy i jego pasażerów.
  • Jedynym sposobem na usunięcie bąbelków powietrze z układu jest jego odpowietrzenie.
  • Odpowietrzenie układu hamulcowego motocykla można zlecić profesjonalistom lub przeprowadzić na własną rękę. 
  • Do odpowietrzenia układu hamulcowego potrzebne są nowy płyn hamulcowy oraz podstawowe narzędzia (m.in. płaski klucz i przezroczysty, gumowy przewód).
  • Odpowietrzenie układu hamulcowego motocykla wymaga nieco cierpliwości i zaangażowania, jednak nie jest zbyt skomplikowane. 
  • Aby odpowietrzyć układ hamulcowy, trzeba m.in. otworzyć zasobnik na płyn, nałożyć gumową rurkę na odpowietrznik i kilkukrotnie nacisnąć hamulec.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Jaki płyn hamulcowy do motocykla?

    To, jaki płyn hamulcowy należy zastosować w motocyklu, zależy od wytycznych producenta. Informację na ten temat znajdziesz albo w dokumentacji pojazdu, albo na pokrywie pompy hamulcowej. W zależności od modelu będą to płyny DOT 3, DOT 4 lub DOT 5.1 różniące się między sobą minimalną temperaturą wrzenia. Parametr ten jest najwyższy w przypadku ostatniego z wariantów, który znajduje zastosowanie zwłaszcza w pojazdach o dużej mocy silnika pracujących w bardzo trudnych warunkach. W większości motocykli swoją funkcję najlepiej spełnia płyn DOT 4.

  2. Ile kosztuje odpowietrzenie hamulców w motocyklu?

    Koszt odpowietrzenia hamulców w motocyklu to zwykle od 100 do ok. 250 zł. Finalnie cena zależy od zakresu prac i cennika obowiązującego w danym warsztacie. 

  3. Czy po dolaniu płynu hamulcowego konieczne jest odpowietrzenie układu hamulcowego?

    Tak, jeśli istnieje ryzyko, że w układzie hamulcowym mogą znajdować się powietrze (np. gdy do spadku poziomu płynu doszło na skutek wycieku). Dzięki odpowietrzeniu zyskuje się pewność, że w przewodach nie ma pęcherzyków, a hamulce działają bez zarzutu.

Redakcja
Redakcja
Redakcja serwisu PolisaNaMotocykl.pl to zespół specjalistów z branży ubezpieczeniowej, który z pasją tworzy treści pomagające motocyklistom w wyborze najlepszych ofert OC, AC i Assistance. Jesteśmy pasjonatami jednośladów, którzy doskonale rozumieją potrzeby motocyklistów i chętnie dzielą się swoją wiedzą oraz doświadczeniem. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu i znajomości rynku, redaktorzy dostarczają rzetelnych i aktualnych informacji, ułatwiających podjęcie świadomej decyzji ubezpieczeniowej.
0 KOMENTARZY

Najnowsze artykuły

Zmiana biegów w motocyklu – jak to robić poprawnie?

Zmiana biegów to zmora początkujących motocyklistów. Skrzynie w jednośladach i samochodach osobowych, choć pełnią tę...

2025-04-29

Motocykl z pasami bezpieczeństwa – które motocykle je mają?

Jazda motocyklem zapewnia wiele wrażeń i daje ogromne poczucie wolności. Mimo że dostarcza dużej ilości...

2025-04-29

Jak odpowietrzyć układ hamulcowy w motorze? 

Odpowietrzenie układu hamulcowego i wymiana płynu są niezbędne do zachowania motocykla w nienagannej kondycji. Do...

2025-03-30