Po co odpowietrza się układ hamulcowy w motocyklu?
Przed udzieleniem odpowiedzi na pytanie, „po co odpowietrzać układ hamulcowy w motocyklu”, warto wyjaśnić pokrótce zasadę działania hamulców w jednośladzie. Otóż pierwsze skrzypce gra tam płyn hamulcowy, który odpowiada za popychanie tłoczków zacisku dociskających klocki do tarczy hamulcowej. Ze względu na swoje specyficzne cechy jest bardzo odporny na ściskanie. Dzięki takim właściwościom może skutecznie przekazywać ruch wygenerowany w klamce hamulcowej do zacisków i gwarantować możliwość bezpiecznego kontrolowania prędkości.
A co dzieje się, gdy do układu dostanie się powietrze? Nawet najmniejsze pęcherzyki wpływają na osłabienie efektywności działania płynu hamulcowego. Sprawiają, że traci on swój sprężysty charakter, a hamulec staje się jakby gumowy. W efekcie tracisz zdolność do hamowania. Wówczas jedynym sposobem na zażegnanie tego problemu jest właśnie odpowietrzenie układu hamulcowego.
Jakie narzędzia są niezbędne do odpowietrzenia układu hamulcowego w motocyklu?
Zanim zaczniesz odpowietrzać układ hamulcowy, musisz skompletować zestaw narzędzi i akcesoriów. Nie ma wśród nich żadnych skomplikowanych elementów, jedynie klucz płaski, przezroczysta, gumowa rurka, opaska nazywana potocznie trytytką, stary płyn do spryskiwaczy oraz puste pojemniki. Te podstawowe przedmioty w zupełności wystarczą, aby samodzielnie przeprowadzić taki „zabieg” w zaciszu własnego garażu.
- Klucz płasko-oczkowy (zwykle 10 i 13 mm) – jest konieczny do poluzowania odpowietrznika zacisku hamulcowego.
- Giętki przewód o długości ok. 50 cm – pozwoli wytworzyć podciśnienie w układzie i usunąć stary płyn wraz z bąbelkami powietrza. Najlepiej w tej roli sprawdza się wężyk z przezroczystego materiału. Ważne, aby jego wewnętrzna średnica odpowiadała rozmiarowi odpowietrznika.
- Opaska zaciskowa – nie jest niezbędna, jednak może przydać się to przytrzymania gumowego przewodu na odpowietrzniku.
- Czysty i suchy pojemnik z przykrywką – w takim pustym pudełku przechowasz bezpiecznie pokrywę pompy hamulcowej i uszczelkę w czasie odpowietrzania układu.
- Nowy płyn hamulcowy – podczas odpowietrzania układu hamulcowego zbiorniczek wyrównawczy musi być ciągle pełny, dlatego do prawidłowego i skutecznego wykonania tej czynności musisz mieć także butelkę ze świeżym płynem.
- Fachowa pompka próżniowa lub spryskiwacz z pompką – wymianę płynu i odpowietrzanie hamulców znacznie ułatwią Ci specjalna pompka próżniowa lub końcówka stosowana w płynach do szyb (zwłaszcza, jeśli serwisujesz motocykl z pustym układem hamulcowym).
- Zbiornik na stary płyn hamulcowy – przed rozpoczęciem prac musisz też przygotować butelkę lub kanister na płyn odciągnięty z motocykla.
Wymienione narzędzia są tanie i łatwo dostępne, a większość majsterkowiczów ma je w przydomowym warsztacie. Przeważnie jedyną rzeczą, którą trzeba kupić przed odpowietrzeniem układu, jest… nowy płyn hamulcowy. W razie jakichś braków pozostałe elementy dostaniesz w każdym sklepie wielobranżowym, budowlanym czy motoryzacyjnym.
Jak odpowietrzyć układ hamulcowy w motocyklu?
Odpowietrzenie układu hamulcowego w motocyklu może przeprowadzić każdy, kto ma choć odrobinę doświadczenia w majsterkowaniu. Do wykonania tej czynności nie trzeba ani żadnych specjalistycznych umiejętności, ani trudnodostępnych narzędzi. Wystarczy odrobina chęci i miejsce w garażu lub na podwórku, aby na własną rękę usunąć powietrze z przewodów hamulcowych.
Krok 1. Poluzowanie odpowietrznika
Odpowietrzanie układu najlepiej zacznij od poluzowania odpowietrznika zacisku hamulcowego znajdującego się na kole. Jeśli stawia on opór, możesz lekko uderzyć w niego kluczem lub młotkiem od góry i od boków, a następnie ponownie podjąć próbę odkręcenia.
Krok 2. Zdjęcie pokrywy z pompy hamulcowej
Później zlokalizuj zbiorniczek wyrównawczy płynu hamulcowego (przeważnie znajduje się on przy klamce hamulcowej), odkręć dwie śruby trzymające jego pokrywę, a następnie ostrożnie go otwórz. Zdjęte wieczko wraz z uszczelką umieść w pojemniku z przykrywką, a całą czynność wykonaj czystymi rękami lub w rękawiczkach. W ten sposób zmniejszysz ryzyko zabrudzenia któregoś z elementów i przedostania się niepożądanych substancji (np. kurzu, pyłu czy piasku) do płynu. Taka kompleksowa ochrona przed zanieczyszczeniami ma ogromne znaczenie dla skuteczności działania całego układu hamulcowego.
Wskazówka! W razie problemów z poluzowaniem śrub mocujących pokrywę zainwestuj we wkrętak udarowy (taki sprzęt kosztuje ok. 40-60 zł). To niezwykle przydatne narzędzie sprawi, że usuniesz wieczko szybko i bez zbędnego wysiłku.
Krok 3. Odpowietrzanie
W ramach odpowietrzania układu hamulcowego trzeba powtarzać sekwencję tych samych czynności aż do momentu, w którym płyn hamulcowy będzie czysty i wolny od bąbelków powietrza. Aby to zrobić, trzeba się najpierw odpowiednio przygotować. Cały proces dość jasno opisuje poniższy schemat.
- Wlej do zbiorniczka wyrównawczego płyn chłodniczy.
- Weź rurkę i umieść jeden z jej końców w pustym pojemniku.
- Zdejmij zacisk i załóż klucz na odpowietrznik.
- Drugi koniec rurki nałóż na odpowietrznik i w razie potrzeby dodatkowo zamocuj opaską zaciskową.
- Kilkukrotnie ściśnij i odpuść klamkę hamulca, w celu wpompowania płynu do układu.
- Odkręć odpowietrznik.
- Obserwuj wypływający płyn (powinny znajdować się w nim bąbelki powietrza). Jeśli nic się nie dzieje, umieść na końcu przewodu pompkę ze spryskiwaczem, skieruj rozpylacz w kierunku pojemnika i zacznij naciskać jej dźwignię.
- Zakręć odpowietrznik i ponownie naciśnij kilka razy hamulec, aby wpompować płyn do układu.
- Powtarzaj czynności z punktów 5-7 aż do momentu, gdy w rurce zacznie pojawiać się płyn bez pęcherzyków. W tym czasie ciągle uzupełniaj zbiorniczek wyrównawczy świeżym płynem.
- Gdy w wężyku znajduje się wyłącznie płyn, a po powietrzu nie ma ani śladu, zakręć odpowietrznik i zamontuj zacisk.
- Dolej odpowiednią ilość płynu hamulcowego do zbiorniczka.
- Załóż uszczelkę i pokrywę, a następnie przykręć śruby.
Odpowietrzenie układu hamulcowego nie powinno zająć Ci dłużej niż godzinę, choć w razie komplikacji np. problemów z odkręceniem śrub mocujących pokrywę zbiornika na płyn, może ono potrwać ono nieco dłużej.
Ważne! Przed wyruszeniem w pierwszą podróż upewnij się, że wszystkie elementy układu hamulcowego są na swoim miejscu, odpowietrznik jest dobrze zakręcony, a sam hamulec działa be zarzutu.