Do czego służy interkom motocyklowy?
Głównym założeniem interkomu jest zapewnienie motocykliście możliwości komunikowania się podczas jazdy – zarówno z innymi kierowcami, jak i z pasażerem. Dzięki urządzeniu miłośnicy jednośladów mogą ostrzegać współtowarzyszy o niebezpieczeństwach na drodze, a także podejmować wspólnie decyzje co do przebiegu dalszej podróży. To niezwykle ułatwia przemieszczanie się w grupie, bo wyklucza konieczność zatrzymywania się w celu ustalenia ważnych kwestii dotyczących wycieczki. Ponadto pozwala na dzielenie się wrażeniami z innymi motocyklistami w czasie bieżącym, umożliwiając tym samym czerpanie jeszcze większej przyjemności z jazdy.
Od pewnego czasu interkomy motocyklowe służą jednak nie tylko do komunikacji, ale również do:
- korzystania z radia;
- wykonywania i odbierania połączeń telefonicznych;
- odtwarzania komunikatów GPS;
- słuchania muzyki i podcastów.
Interkom motocyklowy to więc niezwykle przydatne narzędzie, które bez wątpienia wpływa korzystnie na bezpieczeństwo i komfort podróżowania.
Interkom motocyklowy z Bluetooth czy DMC – co wybrać?
Interkomy można podzielić na kategorie wedle rodzaju zastosowanych w nich systemów łączności. Na rynku są dostępne dwa rodzaje urządzeń: bazujące na Bluetooth i korzystające z technologii Dynamic MESH Communication, w skrócie DMC.
- Interkom motocyklowy Bluetooth
Większość modeli bazuje na technologii Bluetooth. Oznacza to, że osoby podłączone do jednego systemu muszą znajdować się dość blisko siebie, aby zachować możliwość komunikacji. Przeważnie odstęp pomiędzy sparowanymi urządzeniami nie może przekraczać 600-700 m. W razie oddalenia jednego z kierowców, np. z uwagi na konieczność zatrzymania się na światłach, istnieje duże ryzyko, że jego sprzęt straci połączenie z pozostałymi odbiornikami.
- Interkom motocyklowy DMC
Innowacją w dziedzinie łączności interkomów wprowadziła na rynek firma Cardo. Wdrażając do wybranych urządzeń technologię Dynamic MESH Communication (DMC), w pewnym sensie uwolniła motocyklistów od ograniczeń związanych z zasięgiem pracy interkomów. Dzięki temu użytkownicy modeli tego producenta z linii Freecom i Packtalk mogą cieszyć się dobrą jakością połączenia także przy bardzo dużych odstępach – nawet do 1,6 km.
Tak duża swoboda ma jednak swoją cenę. Urządzenia marki Cardo opierające się na technologii DMC zaliczają się bowiem do kategorii sprzętu za 2-3 tys. zł. Jeśli więc nie chcesz przeznaczać na interkom aż tak dużej kwoty, raczej musisz skupić się na modelach wykorzystujących technologię Bluetooth.
Interkom motocyklowy a jakość dźwięku i stabilność połączenia
Przy wyborze interkomu musisz też zwrócić uwagę na jakość dźwięku oferowaną przez konkretne urządzenie. W zależności od własnych preferencji możesz zdecydować się na tańszy sprzęt, który dobrze sprawdzi się podczas podstawowych czynności. Taką funkcję idealnie spełnia np. Cardo Spirit doskonale nadający się do rozmów telefonicznych i słuchania podcastów. Nieco lepsze wrażenia słuchowe gwarantuje zaś np. Cardo Spirit HD, który emituje czystszy dźwięk niż poprzednik. Ma też wbudowane radio, dzięki czemu jest zalecany osobom chcącym słuchać muzyki w czasie jazdy.
Pod względem jakości łącza produkty Cardo Spirit i Spirit HD są wystarczające do prowadzenia rozmów z pasażerem, jednak nie do końca zdają egzamin, gdy chce się komunikować z innymi kierowcami. Gdy zależy Ci na możliwości swobodnego rozmawiania z współtowarzyszami podróży, rozważ zakup innych modeli, np. Freecom 4x czy Freecom 2x. Dzięki technologii life connection znacznie lepiej spisują się one podczas rozmów z innymi kierowcami. Gwarantują też doskonałą jakość dźwięku, bo producent zdecydował się zamontować w nich głośniki JBL.
Ile kosztuje interkom?
W ofercie sklepów z elektroniką znajdziesz interkomy motocyklowe z różnych półek cenowych. Przed zakupem musisz więc wiedzieć, czym różni się produkt za mniej niż 500 zł od modeli za 2 czy 3 tysiące złotych. Dzięki temu będziesz w stanie lepiej dobrać produkt do własnych potrzeb i unikniesz płacenia za funkcje, które są Ci całkowicie zbędne.
Proste interkomy za mniej niż 700 zł
Mało skomplikowane interkomy dostaniesz za kwotę poniżej 700 zł. Zwykle do tej półki cenowej zaliczają się modele przeznaczone dla osób podróżujących w pojedynkę lub z pasażerem. Przykładem takich systemów komunikacji są chociażby wspomniane wcześniej modele Cardo Spirit (ok. 430 zł) i Cardo Spirit HD (ok. 630 zł). Urządzenia pozwalają połączyć się z telefonem, umożliwiając wygodne korzystanie z nawigacji oraz słuchanie muzyki z odtwarzacza czy radia.
Na polskim rynku coraz większą popularnością cieszą się też urządzenia chińskich marek. Dopiero wkraczają one na europejski rynek, jednak kuszą motocyklistów bardzo konkurencyjną ceną. Jako przykład warto podać chociażby interkom Noeci GoCom4, za który trzeba zapłacić niecałe 350 zł, czy urządzenie Freedconn R1 Plus E kosztujące ok. 400 zł.
Interkomy ze średniej półki cenowej do 1100 zł
Dla nieco bardziej wymagających użytkowników producenci interkomów przygotowali bardziej zaawansowane urządzenia. Gwarantują one większy zasięg i możliwość podłączenia większej liczby osób do systemu komunikacji, a także bardziej wytrzymałą baterię. W tej kategorii cenowej szczególnym zainteresowaniem cieszy się uniwersalny model Sena 20S EVO z zasięgiem do 2 km zapewniający możliwość łączenia z 8 motocyklistami. Na uwagę zasługuje też Midland BTX 2 z funkcją współdzielenia muzyki i wyjątkowo długim czasem pracy baterii (nawet do 23 godzin).
Zaawansowane interkomy za ponad 1 100 zł
Za ponad 1 100 zł dostaniesz interkom motocyklowy o wyjątkowo dobrych parametrach. Podobnie jak w przypadku przejścia z prostych urządzeń na te ze średniej półki cenowej zaawansowane interkomy gwarantują jeszcze większy zasięg oraz szansę na stworzenie sieci komunikacyjnej z pokaźną liczbą użytkowników. Takie możliwości zapewnia np. obsługiwany głosowo model Cardo NEO wyposażony w wysokiej jakości głośniki od JBL, który pozwala na połączenie z aż 15 motocyklistami w jednym momencie.