Czym jest homologacja motocykla?
Zgodnie z definicją, homologacja motocykli jest procesem, który ma na celu dopuszczenie pojazdów do ruchu drogowego. Jej wydanie jest możliwe wyłącznie po wykonaniu badań technicznych. Te muszą być przeprowadzone przez uprawnioną do tego stację diagnostyczną. Co ważne, wykupienie obowiązkowej polisy ubezpieczeniowej OC, jest możliwe bez badania technicznego. Jednak nie ma takiej opcji, jeżeli jednoślad nie posiada homologacji.
Nowe modele motocykli, zanim trafią do bezpośredniej sprzedaży, poddawane są dokładnym testom. Na ich podstawie producenci ubiegają się o nadanie im homologacji uprawniającej do poruszania się po drogach. Procedurę dzieli się na dwa rodzaje. Jest to homologacja:
- typu WE – obowiązuje na terenie całej UE,
- typu pojazdu – jest obowiązkowa dla pojazdów w Polsce.
Rodzaje homologacji
W Europie homologacja jest wymagana począwszy od 2007 roku. Początkowo wprowadzono kategorię M przeznaczoną dla pojazdów osobowych, N dla samochodów ciężarowych oraz O dla przyczep. Od początku 2018 roku zaczęła ona obowiązywać na pojazdy w kategorii L, czyli motocykle oraz C, R, S oraz T – te kategorie są zarezerwowane są dla pojazdów rolniczych.
Warto zauważyć, że inny rodzaj homologacji wymagany jest dla pojazdów dwukołowych, a inny dla trójkołowców. Dlatego sama kategoria L została podzielona na siedem podkategorii:
- L1e – dla motorowerów dwukołowych,
- L2e – dla motorowerów trójkołowych,
- L3e – dla motocykli dwukołowych, bez dodatkowego wózka bocznego,
- L4e – dla motocykli dwukołowych, które dodatkowo wyposażone są w wózek boczny,
- L5e – dla motocykli trójkołowych,
- L6e – dla quadów lekkich,
- L7e – dla ciężkich pojazdów czterokołowych.
Co należy zrobić, aby uzyskać homologację motocykla?
Aby możliwe było uzyskanie homologacji na motocykl konieczne jest spełnienie różnych wymagań m.in. z zakresu bezpieczeństwa. Jednoślad może zostać dopuszczony do ruchu drogowego jedynie po spełnieniu norm, które zostały bardzo dokładnie wskazane przez Rozporządzenie (UE) nr 168/2013. Jednym z wymagań jest układ przeciwblokujący. Dotyczy on modeli o pojemności przekraczającej 125 cm3. W przypadku maszyn o mniejszej pojemności wymaga się układu przeciwblokującego (systemu ABS), kombinowanego układu hamulcowego lub ich obu. Ważne jest również zastosowanie mechanizmu odpowiadającego za automatyczne włączanie oświetlenia. Jest to nowy wymóg dotyczący pojazdów w kategorii L. Z kolei pojazdy trójkołowe oraz czterokołowe muszą być wyposażone także w mechanizmy różnicowe.
Motocykle w celu uzyskania homologacji muszą również spełnić wymagania odnoszące się do środowiska naturalnego. Konieczne jest przeprowadzenie badań takich jak:
- test emisji oparów paliw,
- pomiar hałasu generowanego przez motor,
- weryfikacja efektywności energetycznej,
- kontrola emisji spalin.
Począwszy od stycznia 2020 roku motocykle podlegają pod normę spalin Euro5. Oznacza to, że wszystkie nowe modele, które zostały wyprodukowane po tej dacie, muszą ją spełniać. W przeciwnym przypadku ich nabywcy nie mają możliwości zarejestrowania pojazdu.
Jak długo trwają procedury związane z uzyskaniem homologacji motocykla?
Zgodnie z przepisami, o homologację dla nowych motocykli może się starać wyłącznie sam producent lub jego przedstawiciel. Producent zobligowany jest do dostarczenia niezbędnej dokumentacji oraz wniesienia opłaty związanej z przeprowadzeniem testów. Po uzyskaniu sprawozdania oraz protokołu wykonanych badań wnosi kolejną opłatę. Dopiero wtedy może starać się o wydanie świadectwa homologacji WE / EKG ONZ.
Urząd od dnia otrzymania wniosku ma 30 dni na wydanie decyzji pozytywnej lub negatywnej. Proces może się jednak wydłużyć nawet do dwóch miesięcy. Wówczas wnioskujący uzyskuje stosowną informację. Wniosek o przyznanie homologacji może zostać odrzucony. Dzieje się tak, kiedy pojazd nie spełnia wymagań technicznych lub stanowi zagrożenie dla innych uczestników ruchu drogowego. Dotyczy to również sytuacji, w której pojazd ma już homologację WE przyznaną w innym kraju. Wnioskujący w przypadku odrzucenia wniosku ma możliwość odwołania się – w ciągu 14 dni od otrzymania negatywnej decyzji. Wówczas należy przedłożyć pismo do Ministra Infrastruktury – za pośrednictwem Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego.
Kto odpowiada za dopuszczenie motocykla do ruchu drogowego?
Za przyznanie homologacji na motocykl odpowiada Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego. Decyzja administracyjna podejmowana jest na wniosek producenta pojazdu lub jego przedstawiciela. Organ najczęściej wydaje swoją decyzję w przeciągu 30 dni, jednak czasami okres oczekiwania na decyzję może zostać wydłużony.
Ile kosztuje uzyskanie homologacji motocykla?
Koszt uzyskania świadectwa homologacji motocykla to 1600 złotych. Nie są to natomiast jedyne wydatki związane z tym procesem. Do tej kwoty trzeba doliczyć również serię badań wykonywanych na poczet wniosku o homologację. Należy także pamiętać o opłacie administracyjnej w wysokości 17 złotych. Naliczana jest ona wtedy, kiedy wniosek o wydanie homologacji składany jest w urzędzie przez pełnomocnika producenta.
Jakie konsekwencje wynikają z jazdy motocyklem bez homologacji?
Jazda motocyklem bez homologacji jest nielegalna i wiąże się z poważnymi konsekwencjami. W pierwszej kolejności osobie poruszającej się pojazdem, który nie został dopuszczony do ruchu, nakłada się karę grzywny. Ta może wynosić nawet 5000 złotych. Otrzyma on także od 6 do 10 punktów karnych, według taryfikatora. Warto zaznaczyć, że po osiągnięciu określonego progu liczby punktów karnych na koncie, kierowca traci uprawnienia. Dodatkowo sąd może orzec o konfiskacie maszyny.
Warto również pamiętać, że pojazd, który nie jest dopuszczony do ruchu drogowego, nie może zostać ubezpieczony. Oznacza to, że kierowca zostanie dodatkowo pociągnięty do odpowiedzialności karno-finansowej za poruszanie się pojazdem bez obowiązkowej polisy OC