W jakich sytuacjach najczęściej konieczne jest holowanie motocykla?
Awaria motocykla w trasie może przydarzyć się każdemu, a powodów do holowania może być wiele. Najczęściej jednak dotyczą one usterek samego silnika maszyny. Problemy ze sterowaniem czy kołami skutecznie dyskwalifikują motocykl z możliwości holowania. Wówczas najlepiej skorzystać z pomocy drogowej lub własnej przyczepy do przewożenia pojazdów. Właściciele jednośladów muszą pamiętać, że holowanie w ramach OC jest uzasadnione wyłącznie w sytuacjach określonych przez ubezpieczyciela. Dlatego często zdecydowanie korzystniejszą opcją jest wybór dodatkowego pakietu Assistance lub AC, w ramach których można liczyć na bezpłatne holowanie (zarówno na terenie kraju, jak i UE – zależnie od zakresu oferty).
Holowanie motocykli to rzadko spotykane zjawisko. Znacznie częściej wybiera się skorzystanie z pomocy drogowej. Motocykl można jednak załadować na przyczepę lub bezpośrednio na pakę większego samochodu dostawczego. Samo holowanie może być przeprowadzone natomiast wyłącznie wtedy, kiedy jednoślad ma sprawny układ kierowniczy oraz hamulce. Wówczas można skorzystać z pomocy samochodu lub innego motocykla.
Jakie akcesoria są niezbędne podczas holowania motocykla?
Niezależnie od tego w jak długą trasę wybiera się motocyklista, sam, czy też w grupie, powinien być przygotowany na ewentualność holowania maszyny. Warto wcześniej przećwiczyć taki manewr z wykorzystaniem drugiego jednośladu. W tym celu najlepiej udać się na plac treningowy i tam trenować ruszanie, skręcanie czy hamowanie.
Z powodu ograniczonej przestrzeni ładunkowej motocykliści często rezygnują z dodatkowego wyposażenia, wyruszając w trasę. Warto jednak pamiętać, że dobrze zwinięta linka do holowania zajmuje niewiele miejsca. Zmieści się zarówno w sakwie, jak i w kieszeni plecaka. Wybierając ten element, należy natomiast zawsze sięgać po sprawdzony produkt z odpowiednimi certyfikatami. Trzeba również zwrócić uwagę na wytrzymałość wybranej linki – powinna być dopasowana do ciężaru motocykla.
Jak holować motocykl? Poznaj przydatne techniki
Przepisy kodeksu drogowego dokładnie określają zasady holowania motocykla. Przypominają one te dotyczące samochodów. Zgodnie z nimi, podczas holowania przez inny jednoślad konieczne jest zachowanie ograniczenia prędkości:
- 30 km/h w terenie zabudowanym,
- 60 km/h poza terenem zabudowanym.
Pierwszy pojazd musi mieć włączone światła mijania. Należy pamiętać, że światła do jazdy dziennej nie są respektowane w tym przypadku. Natomiast linka holownicza powinna utrzymywać dystans pomiędzy pojazdami od 4 do 6 m.
Przepisy określają również sposób, w jaki powinna być zamontowana linka holownicza łącząca dwa motocykle. Motocyklista holowany powinien mieć możliwość jej odczepienia w każdym momencie. Nie ma także konieczności oznaczania w dodatkowy sposób holowanego pojazdu, np. trójkątem ostrzegawczym czy światłami awaryjnymi. Powinien on jednak korzystać ze świateł mijania, szczególnie wtedy, kiedy widoczność jest ograniczona.
Holowanie niesprawnego motocykla wymaga od obu kierowców szczególnego skupienia.
- Największą trudność sprawiają manewry skrętu oraz zatrzymywania się. Holujący motocyklista musi pamiętać, że podczas skrętu w jedną stroną, linka, na której holowany jest drugi jednoślad, będzie zbliżać się do przedniego koła pojazdu. Doprowadzenie do takiej sytuacji jest niebezpieczne, dlatego odpowiednio wcześnie przed wykonaniem takiego manewru należy go zasygnalizować drugiemu kierowcy.
- Holujący powinien zachować ostrożność przy wejściu w zakręt. Ma on obowiązek przyjąć zewnętrzną stronę łuku, co zapewni przestrzeń do skrętu drugiemu motocykliście.
Przy holowaniu się dwóch motocykli należy pamiętać o zachowaniu stabilnego i bezpiecznego toru jazdy. Linka powinna być cały czas napięta. Pozwala to uniknąć sytuacji, w której jednoślad holujący szarpałby podczas jazdy drugi motocykl. Utrzymanie napiętej linki holowniczej można osiągnąć poprzez odpowiednią kolej hamowania.
Nieco inaczej wygląda holowanie motocykla przez samochód z wykorzystaniem haka. Jest to znacznie łatwiejsze zadanie. Powinien on jednak unikać tzw. ścinania zakrętów. Dodatkowo sam proces hamowania nie powinien być zbyt gwałtowny. Motocyklista musi skupiać się na kierunkowskazach samochodu, które będą mu sygnalizować wszelkie zmiany kierunku jazdy. Wymaga się od niego także takiego manewrowania hamulcem, aby utrzymywać odpowiedni dystans i właściwe naprężenie linki holowniczej.
Na co zwrócić szczególną uwagę podczas holowania motocykla?
Holowanie się dwóch motocykli wymaga od obu kierowców nie tylko skupienia, ale również odpowiednich umiejętności w zakresie prowadzenia maszyny. Należy pamiętać o ograniczeniu prędkości. Nie przekraczając jej, kierowcy mogą bezpiecznie się poruszać po drodze i w razie konieczności wyhamować. Przy holowaniu należy pamiętać także o korzystaniu wyłącznie z certyfikowanych linek. Te muszą mieć nie tylko odpowiednią długość, ale również być elastyczne oraz wytrzymałe.
Przy holowaniu należy odpowiednio zamocować linkę. Zazwyczaj przyczepia się ją do podnóżków motocykla. Taki sposób mocowania sprawia wrażenie, że motocykl porusza się samodzielnie. Wszystko dzięki przeniesieniu siły w najniższy punkt konstrukcyjny maszyny. Przytwierdzenie liny w ten sposób ma również drugi istotny powód, jakim jest bezpieczeństwo. Można ją łatwo odczepić w razie potrzeby. Decydując się na takie rozwiązanie, motocykl holujący przypina linkę do prawego podnóżka, a pojazd holowany do lewego.
Drugim sposobem mocowania liny jest umieszczenie jej w centralnym punkcie motocykla. Takie przytwierdzenie określa się mianem wysokiego. W jednośladzie holującym linka jest poprowadzona przez kierownicę, a kierowca kontroluje ją razem z uchwytem sprzęgła. Rozwiązanie to pozwala na poruszanie się pojazdów w jednej linii.
Czego unikać w trakcie holowania motocykla?
Podczas holowania motocykla przez drugi jednoślad należy przede wszystkim zachować szczególną czujność i pozostać skupionym. Pierwszy z kierowców powinien unikać gwałtownych manewrów, które mogą doprowadzić do wywrócenia się obu maszyn. Ważne jest stosowanie się do ograniczenia prędkości, jakie na uczestników ruchu drogowego nakłada Kodeks drogowy.
W trakcie holowania nie powinno się również dopuszczać do poluzowania się linki holowniczej. Skutkiem takiego zjawiska byłoby szarpanie drugim motocyklem przy kontynuowaniu jazdy. Mogłoby to również doprowadzić do wkręcenia się linki w przednie koło holowanego motocykla, co stworzyłoby niebezpieczną sytuacją na drodze.